پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
افزايش بارندگي

بارندگی در گلستان ۱۰۰ درصد افزایش یافت

۱۴ اسفند ۱۴۰۲


مدیرکل هواشناسی گلستان میانگین بارندگی ثبت شده در ایستگاه‌های سینوپتیک استان از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تا ۱۰ اسفند را ۳۴۳ میلی متر اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با میانگین ۱۷۱.۶ میلی‌متر بارندگی سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

امان‌محمد کمالی اظهار کرد: میانگین دوره بلند مدت بارندگی در سال آبی جاری ۲۷۴.۳ میلی‌متر بود که امسال ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: بر اساس پیش بینی فصلی، بارندگی‌ها در گلستان از نیمه دوم اسفند تا نیمه اول فروردین در حد نرمال تا کمی بیشتر از نرمال و از نیمه دوم فروردین تا نیمه اول خرداد در حد نرمال خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی گلستان وسعت پهنه برفی استان را پنج هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: این پهنه در مقایسه با ۷۵۴ کیلومتر مربع مدت مشابه سال قبل افزایش هفت برابری را نشان می‌دهد.

کمالی ادامه داد: یک چهارم از مساحت بیش از ۲۱ هزار کیلومتر مربع استان گلستان هم اینک پوشیده از برف است.

وی گفت: میانگین دمایی استان از ابتدای مهرماه تا ۱۰ اسفند ۱۴.۶ درجه است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱.۳ درجه و نسبت به میانگین دوره بلند مدت ۱.۸ درجه افزایش یافته است.

وی افزود: بر اساس پیش بینی فصلی، میانگین دما هوای گلستان از نیمه دوم اسفند تا اول اردیبهشت بین یک تا ۲ درجه بیشتر از نرمال و از نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه اول خرداد بین نیم تا یک درجه بیشتر از نرمال خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی گلستان بیان کرد: برای روز سه شنبه در نواحی کوهستانی استان احتمال بارش ملایم و پراکنده وجود دارد و تا پایان هفته روند افزایش دما ادامه خواهد داشت.

کمالی افزود: دمای فعلی هوا استان گلستان ۱۵ تا ۱۶ درجه است که پیش بینی می‌شود تا روز پنجشنبه ۱۰ درجه افزایش یابد.

وی یادآور شد: از اواخر وقت پنجشنبه احتمال وزش باد به نسبت شدید و روز جمعه افزایش ابر و بارش پراکنده وجود دارد و از روز شنبه سامانه بارشی جدیدی به گلستان نفوذ می‌کند.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *