پایگاه خبری پری شهر

پریشهر
قطعی برق واحدهای صنعتی

رنج صنعتگران گلستان، قطع برق مانعی برای جهش تولید

روح اله هراتی- هنوز فصل تابستان از راه نرسیده، شرکت توزیع نیروی برق جدول خاموشی ها را منتشر و از مردم و صاحبان کسب و کارها درخواست کرد با صرفه جویی ۲۰ درصدی مانع اعمال خاموشی های گسترده در استان گلستان شوند.

هفته های اخیر،اعمال برنامه زمان بندی خاموشی ها در گلستان برخلاف برنامه اعلام شده قبلی شرکت توزیع نیروی برق به اجرا درآمد و این نگرانی وجود دارد که با فرا رسیدن فصل تابستان، شاهد خاموشی های گسترده در استان باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان سیزدهم خرداد ماه ۱۴۰۰ از افزایش بیش از ٣۰ درصدی مصرف برق مشترکان استان در روز گذشته خود خبر داد و گفت که پیک مصرف برق گلستان از مرز هزار و ۱۰۰ مگاوات ساعت عبور کرد و به بالاترین رقم فصل بهار طی چند سال اخیر رسید.

علی‌اکبر نصیری گفت: مشترکان این شرکت دیروز بیش از هزار و ۱۰۰ مگاوات ساعت برق مصرف کردند که این مقدار در روز سه شنبه ۸۲۳ مگاوات ساعت بود که برای جلوگیری از افزایش قطع برق مشترکان خانگی، روز گذشته با هماهنگی سازمان صنعت معدن تجارت و شرکت شهرک های صنعتی، برق واحدهای صنعتی گلستان از ساعت ۱۲ تا ۱۷ قطع شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان همچنین هشدار داد  با توجه به تداوم گرمای هوا مصرف کنندگان با در پیش گرفتن الگوهای مدیریت مصرف برق می توانند از اعمال خاموشی در شبکه های توزیع برق استان پیشگیری کنند.

طی سالهای اخیر، واحدهای تولیدی  اولین مراکزی بودند که  برای تامین برق مشترکین خانگی در صدر برنامه خاموشی شرکت توزیع نیروی برق قرار گرفتند و قطعی های برق در روزهای اخیر، نگرانی های زیادی را در بین مدیران بخش صنعت ایجاد کرده است.

واحدهای تولیدی به علت شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی مانند تورم کمرشکنی که در کشور ایجاد شده، توان سرپا ماندن ندارند و بسیاری از آنها با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

تردیدی نیست در چنین شرایطی، قطع برق  فشار بر واحدهای تولیدی و صنایع را بیشتر کرده و اکنون یکی از اساسی ترین موانع پیش روی تحقق شعار جهش تولید است.

اعمال خاوشی این واحدها در سالهای گذشته در مراکز صنعتی در برخی مواقع نیز بدون اطلاع قبلی و یا بی توجه به برنامه زمان بندی قبلی اعلام شده صورت گرفت که این مساله منجر به  وارد شدن خسارات زیاد  به  دستگاهها وماشین آلات و مواد اولیه صنایع تولیدی شده بود.

قطعی برق و اعلام برنامه زمان بندی و هشدارهای مسئولان شرکت توانیر، صدای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و تشکل های غیردولتی مرتبط با صنایع را نیز درآورد.

همین دو هفته قبل بود که نماینده علی آبادکتول طی تذکری به وزیر نیرو بیان کرد: نسبت به خاموشی‌های اخیر که ۴ تا ۵ بار برای مردم استان گلستان مشکلات ایجاد کرده است، اقدام کنید زیرا این استان اقتصاد کشاورزی دارد و کارخانجات و صنایع تبدیلی کشاورزی و چاه آب نیاز به برق خواهد داشت.

رحمت اله نوروزی تصریح کرد: خرداد ماه به تازگی آغاز شده و قطعی برق پی در پی، سوءمدیریت و عدم نظارت مشکلاتی را به وجود آورده است. مردم در آستانه انتخابات گله‌مند هستند و ناراحتی آن‌ها را در پی دارد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان  گلستان هم  از این وضعیت انتقاد کرده و گفته بود: سیستم برق‌رسانی ما مختل است و باید فکری به حال واحدهای تولیدی و صنایعی که از قطعی‌های چند ساعته برق متضرر می‌شوند، کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان نیز مهم‌ترین علت قطعی‌های سراسری برق را کاهش بارش‌ها و گرمای زودرس عنوان کرده و البته او اشاره‌ای به سرنوشت پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه علی آبادکتول که سال‌هاست مطرح شده و می‌تواند ظرفیت تولید برق این نیروگاه را ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهد، نکرده است.

عی اکبر نصیری گفت: با توجه به کاهش شدید بارش‌ها و خالی بودن سدها و به تبع آن پایین آمدن ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های برق آبی، ادامه تعمیرات برخی نیروگاه‌ها، استخراج غیرقانونی رمزارزها و غیره تأمین برق در کشور با مشکل مواجه شده است.

وی  از مردم خواست مصرف برق خود را مدیریت کنند و تأکید کرد: در صورتی که با افزایش مصرف مواجه شویم مجبور به قطع برق صنایع و البته خاموشی‌ در بخش مشترکان خانگی خواهیم شد.

 مردم و صاحبان صنایع استان از مسئولان شرکت توزیع نیروی برق می پرسند آیا راهی جز توصیه به صرفه جویی برای تامین برق و اعمال نشدن برنامه قطع برق وجود ندارد؟  آیا به همین میزان که مدیران شرکت توانیر، مردم و صنایع را به صرفه جویی در مصرف برق توصیه می کنند نسبت به اصلاح و بازسازی شبکه های فرسوده برق و اجرای پروژه های تامین برق نیز اهتمام می ورزند؟ نقش استفاده از  دستگاههای ارز دیجیتال در کمبود برق و بروز مشکلات فعلی چه میزان است ؟ و سوالاتی از این دست که انتظار می رود مدیران شرکت توزیع نیروی برق پاسخی مناسب برای آن داشته باشند.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *