پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
فوتسال جام رمضان بندرگز

فوتسال جام رمضان بندرگز نیمه تمام ماند/یک تورنمنت پر حاشیه

پایگاه خبری پریشهر- مسابقات فوتسال جام رمضان بندرگز امسال با حواشی و اتفاقاتی همراه بود که به گفته اهالی ورزش، اعتبار و آبروی ورزشی این شهر را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

مسابقات فوتسال با حواشی که نتیجه اش خسارات عِرضی، جانی و مالی به بار آمد و حداقل یک تیم از مسابقات نیمه نهایی در رده های سنی مختلف انصراف داد. درگیری فیزیکی، ورود خسارت به سالن ورزشی صدرا و بازداشت دست کم  ۱۰ تن از تماشاچیان تنها دستاورد این دوره از مسابقات بود.

مجوز صادر شده برای مسابقات جام رمضان باید کان لم یکن تلقی می شد

رئیس هیات فوتبال بندرگز درخصوص حواشی مسابقات فوتسال این شهر می گوید: برخلاف روال سالهای گذشته و به رغم دستورالعمل و تأکید اداره کل ورزش و جوانان وابلاغیه ی هیأت فوتبال استان، اداره ورزش و جوانان شهرستان بندرگز، هیات فوتبال این شهرستان را نادیده گرفته و مسئولیت برگزاری مسابقات جام رمضان را به فردی واگذار کرد که  در زمان حاضر مسئولیت بهره برداری از سالن ورزشی صدرا را بر عهده دارد.

علی رضایی افزود: درحالی که هیات فوتبال شهرستان طبق روال سال های گذشته مشغول برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات فوتسال جام رمضان بود در کمال تعجب، این هیات با پوستر مسابقات در فضای مجازی مواجه شد.

وی تصریح کرد: رییس اداره ورزش و جوانان بندرگز به رغم تجربه ۹ ساله مدیریتی در این حوزه، بدون اعلام و دعوت از این هیات، طی مکاتبه ای با فرمانداری خواهان اخذ مجوز برگزاری مسابقات از شورای تامین می شود.

وی با اشاره به این که فراخوان برگزاری فوتسال جام رمضان ۴ اسفندماه و از طریق فضای مجازی منتشر شد گفت: پس از انتشار این فراخوان، اداره کل ورزش و جوانان گلستان طی نامه ای به تاریخ هفتم اسفندماه ۱۴۰۲ به روسای اداره ورزش و جوانان شهرستان ها اعلام کرد که کلیه مسابقات ورزشی باید توسط هیات ذیربط و براساس ضوابط و مقررات آن رشته ورزشی برگزار گردد.

ردیس هیات فوتبال بندرگز خاطرنشان می کند: دریافت همین نامه کافی بود که مجوز صادر شده از سوی شورای تامین “کأن لم یکن” تلقی گردد اما رییس اداره ورزش شهرستان بی تفاوت به این مکاتبه و برخلاف بند ۶ و ۸ این نامه هیچ اقدامی در جهت لغو مجوز صورت نمی دهد.

parishahr.ir fotsal - فوتسال جام رمضان بندرگز نيمه تمام ماند/يك تورنمنت پر حاشيه
فوتسال جام رمضان بندرگز

بند ۶ این نامه، هیأت های ورزشی را مسئول برگزاری مسابقات معرفی کرده و در بند ۸ نیز تأکید شده همه ی درآمد حاصل از برگزاری مسابقات باید به حساب هیأتهای ورزشی واریز و هزینه ها هم از همان محل تأمین شود.

رضایی ادامه داد: به لطف بی توجهی های رییس ورزش شهرستان، حالا محل درآمد و هزینه های مسابقات فوتسال جام رمضان مبهم و غیرشفاف است و معلوم نیست ناظر و پاسخگوی چرخه مالی این مسابقات کیست؟

وی همچنین نرخ بلیت مسابقه ها را محل ابهام و دعوی دانسته و اظهار می دارد: نرخ بلیت این سری از مسابقات ۱۵ هزار تومان و برای برخی مسابقات رقمی معادل ۲۰ هزار تومان تعیین شد که بالاترین نرخ در کل استان بود.

رضایی تأکید کرد: برگزار کنندگان مسابقات باید پاسخ دهند مبنای تعیین این ارقام چه بوده، در کدام کمیته مصوب و در کدام محل هزینه شده است و  جه میزان از درآمد حاصله صرف هزینه حمایت از تیم های ورزشی شهرستان می شود.

رئیس هیأت فوتبال بندرگز با اشاره به این که دو نوبت مراتب گلایه مندی و اعتراض هیات فوتبال، به اطلاع اداره ورزش و جوانان شهرستان رسیده است اظهار داشت: بار اول به محض رویت فراخوان مسابقات در فضای مجازی، با حضور در اداره ی شهرستان، گلایه خود نسبت به عدم هماهنگی با هیأت فوتبال را ابراز کردیم که نتیجه ای در برنداشت.

رضایی ادامه داد: بار دوم هم پس از آنکه از صدور نامه ی الزام برگزاری مسابقات توسط هیأتها مطلع شدیم به اداره ورزش شهرستان مراجعه کردیم و از این که هیأت فوتبال در جریان صدور نامه اداره کل قرار نگرفته گلایه کردیم که پاسخ دادند برنامه ریزی ها انجام و مقرر شده مسئولیت برگزاری این دوره از مسابقات با فرد دیگری باشد.

وی اضافه کرد: در نتیجه ی این بی توجهی ها، هیات فوتبال شهرستان تشکیل جلسه داد و مقرر شد حق قانونی هیات، از طریق فرمانداری و اداره کل ورزش و جوانان استان مورد پیگیری قرار گیرد.

رضایی می گوید در نشست با فرماندار بندرگز، این مقام مسئول “شیوه کدخدامنشی” را برای رفع تعارض میان طرفین پیشنهاد داده است که از نظر این هیات ملاک دستورالعمل ابلاغی بوده است، بنابراین از نشست با فرماندار هم نتیجه درخوری به دست نیامد!

وی گفت: اما در نهایت در پی انتقادها و شکایت برخی تیم های ورزشی و اهالی فوتبال شهرستان درباره نحوه برگزاری مسابقات، این هیات ناچار شد جهت استحضار عموم اطلاعیه ای را منتشر کند.

بی احترامی به جایگاه هیات فوتبال بندرگز

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: “علیرغم آمادگی هیات فوتبال شهرستان بندرگز، متاسفانه زودتر از استان و حتی کشور، افراد فرصت طلب با لابی بدون هیچ اطلاع و هماهنگی با کمیته فوتسال و هیات فوتبال شهرستان بندرگز اقدام به دادن اطلاعیه و برگزاری جلسات هماهنگی و قرعه کشی با تیمها برای برگزاری جام رمضان در سالن صدرا بندرگز کردند.

در ادامه بیانیه آمده است:  با توجه به آمادگی کامل هیات فوتبال برای برگزاری جام رمضان در سالن صدرای بندرگز، به دروغ اعلام می‌کنند هیات فوتبال بندرگز تقاضای برگزاری نداد و نمی‌خواست جام رمضان برگزار کند که دروغ محض است و هیأت پیگیر برگزاری بود و این حرکت آنان باعث بی احترامی به شأن و جایگاه هیات فوتبال شهرستان بندرگز گردید.”

هیات فوتبال بندرگز تصریح کرد: “کمیته فوتسال و این  هئیت با توجه به تأکید و نامه اداره کل ورزش و جوانان و هیأت فوتبال استان مبنی بر اینکه کلیه فعالیتها باید زیر نظر و با هماهنگی هیات ذیربط باشد، هیچ تعامل و همکاری با عوامل برگزاری جام رمضان در سالن صدرا بندرگز نداشته و کلیه عواقب و مسئولیت برگزاری متوجه دست‌اندرکاران آن بوده و نیز از طریق مراجع ذیصلاح پیگیر این بی حرمتی و خواهان احقاق حقوق هیات فوتبال شهرستان بندرگز مطابق قوانین و مقررات می‌باشد .

همچنین برابر دستورالعمل و نامه هیات فوتبال استان در صورت همکاری هر یک از ارکان هیات فوتبال شهرستان و استان ( داوران،نمایندگان، مربیان و مسئولان کمیته ها) در امر برگزاری در سالن صدرا بندرگز برابر مقررات با آنان برخورد قانونی میشود.”

parishahr.ir fotsal3 - فوتسال جام رمضان بندرگز نيمه تمام ماند/يك تورنمنت پر حاشيه
فوتسال جام رمضان بندرگز

رضایی ادامه داد: علیرغم انتشار این اطلاعیه که رونوشتی از آن برای مراجع ذی صلاح از جمله فرمانداری و اداره کل ورزش و جوانان استان صادر شده هیچ مقامی آن را جدی نگرفته و برخی با لجاجت بدون توجه به هشدارها بر همان راه که از ابتدا آغاز کرده بودند باقی ماندند.

پس از صدور این اطلاعیه، رییس اداره ورزش و جوانان طی واکنشی که در فضای مجازی منتشر شد اعلام کرد: « تاکنون که نوزده شب از ماه مبارک سپری شده هیات فوتبال هیچ درخواستی درخصوص برگزاری جام رمضان ویا درخواست سالن جهت برگزاری این رویداد به اداره ورزش و جوانان ارسال نکرده است.»

این مقام مسئول در بیانیه اش نوشت: «با توجه به این مطلب، مستأجران دو سالن صدرای بندرگز در شهر و سالن مرحوم متکی گزشرقی در قسمت روستایی درخواست برگزاری مسابقات داشتند که با اخذ مجوز شورای تأمین و طی مراحل قانونی در حال برگزاری استد.»

در ادامه این بیانیه آمده است:«هیات فوتبال شهرستان به دنبال کارشکنی در روند مسابقات بود اما مسئولین برگزاری مسابقات پس از عدم همکاری هیات فوتبال شهرستان از داورانی که سابقه داوری در لیگ یک کشور و تمامی رده های استان داوری انجام داده استفاده کرده است.»

رییس اداره ورزش بندرگز در این بیانیه مشخصاً اظهار داشته که هیچ تقاضایی از هیات فوتبال شهرستان مبنی بر برگزاری مسابقات جام رمضان دریافت نکرده است و از این سو هیأت فوتبال معتقد است بر اساس ابلاغ مورخ ۷ اسفند اداره کل، این حق و وظیفه بر هیأت فوتبال فرض دانسته شده پس اساساً دلیلی بر ارائه درخواست وجود نداشته است.

در عین حال علی رضایی رئیس هیات فوتبال شهرستان بندرگز خواهان پاسخ به این دو سوال از سوی اداره ورزش بندرگز می شود که اولاً چطور طی ۸ سال گذشته این هیأت بدون ارائه درخواست کتبی اقدام به برگزاری مسابقات می کرده است و ثانیاً چرا نامه ۷ اسفند اداره کل ورزش و جوانان در اختیار هیأت فوتبال بندرگز قرار داده نشد.

ناهماهنگی های مدیریتی و اجرایی در جریان این تورنمنت باعث شد تا این دوره از مسابقات که آغازش با اعتراض و گلایه و بیانیه و جوابیه همراه بود در فضای التهاب و درگیری ادامه یابد و در نهایت هزینه های مادی و معنوی بسیاری از خود بر جای بگذارد. زد و خورد، درگیری فیزیکی، ورود خسارت به سالن ورزشی صدرا و بازداشت بیش از ۱۰ نفر از تماشاچیان تنها دستاوردهای این دوره از مسابقاتی بود که به نام ماه مبارک رمضان، متبرک شده است.

رئیس هیات فوتبال بندرگز مدعی است که سماجت و اصرار مردانی، رئیس اداره ورزش و جوانان این شهرستان، بر ادامه ی راهی که از ابتدا اشتباه بود باعث شد تا در مسابقه نیمه نهایی درگیریهای شدیدی حادث شود و در نتیجه ی آن، عده ای مصدوم، یک سالن ورزشی خسارت دیده و از همه مهمتر شهری که به گفته او حالا حیثیت و اعتبار ورزشی اش خدشه دار شده، روی دست بماند.

رضایی می گوید: عوامل برگزاری مسابقات نسبت به ساده ترین قوانین و مقررات مربوط به فوتسال هم ناآگاه بودند و همین مساله باعث برهم خوردن جدول مسابقات، اعتراض تیمها و بروز چنین حواشی فاجعه باری شد.

وی  افزود: رئیس اداره ورزش و جوانان بندرگز زمانی به این هیأت مراجعه کرد که به دلیل محدودیت هایی که کمیته داوران هیات فوتبال استان برای شهر بندرگز ایجاد کرد، در قضاوت بازی ها دچار مشکل شد. اما این هیأت بر اساس نامه اداره کل ورزش و جوانان، هیات فوتبال استان و نیز کمیته داوران، امکان هیچ نوع همکاری با برگزار کنندگان مسابقات فوتسال بندرگز را نداشت.

parishahr.ir fotsal2 - فوتسال جام رمضان بندرگز نيمه تمام ماند/يك تورنمنت پر حاشيه
فوتسال جام رمضان بندرگز

رئیس کمیته داوران هیات فوتبال استان گلستان هم درباره اتفاقات رخ داده در مسابقات فوتسال بندرگز گفت: با عنایت به مکاتبه هیات فوتبال شهرستان و به استناد نامه اداره کل ورزش و جوانان استان گلستان، کمیته داوران هیات فوتبال نسبت به عواقب قضاوت داوران برای مسابقات فوتسال شهر بندرگز هشدار داده بود.

بهرام نقوی تأکید کرد: هرچند مسابقات جام رمضان به عنوان مسابقات رسمی منظور نمی گردد اما به دلیل حضور و قضاوت داوران رسمی، ضروری است که هیأت فوتبال شهرستان ها مسئولیت برگزاری مسابقات را بر عهده داشته باشند تا در صورت بروز مشکل، به عنوان مرجع پاسخ گو باشند.

وی افزود: براساس مکاتبه هیات فوتبال بندرگز درخصوص عدم مسئولیت در برگزاری مسابقات جام رمضان  و اعلام این موضوع به کمیته داوران مقرر شد داوران عضو این کمیته از قضاوت بازی های شهرستان بندرگز خودداری کنند.

وی با تاکید بر این که بر اساس مصوبات کمیته داوران، هیچ داور رسمی بدون هماهنگی با کمیته داوران  و هیات فوتبال اجازه قضاوت مسابقات رسمی را ندارد تصریح کرد: بر همین مبنا با دو داور خاطی که بدون انجام هماهنگی های لازم، در فوتسال جام رمضان بندرگز سوت زدند برخورد شد. به گفته وی با حکم کمیته داوران، یکی از دو داور از قضاوت محروم و برای دیگری به دلیل عدم عضویت در کمیته داوران تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد.

  • اداره کل ورزش و جوانان استان دستورالعملی برای برگزاری مسابقات صادر می کند. اداره تحت امر شهرستانی تمکین نمی کند. اداره کل هیچ برخوردی با مدیر خاطی اش نمی کند.
  • اداره کل ورزش و جوانان استان دستورالعملی برای برگزاری مسابقات می نویسد. فرماندار بندرگز که رییس شورای تأمین شهرستان هم هست از سوی هیأت فوتبال در جریان مفاد دستورالعمل قرار می گیرد و حالا می داند که مسئولیت برگزاری مسابقات به هیاتها واگذار شده اما باز هنوز پشت اعطای مجوزی که برای برگزاری تورنمنت، به غیر داده می ایستد.
  • راهکار فرماندار بندرگز برای حل و فصل اختلاف میان هیات فوتبال و اداره ورزش این شهرستان، نه توسل به قانون که اقتدا به شیوه کدخدا منشی است. خوب شیوه کدخدامنشی اگر جواب می داد چرا پس از بروز ناآرامی ها دستور به توقف مسابقات دادید؟ کدخدامنشی رفع و رجوعش می کردید بهتر نبود؟
  • فرماندار و رییس شورای تأمین شهرستان پس از آن که مسابقاتی که با مجوز او برگزار شده به تشنج و درگیری و ناآرامی کشیده می شود، از پاسخگویی به افکار عمومی طفره می رود و خبرنگار پریشهر را احاله به محاله می دهد. اینجا اگر شهر هرت نیست پس کجاست؟

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *