پایگاه خبری پری شهر

پریشهر
نشريه محلي

محلی، جهانی است!

بهروز گرانپایه: با رشد تکنولوژی و هرچه بیشتر از زمان توصیف مک لوهان گذشت این واقعیت ملموس‌تر شد که چقدر جهان به نظر کوچک شده است و هر حادثه و رویدادی که در هر نقطۀ جهان اتفاق می‌افتد به کمک اینترنت و ماهواره و شبکه های خبری همزمان به اطلاع همه می‌رسد، چنانکه گویی ما در صحنه حاضر و شاهد وقوع اتفاق هستیم. این امکان و فرصت و امتیاز بزرگی است که به کمک بنگاه‌ها و موسسات خبری و رسانه‌هایی که در مقیاس جهانی کار می‌کنند میسر شده است.

از زمانی که مارشال مک لوهان جهان را به یک دهکده یا روستا توصیف کرد، نزدیک به ۶۰ سال می‌گذرد. وی در سال‌های ۱۹۶۲ در کتابش نوشت که چگونه جهان توسط فناوری به صورت یک دهکدۀ فشرده تغییر یافته و حرکت اطلاعات از هر چهارگوشۀ جهان به هر نقطه در همان زمان، به صورت لحظه‌ای صورت می‌گیرد. این توصیف به این خاطر بود که در گذشته، ساکنین روستا به دلیل کوچکی و کوتاهی فاصله‌ها از هر اتفاقی تقریباً به طور همزمان باخبر می‌شدند، حسب ضرورت در محل اتفاق گرد هم جمع می‌شدند و دربارۀ آن به شور و مشورت می‌پرداختند.

اما آیا این سخن به معنای آن است که هر کس می‌خواهد کار خبری و اطلاع‌رسانی انجام دهد باید سازمان و امکانات وسیع و گسترده داشته باشد و در مقیاس جهانی کار و فعالیت کند؟ و ما دیگر نیازی به واحدهای کوچک و محلی نداریم؟ نه، قطعاًچنین نیست؛ بلکه می‌توان گفت واحدهای کوچک و محلی پایه و بنیاد نظام اطلاع‌رسانی جدید جهانی هستند. درواقع در هر خانه و کوچه این دهکده جهانی باید واحدهای خبری وجود داشته باشند که به ثبت رویدادها و دیدگاه‌ها بپردازند و آن‌ها را در رسانه خود منعکس کنند و از این طریق اتفاقِ خانه و کوچه خود را به اطلاع دیگران برسانند. برای آن که مشکل و مسأله محل زندگی ما دغدغه مسئولان و مجریان در سطح استانی و کشوری شود، به واحدهای مختلف خبری نیاز داریم. یک پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی محلی، موضوع و مشکل را از سطح محله و کوچه و خیابان فراتر می‌برد و این ظرفیت را دارد که آن را به موضوع و دغدغه ملی تبدیل کند.

معرفی و شناساندن ظرفیت‌ها، جاذبه‌ها، استعدادها در عرصه‌های مختلف طبیعی، انسانی و بومی به یک پایگاه خبری محلی هویت و اعتبار می‌دهد و به یک پل ارتباطی با مخاطبان خاص و عام تبدیل می‌کند. تأسیس هر واحد و پایگاه خبری، فرصت‌های بسیار فراهم می‌سازد، افق‌های تازه‌ای را به روی ما می‌گشاید و گامی است در جهت رشد و پویایی و رونق محلی.   

  • بهروز گرانپایه روزنامه نگار و پیشکسوت رسانه و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *