پایگاه خبری پریشهر

نماينده مردم بندرتركمن

رئیس مجمع نمایندگان هشدار داد: گلستان پنجمین استان در معرض فرونشست زمین

۲۱ مررداد ۱۴۰۳

 

روح اله هراتی- رئیس مجمع نمایندگان استان و نماینده مردم بندرترکمن، کردکوی، گمیشان و بندرگز در مجلس شورای اسلامی گفت:  استان گلستان پنجمین استان در معرض فرونشست زمین است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پریشهر، عبدالجلال ایری در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: در استان گلستان فرونشست زمین در حد ۲۰ سانت و بالای آن وجود دارد  که این مساله تمام زیرساخت ها و سازه های عمرانی را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه برداشت های آب غیرمجاز از دلایل اصلی این فرونشت است افزود: چنانچه نتوانیم مانع برداشت  غیرمجاز آبهای زیزمینی  در استان شویم با فاجعه زیست محیطی مواجه خواهیم بود.

ایری خاطرنشان کرد: گلستان تنها استانی است که از منابع آب زیززمینی استفاده می کند و متاسفانه در نیمه شمالی علیرفم زمین های بکر و وجود مراتع، با فقر منابع تامین آب مواجه ایم که این منابع از کوهپایه یا دریا باید تامین شود.

ضرورت تسریع در ابلاغ سازمان برنانه و بودجه برای خرید تضمینی آب شیرین کن

وی یکی از راههای برون رفت از این وضعیت را بهره گیری از آب شرین کن دریای خزر برشمرد و گفت: برای تامین آب شرب استان راهی جز تامین آن از آب دریا یا سدها وجود ندارد.

نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان از موافقت وزارت نیرو با احداث سه واحد آب‌ شیرین‌کن در این استان خبر داد و گفت: ۲  واحد مجتمع آب شیرین کن بر مبنای استفاده از آبهای لب شور استحصالی از چاه آب در منطقه سیمین شهر و خواجه نفس گمیشان احداث می شود.

به  گفته وی تامین آب برای روستاهای نوار مرزی غرب گلستان از اهداف اخداث این دو واحد آب شرین کن است.

وی افزود: برای تامین آب آشامیدنی مرکز گلستان و دیگر شهرهای این استان هم مقرر شد یک واحد بزرگ آب شیرین کن در حاشیه دریای خزر در ساحل گمیشان احداث شود که در این مجتمع آب موردنیاز از دریای خزر تامین خواهد شد.

وی افزود: با بهره برداری ۲ واحد آب شیرین کن مبنای آبهای لب شور در سیمین‌شهر و خواجه نفس دیگر ضرورتی به هدایت آب چاه های کردکوی به نواحی شمالی وجود ندارد.

نماینده مردم شهرستان‌های بندرگز، بندرترکمن، گمیشان و کردکوی ادامه داد: این میزان آب برای تقویت شبکه توزیع در بندرگز و کردکوی مصرف خواهد شد.

ایری از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشرو درخواست کرد هرچه زودتر موضوع خرید تضمینی آب شیرین کن را به شرکت آب و فاضلاب ابلاغ کند .

رئیس مجمع نمایندگان گلستان تاکید کرد: در حال حاضر مشکلیاز بابت سرمایه گذار احداث آب شیرین کن در استان وجود ندارد و بخش خصوصی آماده سرمایه گذاری است.

171327779 - رئيس مجمع نمايندگان هشدار داد: گلستان پنجمين استان در معرض فرونشست زمين

راهی جز جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی نیست

نماینده مردم بندرترکمن، کردکوی، گمیشان و بندرگز تاکید کرد:  تنها راه برون رفت از مشکلات افتصادی در استان، جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است.

وی افزود: چنانچه بتوانیم زمینه حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی را فراهم کنیم می توانیم شاهد توسعه استان باشیم.

ایری گفت: استان گلستان در زمینه احداث بنادر موفق نبوده است و هیچ بندر فعالی در این استان وجود ندارد که یکی از دلایل فعال نبودن بنادر، عقب نشینی دریا است.

وی اضافه کرد: عامل اصلی رود بنادر در این استان عدم جذب سرمایه گذار است که لازم است همه مدیران تلاش خود را برای این مهم به کار گیرند.

 بندرترکمن به عنوان بندر گردشگری لایروبی شد

ایری افزود: بندرترکمن به عنوان بندر گردشگری لایروبی شده است اما با وجود لایروبی صورت گرفته شده، چنانچه پمپاژ آب صورت نگیرد همین امید تبدیل بندر گردشگری هم از دست خواهد رفت.

نماینده مردم بندرترکمن، کردکوی، گمیشان و بندرگز  ادامه داد:  در سالهای گذشته، این استان، سرمایه گریزی بوده است که نتوانست در حوزه جذب سرمایه های داخلی و خارجی استفاده کند.

ایری با بیان اینکه دولت با منابع مالی بسیار محدودی مواجه است گفت: در این شرایط باید از ظرفیت های بخش خصوصی بهره گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم شش پروژه اساسی در گلستان را به انجام برسانیم می توانیم بگوییم نمایندگان مردم در مجلس، رسالتشان را ادا کردند.

فرار سرمایه گذار عمانی از پروژه گردشگری بندرگز

ایری با اشاره به اجرای پروژه گردشگری در بندرگز توسط سرمایه گذار عمانی گفت: مناسفانه مدیران استانی و شهرستانی  باعث فرار سرمایه گذار توانمند پروژه گردشگری بندرگز شدند.

وی گفت: هرچند بعد از ۱۵ سال موانع حقوقی قرارداد سرمایه گذار عمانی برطرف شد اما زمان و انرژی زیادی را برای حلعیت ۵۰ هکتار حدده طرح صرف شد.

ایری افزود: سرمایه گذار عمانی در بندرگز می توانست جهش خوبی در استان و کشور ایجاد کند اما مطالبه و درخواست های مدیران شهرستانی یا استانی از سرمایه گذار فعالیت را برای این سرمایه گذار دشوار و ناچار به خروج از استان شد.

بازارچه مرزی مشترک گمیشان و حسنقلی خان

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دولت سیزدهم مساله ایجاد بازارچه مشترک مرزی ایران و ترکمنستان ( گمیشان و حسنقلی خان ) مطرح و پیگری های لازم نیز انجام شد.

ایری افزود: تمام مصوبات در داخل کشور برای ایجاد این بازارچه  در سفر دوم شهید رییسی مصوب شد اما کشور ترکمنستان نیازها و روادید و خواسته های خود را تاکنون به صورت مکتوب اعلام نکرد.

وی گفت: استفاده از ظرفیت های مرزی گلستان و ایجاد پایانه حمل و نقل مرزی گمیش تپه – حسنقلی ترکمنستان علاوه بر کاهش فاصله ترانزیت کالا به این کشور می‌تواند زمینه ساز صدها عنوان شغل محلی در منطقه کم برخوردار گمیشان باشد.

استان مازندران حق همسایگی را ادا کند

رئیس مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این استان حق همسایگی را درخصوص مساله انتقال پسماند مازندران به شهر آق قلا ادا کرده است.

ایری افزود: انتظار است استان مازندران نیز با گذشت بیش از چند ماه از انتقال زباله به شهر آق قلا، نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند و حق همسایگی خودش را ادا کند.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم ش استان به ویژه شهر آق قلا تاکنون مراعات کرده اما تداوم این وضعیت برایشان دشوار است.

به گفته وی استاندار و مجمع نمایندگان پیگیری های لازم را در این خصوص انجام داده و امیدواریم این چلش هرچه زودتر با همکاری استان همجوار برطرف شود.

مجمع نمایندگان،  نظر مشورتی خود برای انتصاب استاندار گلستان ارائه می کند

رییس مجمع نمایندگان استان گلستان گفت: نمایندگان،  نظر مشورتی خود برای انتصاب استاندار گلستان ارائه می کند

ایری اظهار دلشت: بر این باوریم استاندار آینده گلستان باید فنی و متخصص بوده و از نظر کار اجرایی تسلط داشته باشد.

وی افزود: برای وزیر کشور و انتخابش احترام قائلیم اما نظر نمایندگان استان این است استاندار بعدی سابقه فنی و تخصصی اش از سابقه سیاسی اش بیشتر باشد.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *