پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
شعار سال 1403 و آینده شهرک‌های صنعتی

شعار سال ۱۴۰۳ و آینده شهرک‌های صنعتی

hajimohamad parishahr 150x150 - شعار سال 1403 و آینده شهرک‌های صنعتی

واقعیت این است که شعار سال ۱۴۰۳ از سوی رهبر معظم انقلاب در حالی با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام شد که بررسی چند سال اخیر این نامگذاری‌ها نشان می‌دهد طی ۱۶ سال گذشته شعار سال تعیین شده از سوی معظم‌له، همواره با محوریت توجه به تولید و رونق اقتصادی بوده است.

به عبارت روشن‌تر، نامگذاری امسال نشان داد مهم‌ترین دغدغه و مشکل کشور ناشی از مسایل اقتصادی است و رسیدن به جهش تولید و داشتن اقتصادی پویا و پررونق از مسیر استفاده از توان و همکاری مردم و اعتماد به بخش خصوصی به‌ویژه در حوزه‌ی صنایع دستی کوچک می‌گذرد.

از سوی دیگر، مداقه در شعار امسال، این مساله را بیان می دارد که شعار سال مبتنی بر دو بخش «جهش تولید» و «مشارکت مردم» است؛ بخش‌هایی که طی سنوات اخیر متاسفانه مورد غفلت قرارگرفته و توجه‌ی شایسته‌ای به آن‌ها نشده است.

اما برای این که دو بخش مذکور تحقق یافته و بخش صنعتی کشور از جمله صنایع دستی به عنوان پیشران توسعه‌ی همه‌جانبه و متوازن کشور فعال باشند چه باید کرد؟ پرسشی درست و ضروری که بایستی به آن پاسخ و پاسخ‌هایی درخور و این‌زمانی داد. عجالتا آن‌چه می‌توان اکنون گفت در موارد ذیل خلاصه می‌شود.

۱- در گام نخست و زیربنایی در حوزه سیاست‌گذاری، با مشارکت مردم و نهادهایی مانند اتاق‌های اصناف، خانه صمت، اتاق‌های بازرگانی و تعاون، انجمن‌ها و تشکل‌ها، دستورالعمل‌ها و مقررات اصلاح و بازنویسی و اجرایی شوند.

۲- گام متصل مورد نخست، این است که بایستی مانع‌زدایی اجرا شود. چرا که در این حوزه نیاز به تدبر و تفکر بیشتر برای ارائه روش‌های عملیاتی و مدرن است و شرایط و بستر مناسب را فراهم آوریم تا شاهد حصول پیامدها و نتایج خوبی در حوزه تحقق شعار سال باشیم.

۳- بی‌شک، مطرح شدن ابعاد مختلف مسایل و مشکلات و تنگناهای مربوط به صنایع کوچک در حوزه عمومی و در ادامه راه‌اندازی شورا‌های مشورتی در حوزه‌های مختلف صنایع کوچک منجر به مشارکت مستقیم و غیرمستقیم مردم در جهت تحقق جهش تولید خواهد شد.

۴- ایجاد و یا توسعه شبکه‌ی منسجم تری با حضور نهادها و دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران – شرکت ارتباطات زیرساخت- پارک‌های علم و فناوری- اپراتورهای تلفن همراه- دانشگاه‌ها- و… هم در سطح ملی و هم در سطح استان‌ها از ضروریات تحقق شعار امسال در حوزه صنایع کوچک است.

از این بابت که اولا شرکت‌های دانش بنیان پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های عظیمی برای ورود به این حوزه را دارند و ثانیا، پیش‌بینی و فناورپذیر کردن محصولات این‌گونه صنایع در بستر وب، می‌تواند بازارهای موجود و آتی را گسترش دهد.

۵- گسترش نمایشگاه‌ها و اکسپوهای در حوزه صنایع کوچک می‌تواند به برندسازی، بازارسازی و تقویت بازراهای داخلی و در نتیجه فروش بیشتر کمک شایانی نماید. از سوی دیگر، تقویت بازارهای داخلی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بازار‌های جدید فرامرزی و ورود به بازار‌های هدف جهانی گردد.

۶- اما نکته مهم و اساسی این است که بایستی شرایط و زیرساخت‌هایی فراهم شود تا بتوان تامین مالی صنایع کوچک را از طریق جذب سرمایه‌های سرگردان مردمی انجام داد؛ قطعا حمایت از مشارکت مردم در بخش تولید می‌تواند یکی از مصادیقش همین جذب سرمایه‌های مردمی است.

* فرامرز حاجی محمد- کارشناس صنایع کوچک

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *