پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
رشد صادرات غيرنفتي از مبايد گمركي گلستان

رشد صادرات غیرنفتی از مباید گمرکی گلستان

 

وانمندی استان گلستان در زمینه صادرات غیرنفتی در بخش کشاورزی شامل صدور انواع میوه و تره بار، گل و گیاهان زینتی، ماهی و خاویار و در بخش معدن صدور خاک باریت، سنگهای ساختمانی، کربنات کلسیم، کک، خاک گلدان و ذغال سنک است.

در بخش صنعت نیز، استان گلستان توانایی صدور نئوپان و ورزالیت، مصنوعات پلاستیکی،مکمل های غذایی دام و طیور،سموم دفع آفات نباتی، فیبرهای الکتریکی و مدار بسته و در بخش مواد غذایی شیرینی جات، ترشی، خیارشور، کنسرو کمپوت، رب گوجه فرنگی و لبنیات را دارد.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است. اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

مدیرکل گمرکات گلستان از رشد صادرات غیرنفتی از مبادی گمرکی این استان خبر داد و گفت: صادرات انجام شده طی سه ماه ابتدای سال جاری به لحاظ وزنی ۲۹ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۱۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش پایگاه خبری پریشهر، شهریار شهریاری اظهار داشت: در این مدت حدود ۱۲۳ هزار و ۶۰۶ تن انواع کالای غیرنفتی از مبادی گمرکی استان به ارزش ۶۴ میلیون و ۸۰۹ هزار دلار از گمرکات استان انجام شد.

وی گفت:  پنیر، تخم مرغ، پلی استایرن، خوارک آماده آبزیان، انواع لوله آهنی و پروفیلی، ورق نئوپان میلامینه، خرما، نایلون، کامپاند پلی اتیلن و میلگرد ۱۰ کالای عمده صادراتی گلستان طی سه ماه نخست سال بوده است.

وی افزود: این کالاها به ۱۹ کشور جهان از جمله ترکمنستان، عراق، قزاقستان، ازبکستان، رومانی، روسیه، افغانستان، پاکستان، بلغارستان، ارمنستان، تاجیکستان، ترکیه، هند و قرقیزستان صادر شد.

شهریاری به حجم کالاهای وارداتی از طریق گمرکات گلستان در سه ماه نخست امسال هم اشاره کرد و افزود: در این مدت افزون بر ۲۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۹ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۸۵۵ دلار از طریق گمرک مرزی اینچه‌برون وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۲۶۸ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۳۱۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

مدیرکل گمرکات گلستان، «فوتس اویل، بخشی از تجهیزات خط تولید پلیمر اسپون، روغن خام سویا، کک نفت تکلیس شده، تجهیزات گلخانه‌ای، پارچه متقال، سدیم سولفات، مواد شیمیایی و سایر ماشین آلات خط تولید» را از عمده کالاهای وارداتی به گلستان طی سه ماه نخست امسال ذکر کرد و بیان داشت: این کالاها از ۱۵ کشور مختلف از جمله چین، ترکیه، ترکمنستان، انگلستان، قزاقستان، هند، روسیه، ازبکستان، تاجیکستان، تایوان، استرالیا و آلمان وارد کشور شده است.

وی بیان کرد: در این مدت همچنین ۷۴۷ فقره اظهارنامه به وزن تقریبی ۱۶ هزار تن انواع کالا و به ارزش ۸۸ میلیون و ۴۰۷ هزار دلار از گمرک اینچه برون با عنوان ترانزیت خارجی انجام شد که از نظر وزنی ۲۵۷ و از لحاظ ارزش دلاری ۸۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی، درآمد وصولی گمرکات گلستان در مدت اشاره شده امسال را افزون بر یک‌هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد ۸۱۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *