پایگاه خبری پریشهر

IMG 20260621 185541 402 - مدیرعامل آبفا گلستان : آب، سرمایه مشترک نسل‌هاست

مدیرعامل آبفا گلستان : آب، سرمایه مشترک نسل‌هاست

۳۱ خرداد ۱۴۰۵


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با تأکید بر اینکه آب سرمایه‌ای مشترک میان نسل‌های گذشته، حال و آینده است، گفت: مدیریت مصرف، اصلاح زیرساخت‌ها و بازنگری در اقتصاد آب، سه محور اصلی برای عبور از چالش‌های آبی استان به شمار می‌رود.

به گزارش پریشهر، ابوالفضل رحیمی در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت آب در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت، اظهار کرد: آب تنها یک منبع مصرفی نیست، بلکه امانتی است که باید برای نسل‌های آینده حفظ و منتقل شود.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد شرکت آب و فاضلاب استان در سال ۱۴۰۴ گفت: در راستای ارتقای آمادگی برای فصل گرما و پایداری شبکه، ۱۴ دستگاه لوگر در منابع تولید نصب شد تا وضعیت تولید و تجهیزات به‌صورت دقیق ارزیابی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان افزود: در همین مدت، ۱۳ هزار و ۸۴۵ دستگاه کنتور خراب تعویض، ۸ کیلومتر از خطوط انتقال بهسازی و رفع نشت شد، هم چنین ۵ هزار و ۲۸ فقره انشعاب مورد بررسی و رفع نقص قرار گرفت و ۵۹۶ فقره انشعاب غیرمجاز شناسایی شد. رحیمی ادامه داد: برای تأمین پایدار آب در تابستان، ۵ حلقه چاه از بخش خصوصی خریداری و در اختیار شهروندان استان قرار گرفته است.

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف آب تصریح کرد: برداشت عمومی این است که نباید آب مصرف شود، در حالی که اصل موضوع، درست مصرف کردن آب است.

به گفته وی، استفاده از آب شرب برای شست‌وشوی معابر، حیاط، جاروکشی، آبیاری و سایر مصارف غیرضروری فشار زیادی به شبکه وارد می‌کند و صرفاً گرمای هوا عامل افزایش مصرف نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با اشاره به پویش کاهش مصرف آب در استان ادامه داد: سرانه هدف‌گذاری‌شده برای هر خانوار در گلستان ۵۰ لیتر است و اگر هر خانواده چهار نفره بتواند به‌درستی مصرف خود را مدیریت کند، رسیدن به این عدد دور از دسترس نیست. رحیمی خاطرنشان کرد: مدیریت مصرف تنها با همراهی مردم و رسانه‌ها امکان‌پذیر است و این فرهنگ‌سازی ممکن است ۵ تا ۱۰ سال زمان ببرد.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب در استان، بخش کشاورزی است، گفت: حدود ۶ تا ۷ درصد آب استان در حوزه شرب مصرف می‌شود و بخش عمده آب در کشاورزی به‌کار می‌رود؛ در حالی که راندمان مصرف آب در این بخش کمتر از ۴۰ درصد است.

مدیر آبفا گلستان تأکید کرد: گلستان با وجود بارندگی کمتر از ۴۰۰ میلی‌متر، در شرایطی قرار دارد که مدیریت منابع آبی در آن بیش از پیش ضرورت دارد.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود «اقتصاد ضعیف آب» را یکی از موانع اصلی اصلاح مصرف و توسعه زیرساخت‌ها دانست و گفت: قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب در استان حدود ۱۰ هزار تومان است، اما میانگین دریافتی از مشترکین به ۲ هزار و ۴۰۰ تومان هم نمی‌رسد.

وی بیان کرد: این فاصله زیاد موجب شده شرکت آبفا در اجرای اصلاحات فنی و بازسازی شبکه با محدودیت جدی مواجه باشد.

مدیر آبفا گلستان خاطرنشان کرد: وقتی آب با قیمت بسیار پایین در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، انگیزه برای استفاده بهینه کاهش می‌یابد و برخی مشترکین چندین برابر الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند، اما هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند متناسب با میزان مصرف واقعی نیست.

  1. رحیمی در پایان تأکید کرد: موفقیت در مدیریت آب، نیازمند مشارکت هم‌زمان مردم، رسانه‌ها، کشاورزان، صنعتگران و مجموعه‌های اجرایی است و باید آب را به‌عنوان یک سرمایه مشترک و امانت بین‌نسلی در نظر گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *