پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
جنگل النگ دره

واگذاری جنگل النگدره به شهرداری، بزرگ‌ترین خطای مدیریتی منابع طبیعی بود /سرسره بازی روی فسیل زنده ۵۰ میلیون ساله

 مهشید گودرزیان- یک پژوهشگر بین المللی آب و خاک و محیط زیست گفت: واگذاری مدیریت جنگل النگدره به شهرداری گرگان از بزرگ‌ترین خطاهای مدیریتی اداره کل منابع طبیعی استان بود که اتفاق افتاد.

محمد اسماعیل اسدی در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری پریشهر اظهار داشت: از حدود ۱۰ سال پیش مدیریت جنگل النگدره گرگان به بهانه‌ی گستردگی حوزه وظایف و کمبود نیرو و بودجه از سوی منابع طبیعی به شهرداری گرگان واگذار و باعث شد آسیب‌های جدی به این فسیل زنده ۵۰ میلیون ساله وارد شود.

وی با اشاره به اینکه جنگل هیرکانی النگدره گرگان از منظر اکولوژیکی و تنوع زیستی شگفت‌انگیز در جهان منحصر به فرد و یکتاست اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی گلستان این اقدام غلط را با استناد به یک بند قانونی که مدیریت تفرجگاه‌های داخل محدوده شهری را در حدود اختیارات شهرداری دانسته، توجیه و بدین ترتیب به راحتی از خود سلب مسئولیت می‌کند.

اسدی تصریح کرد: وقتی یک عرصه‌ی ارزشمند طبیعی ۵۰ میلیون ساله را به یک نهاد شهری که فاقد هرگونه دانش و آگاهی درباره حساسیت‌های موجود در این ساحت است واگذار می‌کنید معلوم است که این جنگل هیرکانی را همتراز پارک شهر می‌بیند و تاب و سرسره در آن مستقر می‌کند و درخت‌های انجیری را که همه دنیا آرزو دارند یکبار هم که شده آن را از نزدیک ببینند هرس می‌کند و دور می‌اندازد.

وی ادامه داد: مدیرانی که حاضر نیستند به دغدغه‌های کارشناسان و اساتید و فعالان این حوزه توجه کنند و در برابر کسب دانش و فهم حقایق مقاومت می‌کنند معلوم است مرزهای النگدره‌ای که ثبت یونسکو شده و نمونه‌اش در دنیا یافت نمی‌شود را به روی تاخت و تاز خودروها و بروز انواع آلودگی‌های محیطی و صوتی باز می‌کنند.

این پژوهشگر بنام بین‌المللی با بیان اینکه النگدره تنها جنگل در دنیاست که تنها ۵ کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد، خاطرنشان کرد: اگرچه جنگل‌های هیرکانی از آستارا تا گلیداغ امتداد دارد اما در هیچ نقطه‌ای، ساحتی نظیر النگدره که اینچنین در دل شهر واقع باشد به چشم نمی‌خورد. جنگل النگدره گرگان به رغم دارا بودن تنها ۱۸۵ هکتار مساحت، از تنوع زیستی شگفت‌انگیزی از انواع پرندگان تا گیاهان و حشرات برخوردار است.

به گفته این محقق بین‌المللی دارکوب سیاه، دارکوب باغی، دارکوب قرمز، چرخ ریسک و توکا و وزغ تالشی تنها بخشی از شگفتی‌های این جنگل هیرکانی درون شهری است. وزغ تالشی بزرگ‌ترین گونه دوزیست در ایران است که سری مثلثی دارد، زیرگونه وزغ قفقازی محسوب می‌شود و مختص جنگلهای هیرکانی است.

اسدی با بیان اینکه کارکردهای این حیوان در اکوسیستم حیرت انگیز است خاطرنشان کرد: تنها یکی از فواید وزغ تالشی، حفاظت و حراست از درخت‌های چند میلیون ساله هیرکانی با بلعیدن حشراتی است که آفت این درختان به شمار می‌آیند.

وی ادامه می‌دهد: وزغ تالشی برای زایمان باید کنار مرداب مستقر شود و بسیاری اوقات برای اینکه خود را به مرداب برساند ضرورتاً از وسط جاده عبور می‌کند و به دلیل کندی سرعت، زیر لاستیک خودروهایی که از همان مسیر عبور می‌کنند له می‌شود. این‌‌ها از جمله نکات حساس و مهمی اند که تصمیم‌گیران استانی و شهری در این حوزه، نه می‌دانند و نه می‌خواهند که بدانند.

این پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک و محیط زیست، موضوع جنگل النگدره را یک مسأله چند بعدی توصیف کرده و معتقد است مدیریت و تصمیم گیری درباره آن باید به صورت شورایی و تخصصی باشد. به باور اسدی تشکیل یک کمیته و حلقه تخصصی شامل نمایندگان محیط زیست، منابع طبیعی، شهرداری و متخصصین و چهره‌های دانشگاهی در رشته‌های جنگلداری، خاک، چوب و محیط زیست و نمایندگان تشکل‌های غیردولتی برای تصمیم‌گیری و مدیریت صحیح این امانت خدادادی و گنجینه طبیعی، واجب و ضروری است

وی تأکید کرد: در غیر اینصورت و در صورت تداوم شرایط فعلی و خصوصاً با آزاد گذاشتن تردد خودروها در مسیر النگدره، دیری نمی‌پاید که شاهد نابودی این گنج عظیم بی مانند شهر گرگان خواهیم بود.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *