پایگاه خبری پریشهر

170395 - نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان: بحث خودکفایی، در اقتصاد بین الملل جایی ندارد

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان: بحث خودکفایی، در اقتصاد بین الملل جایی ندارد

 ۱۱ مرداد ۱۴۰۳


نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: موضوع خودکفایی امروزه در اقتصاد بین الملل جایی ندارد،  زیرا مفهوم خودکفایی اساساً در چارچوب خانواده جهانی شکل می گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پریشهر، علی محمد چوپانی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ساز و کارهای اقتصادی امروز دیگر این گونه نیست که در ایران بنشینیم و مرزها را ببندیم و بگوییم می خواهیم خودکفا شویم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ماهی ۲ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور می شود، تصریح کرد: در چنین شرایطی و با وجود اقلیم خشک این کشور، می خواهید خودکفا شوید؟

این فعال اقتصادی ادامه داد: با آگاهی بر مزیت های موجود کشور، افزایش سطح صادرات تا ۲۵۰ میلیارد دلار در سال و افزایش واردات تکنولوژی، می توان کشور را به سمت آبادانی پیش برد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت واگذاری امور به بخش خصوصی اظهار داشت: دولت باید در اولین گام،  سازمان تأمین اجتماعی را به صاحبان اصلی آن یعنی کارفرمایان و کارگران بازگرداند.

چوپانی یاد آور شد: در حال حاضر دولت ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است و در اموالی که متعلق به خودش نیست دخل و تصرف می کند.

وی تأکید کرد: اولین گام خصوصی سازی، واگذاری سازمان تامین اجتماعی به بخش خصوصی و در مرحله بعد تسویه بدهی ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت با این سازمان است.

وی خواستار فراهم کردن شرایط توسط دستگاه‌های مرتبط استانی برای فعالیت بخش خصوصی در توسعه گلستان شد .

چوپانی‌ بر ساماندهی ناترازی برق و گاز برای واحدهای تولیدی و همراهی بیش از گذشته مسوولان دستگاه‌های مرتبط در تحقق طرح های توسعه‌ای و موردنیاز استان تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی صنعتی مورد استفاده در کشور  نسل ۳ تکنولوژی های دنیا است افزود: این تکنولوژی ها در دنیا منسوخ شده است .

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان تاکید کرد: برای اینکه کشور را از خمودگی خارج کنیم نیاز به مدیرانی است که نگرش را تغییر دهند.

چوپانی افزود: ناترازی ها در انرژی و منابع مالی و تکنولوژی های قدیمی به عنوان دو معضل اصلی صنعت نام برد و گفت: این دو معضل که سیاست گذاری های دوران گذشته بر می گردد پاسخگوی نیاز امروز نیست.

وی یادآور شد: برای برون رفت از مشکلات اقتصادی لازم است  ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات از کشور انجام شود و این در حالی است که اکنون با اختساب رفت و برگشت ۱۱۰ میلیارد دلار صادرات صورت می گیرد.

به گفته وی اگر بنا است  فرآورده های کشور  صادر شود تکنلوژی باید به گونه ای تغییر کند که مبتنی بر هوشش مصنوعی و رباتیک باشد.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *