پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
طرح سرمايه گذاري آشوراده

سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده

پایگاه خبری پریشهر- استاندار گلستان از سنگ‌اندازی برخی برای اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری جزیره آشوراده به‌ عنوان مصوبه سفر استانی رییس جمهور انتقاد و تاکید کرد: نمی‌گذاریم کسی جلوی توسعه گلستان را بگیرد

علی‌محمد زنگانه  در همایش تجلیل از شوراهای اسلامی شهر و روستاهای گلستان اظهار کرد:  اجازه نمی دهیم مصوبه رییس جمهور برای اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری جزیره آشوراده بر زمین بماند.

وی افزود: اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده در ۲۲ هکتار و احیای ۱۹ هکتار از روستای آشوراده در دستور کار قرار دارد.

آیت الله رئیسی رئیس جمهور در سفر دوم خود به استان گلستان از جزیره آشوراده بازدید کرد و عملیات اجرایی طرح گردشگری و طبیعت گردی آشوراده رسماً آغاز شد.

با اجرای طرح علاج بخشی خلیج گرگان و رفع مشکل حقوقی، طرح گردشگری جزیره آشوراده پس از ۲۵ سال تعیین تکلیف شد.

اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده به عنوان یکی از مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور، مطالبه‌ مهم مردم و مسئولان گلستان در دهه‌های اخیر است که با بن‌بست‌شکنی به سرانجام رسید.

براساس گزارش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان در تعطیلات نوروز امسال ۷۵ هزار گردشگر از جزیره آشوراده دیدن کردند که این آمار باید به ۷۵۰ هزار نفر برسد.

169606659 - سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده
سفر رئیس جمهور به گلستان

 

محیط زیست دخالتی در روند سرمایه‌گذاری در طرح طبیعت‌گردی آشوراده ندارد

دی ماه سال گذشته رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این که مسئولیت روند سرمایه‌گذاری در طرح طبیعت‌گردی آشوراده با استانداری گلستان است، گفته بود: دولت سیزدهم یکی از بهترین مدل‌های مشارکت عمومی- خصوصی را با رعایت قانون و توازن بین توسعه و امر حفاظت از محیط‌زیست در طرح طبیعت‌گردی آشوراده تدوین و عملیاتی کرده است. نباید به بهانه توسعه، الزامات محیط‌زیستی را قربانی کرد

«علی سلاجقه» معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به دومین بازدید رئیس‌جمهور از پناهگاه حیات وحش آشوراده در جریان سفر هفته گذشته هیات دولت به استان گلستان، اظهار داشت: این اولین بار در طول تاریخ بعد از انقلاب اسلامی است که یک رئیس‌جمهور در بازه زمانی دوساله اول دولت، دو بار از یک طرح توأمان حفاظتی- طبیعت‌گردی در عرصه محیط‌زیست بازدید می‌کند و این نشان از توجه ویژه دولت سیزدهم به امر حفاظت از زیست‌بوم کشور و جلب مشارکت اقتصادی جوامع محلی و برقراری توزان میان این دو موضوع دارد.

وی افزود: توسعه امری چندوجهی است و نمی‌توان به بهانه توسعه، تمام الزامات و استانداردهای محیط‌زیستی را قربانی کرد؛ همچنان‌که نمونه‌هایی از این تجربه را در گذشته در کشور مشاهده کرده‌ایم و اکنون آثار زیانبار آن دامن‌گیر مردم شده است. البته باید هم‌زمان با حفاظت از محیط‌زیست، توجه به توسعه اقتصادی به‌ویژه برای جوامع محلی به طور جدی مد نظر قرار گیرد، زیرا کشور در مقطع کنونی به پیشرفت و آبادانی نیاز دارد و محیط‌زیست قطعا یکی از وجوه اصلی آبادانی در کشور است.

سلاجقه با تاکید بر این که اهتمام دولت سیزدهم از ابتدای کار تا کنون بر ضرورت پاسداشت از محیط‌زیست به عنوان تنها مأمن حیات طیبه بوده است، عنوان کرد: لازم است بین توسعه و حفاظت از محیط‌زیست، توازن مناسبی وجود داشته باشد و این امر امکان‌پذیر نیست مگر با رعایت الزامات طرح‌های مدیریت مناطق که در طرح طبیعت‌گردی آشوراده، این توازن و الزامات به طور کامل رعایت شده است.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در طرح طبیعت‌گردی آشوراده، تمام مراحل سرمایه‌گذاری مطابق با طرح ارزیابی محیط‌زیستی مصوب پیش خواهد رفت و ما برای اولین بار صندوق ملی محیط‌زیست را در این امر دخیل کرده‌ایم تا هم بازوی نظارتی سازمان در این پروژه باشد و هم بخشی از روند سرمایه‌گذاری توسط صندوق انجام شود.

وی با تاکید بر این که سازمان محیط‌زیست هیچ دخالتی در روند سرمایه‌گذاری در طرح طبیعت‌گردی آشوراده ندارد، اظهار داشت: مسئولیت روند سرمایه‌گذاری در این طرح با استانداری گلستان است و سازمان محیط‌زیست حتی برای کاهش ضریب تاثیرپذیری منطقه از روند سرمایه‌گذاری، تغییراتی را در پرونده مطالعات ارزیابی این پروژه انجام داد که تمامی این اقدامات برای حفاظت بیشتر از منطقه انجام شده است.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *