پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
صنايع كوچك گلستان

صنایع کوچک و متوسط گلستان، ظرفیتی بی نظیر

سیدافشین گنج بخش: استان گلستان به دلیل موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و نیز فضای سرسبز و جنگلهای متعددی که دارد؛ دارای مزیت های فراوانی است. برخورداری از موقعیت جغرافیایی، همجواری با  کشور ترکمنستان و نزدیکی با دریای خزر؛ اهمیت این استان را دوچندان کرده است.
وجود صنایع  مرتبط با کشاورزی در کنار کارخانه جات داروسازی و همچنین صنایع غذایی مستقر در شهرکهای صنعتی؛ گواه این نکته است که گلستان درصورت داشتن برنامه و حمایت از صنایع به ویژه صنایع کوچک و متوسط، توانمندی لازم را برای توسعه صنعتی  دارا است.
همچنین ارتباط گلستان با کشورهای  cis ، زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی در این استان را فراهم کرده است که این مهم، حمایت و تلاش جدی مدیران ارشد استان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی را می طلبد.
آمارها نشان می شود بالغ بر ۷۰ درصد از صنایع کوچک فعال گلستان در شهرک ها و نواحی صنعتی این خطه شمالی مستقر هستند که این حجم از پوشش صنایع کوچک، نقش بی بدیل و پراهمیت شرکت شهرک ها را در رونق اقتصادی نشان می دهد.
۲۱ مرداد روز ملی حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده است.
منطقه ویژه اقتصادی اترک یکی از مهمترین ظرفیت های توسعه ای استان گلستان خواهد بود که طی چند سال اخیر اقدامات ارزنده ای از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان انجام گرفته است.
حمایت از سرمایه گذاری در این منطقه در کنار ظرفیت های بندرخشک، راه آهن ترکمنستان، قزاقستان و ایران می تواند گلستان را در آینده ای نه چندان دور، به  استانی توانمند در حوزه صنعت تبدیل کند. 
با توجه اینکه سالهای زیادی از جدایی گلستان از مازنداران نمی گذرد و بسیاری از صنایع مستقر در استان، در آن زمان راه اندازی شدند، لزوم توجه به برنامه “بازسازی و نوسازی صنایع” از نکات مهم چشم انداز صنعتی استان گلستان بشمار می رود.
واضح و روشن است که گلستان در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه ای در حوزه راه اندازی واحدهای صنعتی داشته است و اگر این روند تداوم یابد بدون تردید آینده خوبی در انتظارش خواهد بود.
انتظار است متولیان امر به ویژه مدیریت ارشد استان و نمایندگان مجلس یازدهم در گلستان، با همت و تلاش مضاعف در جهت حمایت از استقرار صنایع و  جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی تلاش کنند.

*سیدافشین گنج بخش: مشاور سابق معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *