پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
parishahr.ir vam - اداره کل بازرسی گلستان ورود کند/  اعطای تسهیلات اشتغالزایی تبصره 16 به خبرنگاران شائبه دارد

اداره کل بازرسی گلستان ورود کند/  اعطای تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۶ به خبرنگاران شائبه دارد

اداره کل بازرسی گلستان ورود کند

اعطای تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۶ به خبرنگاران شائبه دارد

 

 

گروه اجتماعی- مرداد ماه ۱۴۰۲ اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان گرگان به منظور پرداخت تسهیلاتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۴ درصد و در قالب جزء دوم بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، نسبت به نام‌نویسی از خبرنگاران و اهالی رسانه استان اقدام کرد. از میان ثبت نام کنندگان، فهرست ۱۰۱ نفره‌ای تنظیم و به فرمانداری گرگان و از آنجا به استانداری ارسال شد که در نهایت منجر به اخذ تسهیلات توسط این تعداد گشت.

مدتی بعد به دنبال بروز برخی ابهامات و در پی افشای نام برخی وام گیرندگان، سوالاتی جدی و اساسی برای برخی فعالان رسانه‌ای در خصوص فرآیند تخصیص این تسهیلات ایجاد شد. بنیادی‌ترین سوال آن بود که آیا اساساً خبرنگاران بر اساس جزء دوم بند ب تبصره ۱۶ صلاحیت دریافت وام را داشته‌اند؟

به موجب این بند، بانک مرکزی مکلف شد برای حمایت از اشتغال، مبلغ یک میلیون و بیست هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه را از طریق بانک‌های عامل به اجزاء این بند اختصاص دهد. مسؤولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی، بانک‌های عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذی‌ربط گذاشته شد، عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات نیز “تخلف” و قابل پیگیری در مراجع ذی صلاح عنوان شد. وظیفه پایش” اشتغال ایجاد شده” هم بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت و ثبت آمار در سامانه ناظر این وزارتخانه الزامی شد. مراجع مزبور موظف شده بودند گزارش عملکرد خود را به صورت سه ماه یک‌بار در شورای‌عالی اشتغال ارائه داده و به صورت مکتوب به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اجتماعی مجلس ارائه دهند.

از این بند چنین برمی‌آید که تسهیلات قرض‌الحسنه مذکور به منظور “ایجاد اشتغال” در نظر گرفته شده و پرداخت آن به اشخاص حقیقیِ صاحبِ شغل خبرنگاری با شبهات و شائبه‌هایی همراه است. ارائه اسناد و مستنداتی که نشان دهد مبلغ تسهیلات صرف تجهیز و توسعه و اشتغالزایی در یک بنگاه خبری و رسانه‌ای شده در این بخش الزامی به نظر می‌رسد.

دوم: بر فرض مثبت بودن پاسخ و درستی تخصیص تسهیلات به خبرنگاران در این قالب، باید روشن شود روش تعیین و مرجع تأیید فهرست وام گیرندگان چیست. سامانه خانه مطبوعات استان گلستان؟ سامانه جامع E-RASANEH؟ و یا تأییدیه مکتوب اداره کل فرهنگ و ارشاد گلستان؟ معیار و شاخص تأیید و معرفی متقاضیان تسهیلات به بانک‌های عامل چه بوده است؟ شنیده ها حاکی است برخی از این افراد تا تاریخ منتهی به ثبت درخواست تسهیلات در هیچیک از دو سامانه خانه مطبوعات و E-RASANEH عضو نبوده‌اند.

سوم: یکی از شروط اساسی برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی، نداشتن رابطه کارمندی با دستگاهها و ارگانهاست. این در حالی است که طبق لیست ارسالی اداره کار گرگان به فرمانداری این شهرستان، که بر مبنای اطلاعات دریافتی از سامانه جامع تسهیلات اشتغال کشور (TEK) تنظیم شده، ده درصد معرفی شدگان کارمند هستند. دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان بی‌توجه به هایلایت فهرست ارسالی اداره کار که متقاضیان کارمند را مشخص کرده بود، نسبت به ارسال آن به بانک‌های عامل اقدام می‌کند. کار پایش اما در اینجا تمام نشده و هنوز یک مرحله دیگر پیش روست. “اخذ تعهدنامه کارمند نبودن” از متقاضی توسط بانک.

چهارم: بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ تعهدنامه‌ای مبنی بر نبود رابطه کارمندی متقاضی با نهادها و ارگانها و دستگاهها از متقاضی اخذ می‌کنند. اما این ده درصد کارمند دریافت کننده وام، فرم تعهدنامه را در حالی امضا می‌کنند که دست کم خودشان به کارمند بودن خودشان آگاهند! مسئولیت فرمانداری گرگان، استانداری گلستان، بانک‌های عامل و خود این اشخاص در این موضوع خاص چیست و تبعات این تخلف برایشان چه خواهد بود؟

و اما پنجم: شنیده‌های موثق حکایت می‌کنند در میان دریافت کنندگان تسهیلات اشتغالزایی یک نام هست که از سوی هیچیک از دو ارگان اداره کار و استانداری، به بانک پرداخت کننده معرفی نشده است. این یک نفر کیست و از کدام بانک، در چه قالب و از کدام مسیر موفق به اخذ وام قرض‌الحسنه از محل سهمیه اهالی رسانه شده است؟

مجموعه ابهامات و سوالاتی که درباره نحوه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۶ به خبرنگاران استان از منابع گوناگون جمع‌آوری شد، “پریشهر” را بر آن داشت تا با پرداخت صریح به موضوع، ورود اداره کل بازرسی گلستان را جهت بررسی موشکافانه و رفع شبهات موجود مطالبه کند. بدیهی است پاسخ و نتیجه تحقیقات آن نهاد نظارتی در همین رسانه منتشر خواهد شد.

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *