پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
سفر وزير جهاد كشاورزي به استان گلستان

حرید تضمینی گندم از مرز ۶ میلیون تن عبور کرد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرید تضمینی گندم از کشاورزان کشور تاکنون  از ۶ میلیون تن به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد ریال عبور کرده است.

به گزارش پایگاه خبری پریشهر، محمد علی نیکبخت در سفر به استان گلستان اظهار داشت: از این میزان گندم تضمینی خریداری شده حدود ۵۵۰ هزار میلیارد ریال آن به حساب بانکی گندمکاران واریز شده است.

وی افزود: ۱۱۰ هزار میلیارد ریال  از طلب گندمکاران کشور تامین و طی هفته آینده  از طریق سازمان برنامه و بودجه به حساب بانکی کشاورزان واریز خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: طلب گندمکاران با نرخ کیلویی ۱۵۰ هزار ریال تعیین شده برای سال زراعی جاری، تسویه می‌شود.

وی از تداوم کشت قراردادی در سال زراعی آینده خبر داد و گفت: این طرح برای سال زراعی آینده که از مهرماه ۱۴۰۲ آغاز می‌شود حداقل دو برابر سال زراعی جاری خواهد بود.

نیکبخت افزود: عملیاتی شدن برنامه افزایش سطح کشت قرار دادی زراعت گندم، جو و دانه‌های روغنی مدنظر با پشتیبانی وزارتخانه و کشاورزان خواهد بود.

وی با اشاره به این که سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیقات و پژوهش و کاربردی کردن در بخش تولید محصولات در دستور است، افزود: در اجرای این برنامه، استفاده از ظرفیت دانشگاه و نخبگان استفاده خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی  بر لزوم توجه به حوزه آب و خاک در بخش کشاورزی، گفت: متولی تامین آب، وزارت نیرو بوده و جهادکشاورزی هم با مشارکت بهره‌برداران، زمینه افزایش راندمان آب مصرفی در مزرعه را پیگیری می‌کند.

وی همچنین با تاکید بر توجه بیشتر در حوزه ایجاد زنجیره ارزش با ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی، یادآور شد: در این حوزه زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد و مراجعه کننده هم داریم و سعی می‌شود تا منابع در اختیار وزارتخانه، به این سمت سوق داده شود.

به گفته وی سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، ایجاد ارزش افزوده و کمک به صادرات و ارز آوری برای کشور از جمله مزایای آن است.

وی از تخصیص اعتبار به مبلغ ۲.۵ هزار میلیارد تومان برای خرید برنج خبر داد و افزود: این منایع تامین و عملیات برای خرید این محصول که از سال گذشته در انبارها و شالیکوبی در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان آعاز شده است.

نیکبخت همچنین در بازدید از کارخانه ریسندگی و بافندگی پنبه در شهرک صنعتی علی آباد کتول گفت: این وزارتخانه برای کشت پنبه برنامه دارد و معتقدیم با توسعه صنایع می‌توان از تولید پنبه در کشور پشتیبانی کرد.

اعتقاد بر این است با برنامه‌ریزی که وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن است تا چند سال آینده در تولید پنبه به خودکفایی دست پیدا کنیم.

به گفته وی حمایت از صنایع مرتبط با پنبه، کشت قرار دادی زراعت این محصول را هم افزایش می‌دهد.

کارخانه ریسندگی و بافندگی در واقع در شهرک صنعتی علی آبادکتول در شهریورماه سال ۱۴۰۱ با سرمایه گذاری بخش خصوصی و در راستای حمایت از صنعت پنبه استان گلستان راه اندازی شده است.

برای بهره برداری از این طرح، حدود ۲ هزار میلیارد ریال از منابع مورد نیاز آن با مشارکت یکی از بانک های تامین شده و ظرفیت ایجاد اشتغال مستقیم در این کارخانه برای ۲۳۵ نفر است.

نیکبخت به ویژگی منحصر به فرد گلستان در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: این استان دارای ویژگی حاصلخیزی خاک و اقلیم مناسب و با وجود مشکلات آبی توانسته جایگاه خوب در تولید محصولات کشاورزی در کشور به خود اختصاص دهد.

وی تاکید کرد: این جایگاه تولید محصولات کشاورزی گلستان در کشور ، استفاده از تمام ظرفیت بخش کشاورزی استان نبوده و ما در جهادکشاورزی کمک خواهیم کرد تا با تمهیدات لازم و بهره‌گیری از دانش بنیان، به تولیدات استان چند برابر اضافه شود.

وی بر پیگیری تامین کنجاله سویا برای تامین خوراک طیور و راه‌ا ندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در گرگان و حل تداخلات اراضی و شتاب در احیای سازمان پنبه تاکید کرد.

وزیر حهاد کشاورزی در سفر خود به استان گلستان از مجتمع پرورش میگو در گمیشان، بزرگترین طرح آبیاری نوین تحت فشار کشور ، واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی بازیدد و در نشست با مدیران ، نمیندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و فعالان بخش کشاورزی شرکت کرد.

استان مرزی گلستان دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی حاصلخیز است که هر ساله به زیر کشت محصولات زراعی مختلف از جمله پنبه می‌رود.

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *