پایگاه خبری پریشهر

پریشهر

یرگزاری انتخابات خانه مطبوعات گلستان کاملا غیر قانونی است

معاون محترم فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند که انتخابات خانه مطبوعات گلستان قانونی است، جهت اطلاع ایشان و اهالی مطبوعات، این انتخابات برابر دلایل زیر از اساس غیر قانونی است.

برابر تبصره ماده ۴ پیش نویس اساسنامه خانه مطبوعات، زمانی این اساسنامه وجاهت قانونی و قابلیت اجرا دارد که در اداره ثبت اسناد رسمی کشور ثبت شده و چنانچه اساسنامه ثبت نشده باشد امکان استناد قانونی به مفاد آن وجود ندارد و قانونی نیست.

با توجه به اینکه اساسنامه خانه مطبوعات تاکنون ثبت نشده نمی توان چیزی را به آن ارجاع داد و بر اساس ضوابط اعلام شده در متن آن انتخابات را برگزار کرد.

تبصره ماده یک اساسنامه به صراحت می گوید باید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرایندی ۷ نفر از اهالی مطبوعات را به عنوان موسسین انتخاب و آنان را به اداره کل ثبت اسناد معرفی تا آنان نسبت به ثبت خانه مطبوعات و اساسنامه اقدام کنند و بعد   آن عضوگیری و هیئات موسس انتخابات هیئات مدیره را برگزار کنند.

این امر در حالی است که تاکنون هیچ هیئات موسسی برای ثبت خانه مطبوعات و اساسنامه اقدام نکرده است و لذا تشریفات قانونی تشکیل خانه مطبوعات انجام  نگرفت.

برابر مفاد اساسنانه، ثبت خانه مطبوعات و اساسنامه مقدم بر انتخابات هیئات مدیره است و نمی توان ترتیب آنها را جابجا کرد. یعنی اول باید اساسنامه ثبت شود سپس انتخابات هیئات مدیره برگزار گردد. چرا که برگزاری انتخابات فرایندی قانونی است و نیاز به ضوابط دارد و ضوابط انتخابات، انتخاب کنندگان، انتخاب شوندگان، تعداد هیئات مدیره، ترکیب هیئات مدیره و … را اساسنامه معین می کند.

سوال اینحاست وقتی اساسنامه ثبت و به عبارتی قانونی نشده چگونه می توان فقط به استناد یک پیش نویس بدون وجاهت قانونی انتخابات برگزار شود، مثل این می ماند که دولت پیش نویس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تازه نوشته باشد اما هنوز در مجلس و شورای نگهبان طرح و تصویب نشده ولی بخواهد به استناد مفاد آن پیش نویس انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار کند.

با توجه به موارد گفته شده اساس کار برگزاری انتخابات خانه مطبوعات غیر قانونی است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتدا باید بر اساس شرایط اعلام شده در تبصره ماده۱ اساسنامه هیئات موسسی انتخاب آنان خانه مطبوعات  و اساسنامه را ثبت کنند تا اساسنامه قانونی شود سپس انتخابات برگزار گردد.

انتظار است دست اندرکاران محترم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لااقل یکبار اساسنامه ای که می خواهند آن را اجرا کنند را کامل و دقیق بخوانند.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *