پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
عدم تسویه مطالبات از سوی سازمان تأمین اجتماعی

بیمارستان‌های خصوصی: بیمه تامین اجتماعی نمی پذیریم

به دنبال تسویه نشدن بدهکاری های سازمان تأمین اجتماعی
بیمارستان‌های خصوصی: بیمه تامین اجتماعی نمی پذیریم

پریشهر/گروه اجتماعی:خبر رسیده است که برخی بیمارستانهای خصوصی استان گلستان از پذیرش بیمه پایه تأمین اجتماعی خودداری و تنها بیمه تکمیلی بیمار را در فاکتور هزینه ها لحاظ می کنند. گفته می شود این بیمارستانها به دلیل عدم پرداخت بدهی سازمان تأمین اجتماعی به مراکز درمانی، نسبت به قطع رابطه با این سازمان اقدام کرده اند. اتفاقی که با توجه به هشدارهای اخیر دبیر شورای عالی نظام پزشکی خیلی هم دور از ذهن نبود.
محمدرضا جباری در اسفند ۱۴۰۲ ضمن گلایه از تأخیر سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت مطالبات موسسات و مراکز درمانی طرف قرارداد، گفته بود: شورای عالی سازمان نظام پزشکی در نامه ای به معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی اعلام کرده است که با توجه به عدم اجرای تعهدات تأمین اجتماعی در پرداخت مطالبات و فشار بیش از حد به موسسات و مراکز درمانی، به فوریت جلسه ای با مسئولان سازمان تامین اجتماعی برگزار و نتیجه را به شورای عالی اعلام کنند.
او تأکید و تصریح کرده بود: وضعیت از حد تاب آوری مراکز و موسسات پزشکی گذشته، در صورت عدم پاسخگویی و عدم انجام اقدامات موثر از سوی سازمان تامین اجتماعی، گزینه قطع همکاری با سازمان تامین اجتماعی را به طور جدی پیگیری خواهد کرد.
این در حالی است که ۸ شهریور ۱۴۰۲ مهدی اسلامی معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات پزشکان، داروخانه ها و مراکز دولتی و دانشگاهی و سایر مراکز غیردانشگاهی طرف قرارداد خبر داده و گفته بود با این رقم، ۱۲ هزار میلیارد ریال از مطالبات مراکز دانشگاهی، ۹ هزار میلیارد ریال از مطالبات داروخانه های مستقل طرف قرارداد، هفت هزار میلیارد ریال از مطالبات مراکز غیردانشگاهی طرف قرارداد و ۷۷۰ میلیارد ریال از مطالبات پزشکان طرف قرارداد، پرداخت و تسویه شد.
این مقام مسئول سازمان تأمین اجتماعی پرداخت به موقع مطالبات مراکز طرف قرارداد را از جمله اولویتهای مهم حوزه درمان سازمان خوانده بود.
پس از آن در ۲۴ مهرماه هم میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشته بود که وضعیت سازمان در این دولت بهبود نسبی پیدا کرده و نظام پرداختی به بخش های طرف قرارداد بهبود یافته است. او تصریح کرده بود: تلاش برای به روزرسانی پرداخت مطالبات بخش سلامت و کاهش مشکلات حوزه درمان با قوت ادامه دارد.
حالا به رغم همه اظهاراتی که وعده بوی بهبود ز اوضاع تامین اجتماعی میداد، خبر می رسد که برخی مراکز درمانی بخش خصوصی، خدمات خود را از صاحبان بیمه تأمین اجتماعی برداشته و تنها بیمه تکمیلی را ملاک دریافت هزینه ها قرار می دهند.
رضایی یک بازنشسته کارگری با ابراز نگرانی از اتفاقات اخیر می گوید چرا ما بیمه شدگان که باید صاحب اختیار تام باشیم هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت مالی تامین اجتماعی به صورت شفاف، دقیق و طبقه بندی شده نداریم؟ چرا سازمان تامین اجتماعی بر خلاف آنچه وانمود می کند نتوانسته مطالبات مراکز درمانی را بپردازد که حالا باید دودش به چشم ما برود که هیچ نقشی در این ناکارآمدی ها نداریم.
او با ابراز نگرانی از این که ممکن است در آینده، مراکز درمانی دولتی به بیمه شدگان تامین اجتماعی خدمات ارائه ندهند اضافه کرد: هنوز از خاطرمان نرفته که قرار بود صفر تا صد درمان ما در تمام بخش ها از دولتی گرفته تا خصوصی رایگان باشد.
یک مقام مسوول در تامین اجتماعی استان هم در گفتگو با پریشهر ضمن تایید این خبر میگوید: درست است که سازمان بدهی معوق دارد اما این موضوع مختص استان نیست و بدهی ها به صورت متمرکز و کشوری پرداخت می شود.
او اظهار داشت: در عین حال میزان بدهی ها به اندازه ای بزرگ نیست که بیمارستانهای خصوصی را وادار به اقدامی اینچنین کند.
به گفته او بیمارستانهای دولتی، ارتش، داروخانه ها ، ازمایشگاهها هم مبالغی از سازمان طلبکارند اما فقط بیمارستانهای خصوصی یکطرفه قطع رابطه کرده اند.
تناقض در گفته های صاحبان مسوولیت، جامعه کارگری دارای بیمه تامین اجتماعی را دچار سردرگمی کرده است.
آیا قرار است در ارائه همین میزان خدمات درمانی محدود با فرانشیز که در حال حاضر در مراکز درمانی علوم پزشکی به بیمه شدگان تامین اجتماعی ارائه می شود اختلال جدی به وجود بیاید؟
آیا ممکن است در روزهای آتی سایر مراکز طرف قرارداد با تامین اجتماعی، که مطالباتشان روی زمین مانده، شیوه بیمارستان‌های خصوصی را در پیش بگیرند؟
برنامه‌ تامین اجتماعی گلستان جهت رفع چالش پیش آمده در استان چیست؟ پاسخ این سازمان به نگرانی های به حق صاحبان بیمه تامین اجتماعی چیست؟ یکی با مردم حرف بزند!

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *