پایگاه خبری پریشهر

پریشهر

این جاده بوی خون می دهد!

مهشید گودرزیان/ پریشهر- ۲۴آبان ۹۷ سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به همراه معاون پارلمانی اش،عبدالرحمن تاج الدین، که برای بررسی طرح های اقتصاد مقاومتی و افتتاح پروژه ها به گرگان سفر کرده بودند بر اثر تصادف در محور کردکوی- گرگان، جان خود را از دست دادند.

آمار تصادفات و سوانح رانندگی طی سالهای متمادی در محور مذکور به اندازه ای بود که محلی ها این منطقه را “محور مرگ” می خواندند. با این وجود، تا قبل از ساعت ۱۶ روز ۲۴ آبان ۹۷ که سانحه تصادف منجر به مرگ دو مقام بلند پایه کشوری در سرتیتر اخبار رسانه های ملی و بین المللی قرار گرفت، هیچ دستی برای اصلاح این مسیر پرمخاطره نجنبید.

بعد از آن اما با پیگیری مقامات و با تزریق اعتبارات در کوتاهترین زمان ممکن، دوربرگردان احداث و محور مرگ تا اندازه ای ایمن شد؛ چون رئیس پلیس راه گلستان همان زمان تصریح کرده بود که «اگر دوربرگردان ایمنی در آن نقطه وجود داشت احتمالا چنین اتفاقی رخ نمی داد»

سوم آبانماه ۹۷ و تنها چند روز قبل از آن سانحه خبرساز، امیرعباس طالبی دانشجوی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه گنبد کاووس در مقابل خوابگاه بر اثر حادثه تصادف فوت کرد…

آذرماه ۹۷ نیز یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه گنبد، بر اثر سانحه تصادف در همان منطقه دچار آسیب شدید جسمی شد و با این حال هیچ یک از این دو واقعه روی خط اخبار منطقه و کشور قرار نگرفت!

…..

دانشگاه گنبد کاووس، بزرگترین دانشگاه شرق استان، در ابتدای ورودی شرقی شهر و در مسیر جاده مهم ترانزیتی شاهرود به مرز اینچه برون واقع شده. باند شمالی محور عبوری از ضلع شمالی این دانشگاه، پوشش دهنده بخش عمده ای از ترافیک سواری و حمل کالاهای کشاورزی و صنعتی است. روستای حاجیلر قلعه، خوابگاه دانشجویی دانشگاه گنبد، ورزشگاه ۵۰۰۰ نفری و مجتمع سوارکاری، در حاشیه این محور قرار گرفته و در چنین شرایطی این جاده غیر استاندارد، کم عرض، فاقد علایم و چراغ های هشدار دهنده در دو جهت و فاقد هرگونه روشنایی، به عنوان مسیر جایگزین عبور و مرور ماشین های سنگین هم معرفی شده. مجموع این ویژگی ها این محور را به یکی از حادثه خیزترین نقاط استان تبدیل کرده به طوری که به گفته محلی ها روزی نیست که تصادفات شدید منجر به آسیب دیدگی در آن رخ ندهد.

با این حال و به رغم نامه نگاری های مکرر مسئولین دانشگاه با مدیران و مقامات بالادستی راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای طی دو سال گذشته، هنوز هیچ اقدام عملی به منظور استانداردسازی مسیر صورت نگرفته است.

در آخرین اقدام و در پی درخواستها و مکاتبات متعدد مسئولین دانشگاه، شهرداری گنبد در تیرماه ۹۹ طرح پیشنهادی جهت اصلاح هندسی و ترافیکی محور جاده اسبدوانی حد فاصل دانشگاه و مجموعه سوارکاری گنبد را به همراه برآورد ۲۴۵ میلیارد ریالی به اداره کل راه و شهرسازی ارائه و از آنجا هم در مرداد ۹۹، این طرح جهت صدور دستور مقتضی! راهی دفتر وزیر راه و شهرسازی می شود اما ۶ ماه است که نه از آن دستور مقتضی خبری شده و نه از تزریق اعتباری که نویدبخش آغاز عملیات بهسازی این جاده پرمخاطره باشد.

پاسخ به درخواستها و انجام وظیفه ذاتی در حالی از سوی وزارت راه و شهرسازی به تعویق می افتد که خسارات جانی و مالی (که آسیبهای اجتماعی دنباله دار آن هم هرگز قابل انکار نیست) هر روزه دانشجویان، دانشگاهیان و ساکنین محلی منطقه را تهدید می کند.

آقای نماینده،آقای وزیر، آقای استاندار، آقای مدیرکل! دست حادثه در ساعت ۱۶ کدام روز در کدام نقطه از این محور مرگ، دامان کدام مقام مسئول را بگیرد تا روند صدور دستورات مقتضی و تخصیص ردیف های اعتباری تسریع و تسهیل گردد؟!

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *