پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
parishahr.ir tanesh - گلستان جزو چهار استان گرفتار تنش آبي است

گلستان جزو چهار استان گرفتار تنش آبی است

۲ مرداد ۱۴۰۲


استاندار گلستان گفت: این استان جزو چهار استان گرفتار تنش آبی در کشور است و هیات دولت برای رفع این مشکل، اعتبارات ویژه ای را تصویب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری پریشهر،علی‌محمد زنگانه در دیدار با مدیر امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه پیگیر رفع تنش آبی این استان شد.

وی با اشاره به پروژه سد نرماب، بر ضرورت تسریع در اجرای این پروژه که آب شرب بهداشتی ۵۳۵ هزار نفر از مردم شرق استان را تامین و تضمین می‌کند، تاکید شد.

استاندار گلستان گفت: مشکلات تنش آبی در استان گلستان جدی است و باید با همکاری سازمان برنامه و بودجه پروژه‌های عملیاتی تامین کننده آب شرب پایدار با سرعت بیشتری اجرا شود.

زنگانه یادآور شد: پروژه شیرین سازی آب دریا برای تامین آب آشامیدنی پایدار مردم غرب استان ضروری است و با موافقت سازمان برنامه و بودجه صندوق بازنشستگی کشوری آمادگی سرمایه‌گذاری در این پروژه را دارد.

مدیر امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: تلاش ما رفع مشکلات تنش آبی در گلستان است و می‌کوشیم با توجه به پروژه های عملیاتی این مشکلات را با سرعت بیشتری مرتفع سازیم.

فرخ مسجدی در این دیدار افزود: میزان بهره‌گیری از آب‌های زیرزمینی در تامین آب شرب مردم گلستان بسیار بالاست و استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای تامین آب آشامیدنی پایدار در این استان ضروری است.

شهر گرگان حدود ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که در یکی دو سال اخیر با مشکل کم آبی مواجه بوده است. چند ماهی است که میزان تولید آب ۳۶ درصد از مصرف آب در شهر گرگان کمتر است؛ به زبان ساده‌تر آب گرگان صرفاً کفاف مصرف آب شرب ۲۹۰ هزار نفر از اهالی این منطقه را می‌دهد و آبی برای مصرف حدود ۱۴۰هزار دیگر شهروند گرگانی وجود ندارد.

براساس آمار‌های موجود ۴۳۴ هزار نفر از شهروندان گرگانی از آب شرب سالم و تصویه شده برخوردار هستند و نیاز مصرف آب شرب در گرگان ۱۹۲۰ لیتر بر ثانیه است، اما آب تولیدی و تزریقی به شبکه ۱۴۱۲ لیتر بر ثانیه است.

به طور معمول ۵۱۰ تا ۵۲۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب شرب در گرگان وجود دارد و  ۷۲ هزار و ۵۰۰ اشترک در شهر گرگان از خدمات آب منطقه‌ای استفاده می‌کنند که شامل ۱۷۲ هزار واحد سکونتگاهی می‌شود.

در شهر گرگان ۲۳ مخزن ذخیره آب شرب به حجم ۱۰۷ هزار متر مکعب وجود دارد که از سوی ۹۴ حلقه چاه، ۲ رودخانه و ۲ چشمه آبگیری می‌شوند.

 

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *