پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
اختصاص رديف اعتباري براي خليج گرگان

اختصاص ردیف اعتباری دولت برای احیای خلیج گرگان

پایگاه خبری پریشهر- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت سیزدهم ردیف اعتباری ویژه‌ای در بودجه برای احیای خلیج گرگان درنظر گرفت.

داوود منظور در سفر به استان گلستان و بازدید از طرح علاج بخشی خلیج گرگان اظهار کرد: همچنین باتوجه به اهمیت احیای خلیج گرگان، دولت در حال افزایش بودجه در سال جاری و تامین اعتبار  برای سال آینده است.

وی ادامه داد: به منظور اهمیت احیای خلیج گرگان و جلوگیری از خشک‌شدن آن اقدامات موثری از سوی دولت انجام شده است و براساس گزارشات دریافتی، پروژه احیا و علاج بخشی خلیج تاکنون پیشرفت خوبی داشته و انتظار است تا ۲ ماه آینده به اتمام برسد.

منظور با اشاره به اینکه با اتمام این پروژه شاهد سبب نشاط و شادابی و بازگشت رونق اقتصادی به منطقه خوواهیم بود افزود: با بهره‌برداری از این پروژه، گردشگری نیز توسعه و شاهد حضور پرندگان و نشاط و پویایی و ایجاد مناظر زیبا خواهیم بود.

دولت سیزدهم کمبود ۱۵ هزار مگاواتی برق را جبران کرد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین گفت: دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت با کمبود ۱۵ هزار مگاواتی برق مواجه بود که توانست با تدبیر و برنامه‌ریزی این نیاز را تامین کند.

منظور اضافه کرد: دولت سیزدهم تلاش دارد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز برقی بخش صنعت و کشاورزی را تامین کند تا برای نیاز مشترکان خانگی، متوسل به قطع برق دیگر نشود.

وی افزود: ایران ظرفیت تولید ۹۱ هزار مگاوات برق را دارد و در بخش انتقال و توزیع نیز جزو کشورهای مطرح دنیا محسوب می‌شود.

وی گفت: دولت‌ تلاش می‌کند روند احداث نیروگاه را با هدف تولید بیشتر برق با کمک بخش خصوصی ادامه دهد.

وی ادامه داد: یکی از سرمایه‌گذاری‌های دولت در حوزه برق مربوط به نیروگاه علی‌آبادکتول است که با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی، بخش سیکل ترکیبی و گازی این نیروگاه را تکمیل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های کوچک به ویژه در حوزه برق که در محل‌های هدف انجام می‌شود، برای دولت بسیار حائز اهمیت است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه برق سبب‌ جلوگیری از تلفات انتقال و توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: بخش خصوصی باید تلاش کند به منظور افزایش راندمان حتی تا ۸۰ درصد، در نیروگاه‌های خود با حمایت و پشتیبانی دولت، بخش‌های حرارتی و گازی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: دولت نیز با برنامه‌ریزی انجام شده، تولیدات بخش خصوصی را خریداری و در آنان انگیزه ایجاد کند.

افتتاح نیروگاه برق ۱۶مگاواتی بندرترکمن

نیروگاه برق ۱۶ مگاواتی برق کانسارخزر بندرترکمن با حضور داود منظور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در بندرترکمن افتتاح شد.

این دومین نیروگاه مولد برق مقیاس کوچک شرکت کانسار خزر نیروگاه برق شهرستان بندرترکمن است.

میزان اشتغال این پروژه ۴۰ نفر بطور مستقیم با ظرفیت تولید ۱۶ مکاوات است.

برای این پروژه با مساحت عرصه ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع در سه راه سیمین شهر جاده قره‌تپه در مجموع پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

این نیروگاه ۱۴ درصد برق شهرستان بندرترکمن را تامین خواهد کرد.

تسویه پول گندمکاران تا پایان مهرماه

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تاکنون افزون بر ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که با تامین منابع مورد نیاز مطالبات آنان تا پایان مهرماه به طور کامل و قطعی تسویه می شود.

منظور اظهار کرد: تاکنون هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال برای تسویه مطالبات گندمکاران پرداخت شد و دولت مشکلی برای تامین و پرداخت مابقی طلب آنان ندارد.

وی بیان کرد: می‌توانستیم گندم خارجی را با قیمت کمتر وارد کنیم اما با هدف ترغیب کشاورزان و تشویق به کشت این محصول، قیمت خرید تضمینی را بیشتر کردیم و امید است نتیجه این حمایت‌ها در دراز مدت علاوه بر رضایت بهره‌برداران، تامین کامل نیاز داخل باشد.

منظور افزود: وظیفه داریم همه توان و امکانات خود را برای خدمت به‌کار بگیریم و بپذیریم که امکانات فعلی در حد نیازهای رو به‌ افزایش کشور نیست.

تامین منابع آبی پایدار گلستان، توجه جدی دولت است

وی بیان کرد: یکی از کمبودهای مهم گلستان، کم‌آبی به‌خصوص در بخش خانگی و آشامیدنی است که تامین منابع آبی پایدار این استان در صدر توجهات دولت قرار دارد.

منظور گفت: بهره‌برداری از سد نرماب و اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن از جمله تدابیر دولت برای حل این مشکل است.

معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: علاوه بر همه این تلاش‌ها، صرفه‌جویی و بهره‌برداری بهینه از منابع موجود هم باید مورد توجه ساکنان گلستان قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: در این راستا باید روش‌های آبیاری قطره‌ای و مشابه کنار برود و با توجه به محدودیت آب به سراغ طرح‌های آبیاری سازگار با شرایط منطقه رفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: عقب‌ماندگی گلستان در همه بخش‌ها از جمله آب و فاضلاب باید جبران شود و طرح‌های نیمه تمامی مانند تصفیه خانه فاضلاب شهری هر چه سریعتر تکمیل گردد.

دولت سیزدهم تگاه توسعه ای به گلستان دارد

منظور اظهار کرد: دولت سیزدهم نگاه توسعه‌ای به این استان دارد و می‌کوشد عقب‌ماندگی تاریخی گلستان را جبران کند.

وی بیان کرد: باید در بخش منابع پایدار تامین آب به صورت اطمینان بخش، امکانات را تامین و فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در گذشته اقداماتی همچون ساخت سدانجام شد که یکی از آن ها سد نرماب است که دولت سیزدهم خود را متعهد به تکمیل و بهره‌برداری آن می‌داند.

منظور گفت: اجرای طرح آب‌شیرین‌کن دیگر اقدامی است که در تامین منابع آبی گلستان تاثیرگذار است و باید با جدیت به عنوان منبع مطمئن تامین آب دنبال شود.

معاون رییس جمهور اظهار کرد: استفاده بهینه از منابع آبی سطحی مورد تاکید دولت است و ضمن آن باید مانع اضافه برداشت آب از منابع زیرزمینی شد.

وی ادامه داد: این برداشت‌های بی‌رویه فرونشست‌هایی از جمله در گلستان‌ ایجاد کرده است که با هماهنگی‌های انجام شده با آب منطقه‌ای در استان‌های مختلف کشور، چاه‌های غیرمجاز و عمیق باید مسدود شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود کشاورزی در کشور، شاهد واردات محصولات کشاورزی به میزان ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار در سال هستیم که بخش عمده‌ای از آن در بخش خوراک دام و طیور و کنجاله سویا است که آسیب بزرگی به کشور وارد می‌کند.

بازدید از طرح های در حال اجرا استان و همچنین افتتاح طرح نیروگه خورشیدی بندرترکمن، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان گلستان و شرکت در جلسه شورای اداری استان از جمله برنامه های سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان گلستان بوده است.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *