پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
parishahr.ir ibex - سه جستار از ایبکس 2023…

سه جستار از ایبکس ۲۰۲۳…

۲۲ مهر ۱۴۰۲


پایگاه خبری پریشهر/ مهشید گودرزیان برای من به عنوان یک غیربومی “جهان تخصصی” غلات، آرد و نان که تا امروز فقط در نقش مصرف کننده با تولیدات این حوزه روبرو می­شدم، نمایشگاه ایبکس۲۰۲۳ فرصتی بود که وادارم کرد تا غلات، آرد، نان، شیرینی و صنایع مرتبط را کمی دقیق تر ببینم و به برآیندی مجمل، حول موضوعات اجتماعی وارد بر آن برسم. دنیای نان و شیرینی با شتابی چشمگیر به سمت تمام صنعتی شدن می­دود. تکنولوژی و ماشین، خود را به بخش عمده ای از پروسه تولید، تحمیل و کاری کرده که از پایه ای ترین امور مربوط به آماده سازی تا آنجا که محصول نهایی در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد، نیاز به دخالت دست و حضور انسانی به صفر میل کند.

بر این اساس سخت نیست که پیش بینی کنیم به زودی نانوایی های سنتی، کافه نان ها و شیرینی پزی ها با توجه به میل صاحبانشان به کاهش هزینه ها و ارتقای سطح کیفیت و سلامت محصول و نیز ضرورت تنوع بخشی به ارقام تولیدی، به سمت کاهش حداکثری نیروی انسانی پیش خواهند رفت و طبیعتاً به‌زودی ایجاد و پایداری اشتغال در این بخش میسر نخواهد بود مگر آنکه با اتخاذ تمهیداتی، کارگران ساده به تکنسین های متخصص و نیمه متخصصِ مسلط به عملکرد و تعمیر ماشین ها تغییر سکو دهند. در غیر این صورت حجم زیادی از نیروی آماده به کار از بازار اشتغال در این حوزه جا خواهند ماند.

متخصصان حوزه کسب و کار بر این باورند در دنیایی که به سرعت به سمت پیر شدن می رود، توجه به سالمندان باید به عنوان یک مزیت رقابتی مورد نگاه ویژه مشاغل قرار گیرد؛ نادیده گرفتن نیازهای این طیف سنی هم، در دراز مدت می تواند منجر به از دست دادن بازار و آسیب اقتصادی به کسب و کارها شود. در کشور ما با توجه به شرایط فوق ویژه ای که از نظر ترکیب سنی جمعیت بر آن وارد است، تولید و معرفی محصولات مبتنی بر شعار “دوستداری سالمند” می تواند یک استراتژی کارآمد در راستای اجرای بازاریابی هدفمند باشد. آنچه در ایبکس دیدم(در واقع بهتر است بگویم ندیدم!) نشانم داد که بازار سالمندان ظرفیتی هنوز بکر است که چنانچه مورد توجه فعالان این حوزه (از صاحبان صنایع آرد گرفته تا تولیدکنندگان نان و شیرینی) قرار گیرد می تواند علاوه بر برد تبلیغی و رونق فروش و منفعت اقتصادی، همزمان تاثیری شگرف در ارتقای سطح سلامت گروه‌های مختلف سنی جامعه داشته باشد، از آنجا که می‌دانیم “چون صد آید نود هم پیش ماست” .

بازاریابان حرفه ای می‌گویند یکی از مهمترین اصول  موفقیت فروش آن است که تلاش کنید ابتدا احساس نیاز به کالا را در بالاترین سطح در خریدار ایجاد و سپس نسبت به معرفی محصول یا خدمات مورد نظرتان در جامعه هدف، اقدام کنید.

رعایت این اصل در حوزه مصرف نان کامل هم بسیار راهگشاست. جامعه برای تغییر الگوی فعلی که مبتنی بر مصرف نان سفید است نیاز دارد در معرض بارش اطلاعات در حوزه چیستی و فواید و منافع مصرف آرد کامل قرار گیرد. مراکز علمی نظیر دانشگاه‌های علوم پزشکی از سویی، شورای فرهنگ عمومی چه در بعد ملی و چه استانی (که از نظر من دومی به اندازه اولی می‌تواند موثر باشد) از سوی دیگر _ با همراهی رسانه_ به عنوان مجموعه های تعیین کننده در تغییر ذائقه عمومی، لازم است آستین ها را بالا زده و برای آموزش و افزایش دانسته های عمومی کاری کنند.

به تبع اِشرافیت افکار عمومی بر رابطه مستقیم سلامت تن با مدل نان مصرفی، به عنوان قوت اصلی روزانه، و آگاهی از این مهم که بسیاری از بیماری های جسمی تنها با مصرف آرد و نان کامل می تواند کنترل یا درمان شده و یا اساساً بروز نکند، احساس نیاز به محصول را در جامعه افزایش و به تبع افزایش تقاضا، تمایل صنایع آرد به سمت تولیدات با کیفیت تری که حاوی سبوس و مواد معدنی بیشتری است سوق خواهد یافت.

باری؛ مجموعه رسانه ای نان ایرانیان تلاش می‌کند با لحاظ مجموع موارد گفته شده و مواردی که مجال اشاره به آن نبود و با ورود اندکی تخصصی تر به حوزه نان و غلات، ضمن انتقال اخبار و اطلاعات این  حوزه،  سهم مسوولیت اجتماعی خود را در جهت آگاهی بخشی عمومی به قدر توان ادا کند.

منبع: پایگاه خبری نان ایرانیان

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *