پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
گلستان استان پيشرو در حوزه گردشگري كشاورزي است

گلستان استان پیشرو در حوزه گردشگری کشاورزی است

۲۱ اسفند ۱۴۰۲


پایگاه خبری پریشهر- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: این استان یکی از استان های پیشرو در حوزه گردشگری کشاورزی است.

محمد برزعلی در همایش گردگری کشاورزی در گرگان اظهار داشت: بر این اساس نیز نخستین همایش گردشگری کشاورزی در این استان برگزار شد.

به گفته وی رونق بیشتر این بخش نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است و به تدوین بخشنامه، آیین‌نامه‌، رفع موانع و تصویب قوانین موثر نیاز دارد.

وی با بیان اینکه گردشگری کشاورزی اضلاع مختلفی را در بر می‌گیرد افزود: گردشگری کشاورزی می‌تواند به توسعه و پایداری بخش کشاورزی و حفظ محیط زیست کمک کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: گردشگری کشاورزی از سال ۱۹۹۰ در جهان شتاب گرفت اما این فعالیت در برخی کشورهای بیش از یک قرن پیشینه دارد.

برزعلی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در گردشگری کشاورزی می‌تواند به رونق کشاورزی کمک کند، خاطرنشان کرد: ارتقای تولید و بهره‌وری محصولات کشاورزی در راستای امنیت غذایی و افزایش درآمد کشاورزان از جمله فواید رونق گردشگری کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: با ارتقا و توسعه هر چه بیشتر گردشگری کشاورزی ما می‌توانیم فرهنگ‌، رسوم و عادت‌ها در نقاط مختلف کشور را حفظ کرده و آن را به نسل‌های بعدی انتقال دهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه عمومی تلقی کرده است، افزود: گردشگری کشاورزی از دیدگاه فنی می‌تواند به تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده در بخش کشاورزی کمک کند.

وی ادامه داد: محصولات ارگانیک به سبب برخورداری از کیفیت و طعم بهتر طرفداران بسیار زیادی را در جوامع مختلف دنیا از جمله کشورمان دارد و رونق این بخش به درآمدزایی و توسعه بخش کشاورزی کمک خواهد کرد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز گفت: امید است  این همایش مقدمه ای برای توجه بیشتر به نقش گردشگری  کشاورزی در این استان باشد.

هامان هاشمی گفت:  امکان ندارد صحبت از گردشگری داشته باشیم اما به موضوعات فرهنگ، ظرفیت و شناخت توجه نداشته باشیم.

وی افزود: ظرفیت های زیادی در بخش گردشگری و کشاورزی در این استان وجود دارد که فرصت های هر یک می تواند منشا تحولات و توسعه این منطقه باشد.

هاشمی یادآور شد: در تمام شاخصهای توسعه ای، این استان جایگاه  ۲۷ را داراست، در سرانه درآمد نصف میانگین کشوری قرار هستیم و این آمار نشان می دهد از ظرفیت ها استفاده نشده است.

وی گفت: در حوزه گردشگری در سال ۱۳۱۰ بافت تاریخی گرگان اولین بافت تاریخی ثبت شده است یعنی در آن زمان مردمانی بوند که باورشان این بود که باید این بافت حفظ شود درحالی که  امروز درگیر این هستیم با مدیرانی سر و کار داریم که تصمیم بگیرند اجازه ساخت در بافت تاریخی  بدهند یا ندهند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران  ادامه داد: پادگان لشگر ۳۰ می تواند فرصت گردشگری باشد و اگر درب پادگان برای عموم باز شود تعداد زیادی از خانواده هایی که فرزندانشان طی یک قرن گذشته در این مکان خدمت سربازی را به اتمام رسیده اند برای زنده کردن خاطرات خود به این شهر می آیند.

هاشمی خاطرنشان کرد:  این در حالی است که این ظرفیت نادیده گرفته می شود و امروز شاهد تخریب آجرهای تاریخی لشگر ۳۰ برای تبدیل کردن به مغازه های بد شکلی برای کسب حداقل اجاره از قبل واگذاری این مغازه ها هستیم.

وی با بیان اینکه  ضروری است فرهنگ میزبانی و استقبال در این استان بیش از گذشته تقویت شود افزود: این مهم بدون تردید با حضور مدیران  و سرمایه گذاران شجاع محقق می شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تاکید کرد: رو دربایستی را باید کنار گذاشت و مدیران ارشد استان نگاهشان را به سرمایه گذاری روشن کنند.

مسوول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز در این مراسم گفت: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای تحقق تمدن نوین اسلامی، اقتصاد اسلامی است و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اقتصاد اسلامی توجه به حوزه کشاورزی است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سایری با اشاره به اینکه در قرآن کریم نیز به موضوع کشاورزی در قرآن تاکید شده است، افزود: اقتصاد نفتی یک روزی تمام می‌شود اما آن چیزی که ماندگار است اقتصاد کشاورزی است.

وی بر ضرورت معرفی اقتصاد کشاورزی اسلامی به دنیا تاکید کرد و گفت: باید گردشگری کشاورزی مبتنی بر این نگاه به دنیا معرفی شود.

این همایش با مشارکت ۳ مزرعه گردشگری برگزار و راه‌های ارتقای گردشگری کشاورزی و موانع پیش‌روی این حوزه با حضور اساتید دانشگاه، صاحب‌نظران و فعالان حوزه گردشگری کشاورزی در گلستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *