پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
۲۰۹ میلیارد تومان در حوزه آب و فاضلاب گنبدکاووس هزینه شد

۲۰۹ میلیارد تومان در حوزه آب و فاضلاب گنبدکاووس هزینه شد

مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس از تخصیص و هزینه ۲۰۹ میلیارد تومان اعتبار در ۲ بخش تامین آب آشامیدنی و تکمیل طرح ملی جمع آوری فاضلاب این شهر در سال گذشته خبر داد.

حسین سعیدی راد اظهارداشت: از مجموع اعتبارات تخصیصی سال گذشته به امور آب و فاضلاب گنبدکاووس ۱۳۰ میلیارد تومان آن برای تامین آب آشامیدنی و جبران بخشی از نیاز آبی مشترکان این اداره و ۷۹ میلیارد تومان هم برای تکمیل پروژه جمع آوری فاضلاب این شهر هزینه شد.

وی افزود: با منابع تخصیصی جهت تامین آب آشامیدنی مشترکان امور آب و فاضلاب گنبدکاووس ۱۴ حلقه چاه آب که تاکنون پنج حلقه آن تجهیز و وارد مدار شده است، حفر گردید ضمن اینکه اجرای ۴۴ کیلومتر شبکه توزیع، ۳۸ کیلومتر خط انتقال و احداث تعدادی مخازن ذخیره آب آشامیدنی با مجموع ظرفیت هزار و ۵۰۰ مترمکعب احداث شد.

سعیدی راد اضافه کرد: نیاز آبی ۲۲۰ هزار نفر از جمعیت شهر و ۱۱ روستای اقماری گنبدکاووس که زیر پوشش امور آب و فاضلاب گنبدکاووس هستند، در پیک مصرف آب ۸۹۵ لیتر در ثانیه است که با کمبود ۲۵۳ لیتر در ثانیه مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه با مجموع اقدامات انجام شده در سال گذشته ۱۵۰ لیتر بر ثانیه از نیاز آبی مشترکان شهر گنبدکاووس و ۱۱ روستای اقماری آن برطرف شد، افزود: خشکسالی و کاهش بارش ها در سال آبی جاری یعنی از مهرماه پارسال تاکنون و برداشت‌های بی رویه از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی سبب کاهش سطح آب چاه‌های تامین آب آشامیدنی و عمر مفید آنها در شهرستان شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس گفت: با وضعیت موجود و برای پیک مصرف امسال مشترکان این امور در تابستان با کسری ۲۷۵ لیتر در ثانیه مواجه خواهیم بود که برای رفع آن به حفر ۱۵ حلقه چاه آب دیگر با نیاز مالی ۷۰ میلیارد تومان نیاز است.

سعیدی راد با تاکید برضرورت نصب مخزن و پمپ آب توسط مشترکان جهت ذخیره آب و جلوگیری از افت فشار آن در مواقع بحرانی، افزود: امور آب و فاضلاب گنبدکاووس ۶۰ هزار مشترک در حوزه شهر و ۳۶ هزار مشترک در بخش روستایی زیر پوشش دارد که حدود ۷۰ درصد آنها فاقد مخزن و پمپ آب هستند.

وی همچنین با اشاره به تخصیص ۷۹ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مرحله نخست طرح ملی جمع آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس درسال گذشته گفت: با هشت پیمانکار قرارداد منعقد شده تا عملیات اجرایی این پروژه را به پیش ببرند.

سعیدی راد اضافه کرد: برای تکمیل مرحله نخست پروژه جمع آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس حداقل به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که هرچه در تامین آن تاخیر شود، این رقم باتوجه به تورم و افزایش هزینه‌ها بیشتر خواهد یافت.

به گفته وی، در سفر ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به گلستان برای تکمیل مرحله نخست پروژه جمع آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس ۱۱۵ میلیارد تومان برای سه سال تصویب شد.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *