پایگاه خبری پریشهر

171324824 - راه اندازي مجدد مركز ملي فش، در ساختار وزارت صمت بازبيني مي شود

راه اندازی مجدد مرکز ملی فش، در ساختار وزارت صمت بازبینی می شود

۱۸ مرداد ۱۴۰۳


پایگاه خبری پریشهر- قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: راه‌اندازی مجدد مرکز ملی فرش در ساختار این وزارتخانه بازبینی خواهد شد.

سید مهدی فرحی در سفر دو روزه به استان گلستان و آیین تجلیل از نفرات برتر جشنواره قالی استان گلستان اظهار داشت: این مرکز راهکاری موثر درحمایت و توسعه صنعت فرش دستباف کشور است.

وی افزود:  مرکز ملی فرش در گذشته فعال بوده ولی امروزه کمرنگ شد و دغدغه فعالان این صنعت را دوچندان کرده‌است که با راه‌اندازی دوباره آن، از سیر نزولی ۲۰ سال اخیر صادرات در این حوزه پیشگیری خواهد شد.

فرحی افزود:  صادرات فرش دستباف کشور در سال ۱۳۹۱ به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده بود که این رقم سال قبل به ۲۶ میلیون دلار کاهش یافته است.
وی گفت: گرچه اعمال تحریم علیه کشور یکی از عوامل سیر نزولی صادرات صنعت فرش دستباف عنوان می‌شود ولی توجیه خوبی نیست.

وی همچنین راه‌اندازی مرکز تحقیقات توسعه فرش در سطح ملی با مرکز گلستان و راه‌اندازی صندوق حمایت از توسعه فرش در وزارت صنعت، معدن و تجارت را پیشنهاد داد.

12 1 - راه اندازي مجدد مركز ملي فش، در ساختار وزارت صمت بازبيني مي شود

طرح توسعه کارخانه پروفیل آرش

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در بازدید از واحدهای تولیدی استان نیز گفت: ۹۰ درصد مسایل و مشکلات صنعتگران در استان‌ها قابل پیگیری و برطرف شدن است.

وی افزود:  لازمه رفع این مشکلات، توجه مسوولان ادارات کل به انتخاب راهکار درست و قانونی برای رفع آن است.

وی افزود: مدیران کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها پل ارتباطی صنعتگران با مدیران بالادستی هستند و اگر مشکلات صنعتگران در استان‌ها حل نشد می‌توان در وزارتخانه برای آن چاره‌اندیشی کرد.

کارخانه صنعت پروفیل شهرک صنعتی آق قلا یکی از بزرگترین تولیدکنندهای لوله استاندارد گاز و صنعتی و پروفیل آهنی شمال کشور به شمار می‌رود و دارای ظرفیت تولید ۴۰۸ هزار تُن با تنوع تولید ۶۲ محصول از انواع لوله و پروفیل است.

این واحد صنعتی که از ۱۳۹۳ فعالیت خود را با ۱۵ نفر آغاز کرد و اکنون دارای ۲۵۳ نیرو در حوزه اداری و تولید است.

بازدید از واحد تولیدی صنایع ذوب شمال

همچنین قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از واحد تولیدی صنایع ذوب شمال و فعال در حوزه تولید و صادرات از جمله دیسک ترمز، توپی چرخ بازدید و از نزدیک درددل مسوولان آن به ویژه در حوزه صادرات را شنید.

به گفته مسوولان واحد تولیدی صنایع ذوب شمال، محصولات این واحد تولیدی اکنون به کشورهای آذربایجان، روسیه، افغانستان و دوبی صادر می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز صنعت فرش دستباف در این استان را یک ظرفیت در رونق اقتصادی ساکنان آن به ویژه قوم ترکمن برشمرد و گفت: حمایت از صنعت فرش گلستان نیاز به توجه ویژه حمایتی دارد.

درویشعلی حسن‌زاده افزود: اکنون در این استان شمالی بیش از ۳۵ هزار بافنده شناسایی شده درحال فعالیت وجود دارد.

وی خواستار حمایت بیشتر در پوشش بیمه تامین اجتماعی و تامین مواد اولیه در تولید برای بافندگان این استان شد.

در این آیین ۳ نفر از فعالان صنعت فرش دستباف گلستان طی سخنانی، پیگیری طرح خرید فرش دستباف توسط دستگاه‌ها، کمک دولت در حوزه رونق صادرات، حمایت مالی برای حضور پررنگ در نمایشگاه‌های تخصصی، ترزیق تسهیلات ارزان قیمت، اختصاص بودجه تحقیق و توسعه فرش دستباف، برگشت تدریس رشته فرش دستباف در مراکز آموزش عالی در استان خواستار شدند.

در پایان این آیین از نفرات برتر جشنواره و ۹ تن از پیشکسوتان صنعت فرش دستباف استان گلستان از جمله ” اراز گلدی سردست”، “رجب عمادالدین”، “عایشه آی محمدی”، “اراز بخت یلمه”، “عایشه جرجانی” و “بی‌بی بهلکه” با اهدا لوح و جوایزی قدردانی به عمل آمد.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *