پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
خليج گرگان را با چنگ و دندان احيا خواهيم كرد

خلیج گرگان را با چنگ و دندان احیا خواهیم کرد

مهشید گودرزیان: استاندار گلستان با تاکید بر احیای خلیج گرگان و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر و اثررات منفی ناشی از آن گفت:بحران خشک شدن خلیج گرگان باید همچون بحران دریاچه ارومیه یه دغدغه ملی تبدیل شود.

علی محمد زنگانه  در جمع مدیران دستگاههای اجرایی افزود:  باید با تسریع انجام  عملیات لایروبی خلیج گرگان که پیشرفت خوبی هم دارد مانع خشک شدن این خلیج شد چراکه تداوم خشکی خلیج، موجب از بین رفتن جنگل‌های هیرکانی خواهد شد و به همین دلیل لایروبی این خلیج  با دستور رییس جمهور در اسفندماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد که اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ هزار هکتار کانون ریزگرد نمکی در پشت مرزهای استان با کشور همسایه وجود دارد یادآور شد:  خشک شدن خلیج گرگان سبب ایجاد ۴۰ هزار هکتار کانون جدید ریزگرد نمکی در استان خواهد شد و در نتیجه با  وجود این ۶۰ هزار هکتار کانون ریزگرد نمکی، دیگر چیزی برای استان باقی نخواهد ماند.

وی اضافه کرد: مساله خشک شدن خلیج گرگان باید اولویت اول جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی استانی و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در دستور کار باشد و در زمان حاضر  نجات خلیج گرگان به پمپاژ آب، تامین حق آبه، انتقال آب بین حوزه‌ای، مدیریت جلوگیری از تخلیه فاضلاب، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری نیاز دارد.

خلیج گرگان بزرگ‌ترین خلیج در دریای خزر است که بر اثر پیشروی شبه‌جزیرهٔ میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر تشکیل شده‌است. خلیج گرگان بین دو استان مازندران و استان گلستان قرار دارد.[۱]

خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز، به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است. خلیج گرگان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می‌شود.[۲]

می توان از خلیج گرگان به عنوان بزرگترین خلیج دریای خزر نام برد، خلیجی که بر اثر گسترش شبه جزیره میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر به وجود آمده و به طول ۷۰ کیلومتر در مساحتی ۴۰۰ کیلومتری گسترانیده شده. در جهت شرق به غرب حداکثر عمق آن ۴ متر می باشد و این عمق از غرب به شرق تا ضلع جنوبی شبه جزیره آشوراده افزایش می یابد. در بخش غربی خلیج، شوری آب آن نسبت به دریای خزر به دلیل کاهش عمق و افزایش تبخیر آب بیشتر می شود. می توان از خلیح گرگان به عنوان منبع یکی از بهترین خاوریاهای سیاه جهان و زیستگاه ماهیان با ارزشی نظیر غضروفی، سفید و کفال نام برد.

استاندار گلستان آفت و بیماری‌ها در عرصه‌های جنگلی را چالش مهم این استان برشمرد و گفت: به اعتقاد کارشناسان مرتبط، تغییر آب و هوا و مدیریت ناصحیح مصرف آب، از جمله عوامل بروز آفت و بیماری‌های در جنگل‌های استان است که برای حل این چالش، آفت ها شناسایی شده و برنامه بومی برای مقابله با اندیشیده شده است.

زنگانه خاطرنشان کرد: موضوع خشک شدن خلیج گرگان، باید در قالب یک پکیج محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی تبیین شود و همیچنین به رییس جمهور که  در سفر به گلستان بازدید داشتند، ارایه شود.

استاندار گلستان گفت: موضوع خلیج گرگان باید به دیپلماسی همسایگان به ویژه ترکمنستان تبدیل شود و آنان نیز نسبت به این موضوع با توجه به وزش بادهای جنوب غربی به شمال شرقی این کشور، دغدغه داشته باشند.

زنگانه بیان کرد: در موضوع پسروی آب دریای خزر باید دیپلماسی بین‌المللی جدیدی را شروع کنیم که برای این کار اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان نسبت به تهیه نامه‌ای به وزیر امور خارجه این موضوع را ارائه دهد و پیامدها ولگا که دریای خزر هم تابعی از آن است، گزارش شود.

وی تاکید کرد: حقوق بین‌الملل دریای خزر و پسروی آن در این نامه تاکید شود و رونوشت نامه به وزیر امور خارجه به رییس جمهور و معاون اول ایشان و  گزارش پیشرفت پروژه علاج بخشی خلیج گرگان باید زودتر به وزارت کشور برای تخصیص فاز سوم اعتبارات ارائه شود.

استاندار گلستان پیش از این نیز گفته بود پروژه علاج بخشی خلیج گرگان می‌تواند در قالب اعتبارات بند میم ماده ۲۸ مدیریت بحران برای تخصیص اعتبار قرار بگیرد.

زنگانه اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست نیز موضوعات تغذیه مصنوعی تالاب‌های استان و انتقال آب درون و برون حوزه‌ای و سایر مداخلات مربوطه مصوب در ستاد ملی تالاب‌ها را در کنار تدقیق مطالعات مربوط به پمپاژ را پیش از دور دوم سفر رییس جمهور به گلستان، جمع‌بندی و ارائه کند.

وی با تاکید بر این که کمیته‌های چهارگانه فنی شهرستانی و استانی باید هر ۲ ماه یک بار تشکیل شود و مشکلات درونی را در آن جلسات برطرف و در جلسات شورای مرکزی، مباحث کلان تبادل نظر شود، بیان کرد: دستگاه‌هایی که جدول پروژه‌های خود را برای تخصیص سهم استان از اعتبارات بند میم ماده ۲۸ ارائه نکرده‌اند در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: ادارات کل استان نیز جدا از این پروژه‌ها سهم خود را از وزارتخانه‌ها از محل ۱۳ هزار میلیارد اعتبارات وزارت کشور اخذ کنند.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *