پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
استحكام بنا مدارس غيردولتي

خطر ویرانی مدارس غیردولتی گلستان / مدیران تقویت بنا را به آینده حواله دادند

۱۴۰۲-۱۱-۰۳

وضعیت استحکام بنای مدارس غیردولتی تاجاییکه بحرانی شده که مدیران و کارشناسان و حتی نمایندگان در مجلس نسبت به این موضوع هشدار می دهند بااینحال به گواه مدیرکل نوسازی مدارس گلستان هنوز بیش از ۵۰ درصد مدارس غیردولتی استان استاندارد نیستند.

به گزارش پایگاه خبری پریشهر،موضوع استحکام بنای مدارس غیر انتفاعی دردی کهنه برای والدین است که با وجود صرف هزینه‌های هنگفت برای آموزش فرزندانشان همواره نگرانی به جهت فقدان تحکیم سازه دارند.

مطابق نظر کارشناسان، محیط مدرسه باید به نحوی باشد که دانش آموز از امکان فضایی برای بازی و انجام امور فوق برنامه برخوردار باشد اما نه تنها این مهم در برخی مدارس غیرانتفاعی استان لحاظ نشده بلکه موضوع فراتر از اینها رفته و بناهایی که با کاربری خانگی ساخته شده بود، در این سال ها به مدرسه تبدیل شده؛ اتفاقی که به واسطه استهلاک بنا غیراستاندارد بودن سازه را دوچندان می کند.

اما آنگونه که از ظواهر امر پیداست این موضوع مختص استان گلستان نیست و سایر نقاط کشور هم مبتلا به آن هستند چراکه چندی پیش در مجس شورای اسلامی از سوی محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم این مساله مطرح شد. این نماینده با استناد به آمارها اعلام کرده که ۸۰ درصد مدارس غیردولتی استیجاری و از این تعداد قریب به ۵۰ درصد آن از استاندارد لازم برخوردار نیست.

به اعتقاد این نماینده، عدم رعایت همین استانداردها باعث بروز حوادثی مانند آتش سوزی مدرسه‌ای در زاهدان شد.

در کش و قوس همین سخنان در مجلس بود که نمایندگان در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورش غیردولتی را با اصلاح ماده ۱۵ این طرح موافقت کردند. در این طرح جدید مجلس، مسئولیت این حوزه به عهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گذاشته شد و قرار شد از مشاوران مورد تأیید نیز کمک بگیرند.

وعده ای برای آینده

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در این رابطه به خبرنگار پریشهر، می‌گوید: فضاهای آموزشی اجاره‌ای تا چهار سال و ملک شخصی تا شش سال زمان دارد و پس از پایان این دوره مؤسس باید فرایند استحکام بنا را طی کند.

سید رضا نظری ادامه می‌دهد: سازمان تعلیم و تربیت یک شیوه نامه سازمانی و مدیریت امور اجرایی برای کودکستان‌ها تنظیم و به استان‌ها ارسال کرده که بر اساس آن موسسین باید به سمت ساخت مکان‌های جدید بروند.

وی می‌افزاید: سازمان ملی تعلیم و تربیت به عنوان تنها مرجع ساماندهی مدیریت یکپارچه تعلیم و تربیت کودکان از بدو تولد تا پایان شش سالگی و با استفاده از ظرفیت حداکثری بخش دولتی و غیردولتی تأسیس شده است.

به گفته او، دو سری همکاران به عنوان مؤسس در کودکستان‌ها داشتیم که یک سری از افراد از اداره مشارکت‌ها در آموزش و پرورش و تعدادی از سازمان بهزیستی استان مجوز داشتند با این حال به این افراد فرصت داده شد تا فرایند تطبیق مجوز را از سامانه سازمان تعلیم و تربیت وارد دریافت کنند.

بیش از ۵۰ درصد فضاهای آموزشی فاقد استحکام است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان می گوید: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد فضاهای آموزشی غیر دولتی فاقد مقاومت و استحکام لازم است که باید در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.

وحید فراهی در خصوص وضعیت استحکام بناهای آموزشی یا کودکستان، می افزاید: برای بررسی استحکام سازه آخرین آئین‌نامه، دستورالعمل و نشریه‌های موجود را مدنظر قرار می‌دهیم.

وی ادامه می دهد: سازمان تعلیم‌وتربیت شیوه‌نامه‌ای درباره سازمان کودکستان‌ها اعلام کرده که بر اساس آن کودکستان‌های فعال، از اخذ مجوز استحکام بنا معاف هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان اضافه می کند: بر اساس ماده ۱۵ شیوه نامه ساختمان‌هایی که از گذشته تا برج ۱۱ سال ۹۹ مجوز گرفتند تا تیر ۱۴۰۵ اجازه فعالیت دارند مشروط بر اینکه در این مدت نسبت به مقاوم سازی سازه اقدام کنند در غیر این صورت پس از فرا رسیدن سال ۱۴۰۵ اجازه ادامه فعالیت نخواهند داشت.

وی معتقد است: سازمان نوسازی مدارس استان بااین‌حال علی‌رغم این شیوه‌نامه به وظیفه قانونی خودش عمل می‌کند و اگر مواردی در خصوص بناهای غیرمقاوم آموزشی به ما ارجاع شود همکاران ساختمان را بازرسی کرده و در صورت صحت فقدان برخورداری از استحکام بنا نامه‌نگاری دستگاه مرجع انجام می‌دهند.

فراهی تصریح می کند: بر اساس ماده ۱۵ شیوه نامه ساختمان کودکستان‌ها باید به سمت ساخت فضای استاندارد سوق داده شوند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد فضاهای آموزشی غیر دولتی فاقد مقاومت و استحکام لازم است، می افزاید: نیاز است در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان خاطرنشان می کند: اگر ساختمانی دو تا سه سال در حال حاضر اجازه فعالیت یافته به این معنی است که زمانی برای ساخت بنایی مستحکم تدارک ببیند و درصورتی‌که این مؤسسات در این دو سال آینده به سمت ساخت فضای جدید و استاندارد نروند قطعاً با آنها برخورد خواهد شد.

درحالیکه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان ۵۰ درصد از سازه‌های آموزشی گلستان را فاقد استحکام می‌داند، نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان این رقم را تا بیش از ۷۰ درصد اعلام می‌کند.

بیش از ۷۰ درصد مدارس غیردولتی استاندارد نیست

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان دراین باره به خبرنگار پریشهر، می گوید: بیش از ۷۰ درصد بناهای آموزشی غیردولتی فاقد استحکام بنا هستند.

دانیال قاسمی می افزاید: از نظر سازمان نظام مهندسی، اکثر بنایی که به عنوان مدرسه، مکان آموزشی و کودکستان مشغول به فعالیت هستند فاقد مجوز استحکام هستند.

وی ادامه می دهد: این ساختمان‌های آموزشی که در حال حاضر فعال هستند درصد قابل توجهی از آنها مورد تائید سازمان نظام مهندسی نیست.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان ضمن ابراز خرسندی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورش غیردولتی، گفت: به این ترتیب می توان به تحکیم و تقویت بنای مدارس غیر دولتی هم امیدوار بود.

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *