پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
بر اساس آمار و اطلاعات موجود ۲۵۰ تالاب در کشور وجود دارد که از این میان ۲۶ تالاب با مساحت حدود ۱.۵ میلیون هکتار که آلاگل، آلماگل، آجی‌گل و گمیشان واقع در استان گلستان از جمله آنها محسوب می‌شود عضو کنوانسیون رامسر هستند. تالاب‌های بین المللی آلاگل با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، تالاب‌ آجی‌گل با ۳۲۰ هکتار و تالاب آلماگل با مساحت ۲۰۷ هکتار در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان و در بخش داشلی برون گنبدکاووس واقع شدند و تامین آب آنها از طریق سیلاب‌های فصلی رودخانه مرزی اترک است و تالاب گمیشان هم در زمره تالاب‌های ساحلی - دریایی و به عنوان یک تالاب حاشیه‌ای و بین المللی در جنوب شرقی دریای خزر قرار گرفته که به طور مستقیم تحت تاثیر نوسانات آب دریای خزر قرار دارد. حداقل حجم آب تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس با عمق ۲ تا چهار متر و در شرایط عادی و بارش‌های مناسب بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب است اما به سبب کم بارشی و خشکسالی در چند سال اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شدند.

دستگیری شکارچی غیرمجاز در زیستگاه‌های آبی گنبدکاووس

ییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: ۱۲ شکارچی غیرمجاز همزمان با اوج‌گیری حضور پرندگان به دلیل بهبود وضعیت زیستگاه‌های آبی شهرستان در یک ماه اخیر با حضور به موقع محیط بانان شناسایی و دستگیر شدند.

احمد احمدی  اظهار کرد: وضعیت آبی تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس به نسبت مدت مشابه سال گذشته با بهبود وضعیت بارندگی‌ها در ماه‌های آذر و دی ارتقا یافته و هم اینک تالاب‌های آلماگل و آجی‌گل به طور کامل آبگیری شد اما آلاگل به عنوان بزرگترین تالاب شهرستان هنوز فاصله زیادی از جایگاه مطلوب خود دارد و فقط پنج درصد آبگیری شده است.

وی افزود: با توجه به آبگیری این تالاب‌ها جمعیت پرندگان مهاجر ورودی به زیستگاه‌های آبی گنبدکاووس افزایش یافته که به دنبال آن شاهد حضور شکارچیان غیرمجاز برای صید و شکار هستیم و بر همین اساس گشت‌های شبانه روزی را افزایش دادیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت: نیروهای محیط‌بان با حضور و گشت زنی مداوم در زیستگاه‌های آبی شهرستان از جمله تالاب‌های بین المللی موفق به دستگیری ۱۲ شکارچی غیرمجاز در یک ماه اخیر شدند.

احمدی ادامه داد: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بازدید از تالاب‌های بین المللی گلستان اعتبارات خوبی برای حفاظت و احیای آنها در نظر گرفت که بعد از تفکیک شهرستانی برای تالاب‌های سه گانه گنبدکاووس هم هزینه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: سال گذشته نیز ۳۲ میلیارد ریال از محل طرح ملی حفاظت و احیای تالاب‌ها برای مجموعه تالاب‌های بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی‌گل هزینه شد.

به گزارش ایرنا، امسال از اواسط شهریورماه شاهد مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به سایت‌های آبی گلستان بودیم که به گفته کارشناسان با افزایش سطح پهنه آبی و مهیاشدن تغذیه انواع پرندگان در تالاب‌های بین المللی استان احتمال می‌رود جمعیت آنها بیش از سال گذشته شود.

گلستان به سبب دارا بودن مجموعه تالاب‌های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان ، تالاب ساحلی گمیشان و خلیج گرگان همه ساله میزبان صدها هزار انواع پرنده آبزی است و ۲۳ سایت سرشماری پرندگان در زیستگاه‌های آبی آن وجود دارد.

از مجموع ۳۰۴ گونه پرنده که در گلستان شناسایی شده است ۱۰۷ گونه بومی استان، ۹۷ گونه زمستان‌گذران، ۸۱ گونه برای تولید مثل و ۱۹ گونه به طور اتفاقی دیده شدند.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود ۲۵۰ تالاب در کشور وجود دارد که از این میان ۲۶ تالاب با مساحت حدود ۱.۵ میلیون هکتار که آلاگل، آلماگل، آجی‌گل و گمیشان واقع در استان گلستان از جمله آنها محسوب می‌شود عضو کنوانسیون رامسر هستند.

تالاب‌های بین المللی آلاگل با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، تالاب‌ آجی‌گل با ۳۲۰ هکتار و تالاب آلماگل با مساحت ۲۰۷ هکتار در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان و در بخش داشلی برون گنبدکاووس واقع شدند و تامین آب آنها از طریق سیلاب‌های فصلی رودخانه مرزی اترک است و تالاب گمیشان هم در زمره تالاب‌های ساحلی – دریایی و به عنوان یک تالاب حاشیه‌ای و بین المللی در جنوب شرقی دریای خزر قرار گرفته که به طور مستقیم تحت تاثیر نوسانات آب دریای خزر قرار دارد.

حداقل حجم آب تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس با عمق ۲ تا چهار متر و در شرایط عادی و بارش‌های مناسب بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون مترمکعب است اما به سبب کم بارشی و خشکسالی در چند سال اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شدند.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *