پایگاه خبری پریشهر

پریشهر

شبکه توزیع آب گلستان فرسوده است


پریشهر_ایرنا در خبری به نقل از مدیر امور آب و فاضلاب آزادشهر از فرسوده بودن ۷۵ درصد از ۱۶۰ کیلومتر شبکه توزیع آب شرب این شهر خبر داد و از قول این مقام مسوول وعده داد که با پیگیری‌های انجام شده، اصلاح و بازسازی ۲ هزار و ۵۰ متر از این شبکه با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال از منابع ملی آغاز شده است.
هرچند این مقام مسوول اشاره ای به چگونگی تامین اعتبار و زمان انجام کار و همچنین کاهش چند درصدی هدررفت آب از ۷۵ درصد فرسودگی اعلامی نکرد اما اگر همین اقدام نیز به صورت جدی و عملی انجام شود باز هم جای شکرش باقیست.
ابوالقاسم صابری در گفت و گو با ایرنا به این نکته نیز اشاره کرد که شبکه توزیع و هدر رفت آب، افزایش تعداد شکستگی‌ لوله‌ها به‌ویژه در نقاط غیر قابل رویت و کاهش دبی آب چاه‌های شرب از مهمترین دلایل کمبود آب در آزادشهر است.
مشکلات مطرح شده حکایت از آن دارد که کمبود آب صرفا ناشی از کمبود بارش ها و پایین رفتن سفره های زیرزمینی و مصرف بی رویه مردم نیست بلکه بخش عمده ای از این مشکل به عدم سرمایه گذاری آبفا گلستان در زمینه اصلاح شبکه های فرسوده آب بر می گردد.گ،

مشکلی که فراگیر است و تعداد زیادی از شهر‌های کشور را درگیر خود کرده است.
اقدامی که قطعا اگر در سال‌های گذشته به صورت ویژه و اساسی انجام می شد امروز شاهد فرسودگی ۷۵ درصدی شبکه توزیع آب، آن هم تنها در یک شهر استان نبودیم.
نکته قابل تامل، اظهار نظر های مدیران و نمایندگان استان طی یک ماه اخیر بوده است به طوری که اینگونه گفته شد بخش عمده ای از مشکلات موجود، مصرف بی رویه آب در بخش های کشاورزی و خانگی است.
در جدیدترین خبر منتشر شده، نماینده مردم گرگان و آق قلا از دریافت گزارشاتی مبنی بر مصرف بی رویه آب در ساخت و سازهای ساختمانی خبر داد و خواستار پیگیری و نظارت بر این موضوع شد و این درحالی است که مهندس سنگدوینی چندماه قبل خود یکی از موافقان جدی رفع محدودیت کشت شالی در استان گلستان بود و امروز دو موضع متفاوت این نماینده مجلس جای تامل دارد.
مردم این پرسش را از نمایندگان و مدیران استانی دارند که آیا بهتر نیست همزمان با مساله فرهنگسازی صرفه جویی در مصرف آب، اصلاح و بهسازی شبکه های توزیع آب نیز دنبال شود.
فرسودگی ۷۵ درصدی شبکه توزیع آب در شرایط فعلی فاجعه است و این امر نشان می دهد سرمایه گذاری های انجام شده در این بخش نه تنها کافی نبوده بلکه بسیار ناچیز است.
انتطار است نمایندگان مردم استان به جای صرف وقت خود در جلسات و نشست های غیر ضرور، توان خود را برای تخصیص اعتبار در این حوزه به کار گیرند تا شاهد شرایط بحرانی در زمینه تامین آب نباشیم.
این باور که صرفه جویی در مصرف آب به فرهنگ تبدیل شود باور درستی است اما نمی توان مردم را تشویق به این امر کرد اما نمی توان نقش سرمایه گذاری در حوزه منابع آب به خصوص اصلاح شبکه های فرسوده را نادیده گرفت.
قطعا فرسودگی شبکه های توزیع آب سایر شهرهای استان هم وصعیت بهتر از آزادشهر ندارند و اگر هم داشته باشند ارقام به هم نزدیک است بنابراین بیش از هر زمان دیگری، تزریق و تخصیص اعتبارات در این بخش خس می شود و این مهم با شعار و سخنرانی محقق نمی شود بلکه اراده قوی نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی را می طلبد.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *