پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
اختلاف شهرداری و شورای شهر

امیدی به فرمانداری و دفتر شهری نیست/ استاندار ورود کند

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳


اختلاف شهرداری و شورای شهر کردکوی به اوج خود رسید

امیدی به فرمانداری و دفتر شهری نیست/ استاندار ورود کند

پایگاه خبری پریشهر-  مدتی است اختلافات و تنش بین اعضای شورای شهر و شهرداری کردکوی به اوج خود رسیده و هر یک دیگری را به کم کاری یا عدم تعامل با یکدیگر متهم می کنند.

هفته قبل بود که انتشار مطالبی درباره هزینه کرد شهردار کردکوی در خصوص برخی پروژه های عمرانی این شهر نظیر پارک نشاط، دروازه قرآن و… واکنش های طرفین را برانگیخت.

این موضوع تا آنجا پیش رفت که شهردار کردکوی نسبت به برگزاری نشست خبری با برخی اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی شهر اقدام و درست یک روز بعد همین اقدام از سوی شورای کردکوی صورت گرفت.

به رغم تأکید زبانی و ظاهری دو طرف بر تعامل و همکاری، اظهارات و موضع گیری های انجام شده اما گویای اختلافات جدی این دو نهاد با یکدیگر است. است.

شهردار کردکوی در آخرین اقدام خود روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه دو تن از کارکنان دفتری و خدماتی شهرداری را که مأمور به کار در شورای شهر بودند  به گفته رئیس شورای شهر بدون هماهنگی شورا به شهرداری بازفراخوانده و این عملا در معنای تعطیلی این نهاد مردمی است.

PARISHAHR.IR SHORA - امیدی به فرمانداری و دفتر شهری نیست/ استاندار ورود کند

عدم ارایه  مستندات در ردیف هزینه کرد بودجه های مصوب شورا

رییس شورای شهر کردکوی می گوید: با وجودیکه تاکنون اقدامات خوبی از سوی شهرداری صورت گرفته اما این به معنای آن نیست که شورا وظیفه نظارتی خود را نادیده بگیرد.

رئیس شورای شهر کردکوی

وی افزود: وظیفه شورا نظارت است و ما امانتدار مردمیم تلاش می کنیم تعامل خود را برای ارایه خدمات بهتر به مردم، در یک سال باقی مانده از عمر شورا با  شهردار این شهر داشته باشیم.

وی در خصوص دریافت حقوق و مزایای فرماندار کردکوی که از کارکنان رسمی شهرداری این شهر است ادامه داد: شهرداری مطابق قانون موظف است در شش ماه اول حقوق فرماندار را پرداخت کند.

وی افزود: بدون تردید حقوق فرماندار باید از طریق استانداری پرداخت شود و شهرداری الزامی به این امر ندارد و مستنداتی هم در این خصوص که فرماندار همچنان از شهرداری حقوق دریافت می کند نداریم.

موسی خانی همچنین درباره رد گزارش تفریغ بودجه شهرداری اظهار داشت: شهردار در زمان مقرر گزارش را  به صحن شورا ارسال کرد اما شورا بعد از برگزاری جلسات متعدد و به دلیل شفاف نبودن هزینه های تمام شده پروژه ها این گزارش را تایید نکرد.

رئیس شورای شهر کردکوی ادامه داد: عدم ارایه  مستندات در ردیف هزینه کرد بودجه های مصوب شورا دلیل اصلی این رد گزارش بود و شهردار باید درباره ابهامات موجود به مراجع ذی صلاح پاسخ گو باشد.

درخواست شورای شهر برای تعیین کارشناس خلاف قانون بود

شهردار کردکوی ضمن گلایه از شورای شهر کردکوی می گوید که شورای شهر حتی یک بار هم با او تماس نگرفته که درباره مشکلات مد نظرش در گزارش تفریغ بودجه توضیح بخواهد.

محمد ابراهیم جرجانی اظهار داشت: شورای شهر در خصوص گزارش تفریغ بودجه  نامه ای به شهرداری ارسال کرده و خواسته هزینه های برخی پروژه ها اعلام شود.

وی افزود: شورای شهر کردکوی به کمیته انطباق لایحه ارایه داده و درخواست کارشناس رسمی دادگستری کرده که این کار خلاف قانون بود و باید مطابق قانون شهرداری، ابتدا کارشناسان وزارت کشور در استانداری موضوع را بررسی می کردند و در صورت عدم رفع مشکل، در مرحله بعد کارشناس رسمی دادگستری جهت بررسی و اعلام نظر ورود می کرد.

جرجانی گفت: رییس شورا به رغم آگاهی از این مساله، برای اخذ مجوز از کمیته انطباق و به کارگیری کارشناس رسمی دادگستری اصرار ورزید.

وی یادآور شد: بنده به عنوان شهردار، کارشناسان رسمی را ندیده و گزارش کارشناسی را نیز مشاهده نکردم.

شهردار کردکوی اضافه کرد: شورای شهر در آن مقطع، خواهان دریافت گزارش هزینه ها و ریز فاکتورها بود اما چون هنوز اجرای پروژه ها به صورت قطعی پایان نیافته بود این مهم با کمی تأخیر زمانی و پس از نهایی شدن هزینه ها، محقق شد.

وی تصریح کرد: در شأن شورا نیست که در مواجهه با کارکنان شهرداری بگویند که شهرداری در فلان طرح یا پروژه تخلف کرده درحالی که حتی یک باز هم به خود من اعلام نکرده اند این تخلفی که از آن حرف می زنند کجا صورت گرفته است.

جرجانی مدعی شد: کارشناس رسمی دادگستری همان کارشناسی است که رفاقت صمیمی با یکی از بزرگان شورا دارد و فکر می کنم قصد شیطنت دارد.

وی یادآور شد: ظاهرا این فرد  نمی خواهد نام کبیرش زمین بخورد و برای همین این حواشی را ایجاد کرده و دنبال ایجاد حاشیه در شهر کردکوی است اما قطار توسعه مدیریت شهری در کردکوی در حال حرکت است و متوقف نمی شود.

شهردار به مراجع ذی صلاح پاسخ دهد

اسماعیل گلوی عضو دیگر شورای شهر کردکوی می گوید: شورا به عنوان نهاد نظارتی به عنوان منتخبین مردم بررسی های لازم را در زمینه گزارش تفریغ بودجه داشته و شهردار باید به مراجع ذی صلاح پاسخگو باشد.

 

وی اضافه کرد: شورا در بررسی ها به این نتیجه رسید که عدد هزینه کرد در فاکتورها با واقعیت مطابقت نداشته و تشخیص داد که این موضوع از طریق مراجع نظارتی بررسی شود.

وی اظهار داشت: هدف شورا این بود که پروژه ها در راستای تحقق برنامه های شورا اجرا شود ولی از طرف دیگر جایگاه نظارتی به اعضای شورا اجازه نداد که گزارش ارسالی از سوی شهردار کردکوی تأیید شود.

گلوی با تأکید بر اینکه شورا قصد سنگ اندازی درمسیر شهرداری را ندارد خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای وظیفه نظارتی شورا و رفع برخی اشتباهات احتمالی بوده است.

وی ادامه داد: مراجع ذی صلاح نظر کارشناسی خود را ارایه کنند و اگر مشکلی نبود اعضای شورا به تصمیم آن مراجع احترام می گذارند.

این عضو شورا ضمن ابراز گلایه از برخی رفتارهای شهردار کردکوی گفت: ۳ سال است که مردم لاله باغ، حجت آباد و ولاغوز برای برخی از امور و آسفالت سه کوچه در لاله باغ مراجعه می کنند اما شهردار با بدترین شکل ممکن با اهالی لاله باغ برخورد کرد.

گلوی تاکید کرد: تا روزی که عضو شورای شهر هستم اجازه نمیدهم شهردار نسبت به این مردم بی احترامی کند و اگر این روند را متوقف نکند قطعاً گلوی در مقابل او خواهد ایستاد.

parishahr.ir shahrdar 1 - امیدی به فرمانداری و دفتر شهری نیست/ استاندار ورود کند
شهردار کردکوی

رد پای فردی خاص در اختلاف شهرداری و شورا

شهردار کردکوی اما با انتقاد از عدم تعامل و همراهی برخی از اعضای شورای شهر از دخالت فردی خاص در حوزه مدیریت شهری می گوید و بر این باور است که این فرد خاص به دنبال دامن زدن اختلافات میان شهرداری و شورای شهر  است.

به گفته او تا قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی همه امور طبق روال پیش میرفت اما بعد از انتخابات، حواشی در شهرداری شروع شد.

جرجانی در اظهاراتی دیگر مدعی شد، برخی از زمانی که متوجه شدند نام او در بین نامزدهای شهرداری گرگان قرار دارد حاشیه سازی ها را آغاز کرده اند.

وی گفت : آرزویش این است که بتواند به مردم شهرش-گرگان- خدمت کند، اما به وقتش.

وی با ذکر این نکته که اصلا مهم نیست امروز یا فردا شهردار کردکوی باشد یا نه مدعی شد که عملکردش در دوران تصدی این سمت برای مردم کردکوی راضی کننده بوده و از این بابت خوشحال است!

او ادامه داد: خبرنگاری در نشست با شورای شهر کردکوی می پرسد که آیا به دنبال استیضاح شهردار هستید؟ معلوم است این سوال با برنامه ریزی و حساب و کتاب پرسیده شده است.

جرجانی افزود: شهرداری کردکوی امروز هیچ بدهی معوق به پرسنل ندارد درحالی که در دوره های قبل، کارکنان برای دریافت حقوق و مزایای معوق خود مقابل فرمانداری و شهرداری تجمع می کردند.

وی گفت: دردناک است که عضو شورای شهر به  شهردار بگوید دیگر لازم نیست کار عمرانی در این شهر انجام دهی؛ مگر می شود کار عمرانی برای شهر انجام نداد.

شهردار کردکوی افزود: جلسات شورای شهر بدون حضور شهردار برگزار می شود و در طول دوران خدمتم در شهرداری کردکوی ۲۰ نوبت به جلسات شورا دعوت شدم.

وی اضافه کرد: بارها از شورا درخواست داشتم چنانچه تخلفی مرتکب شده ام به من اعلام کنند چرا که تمام امورات اعم از خرید و اجرا را از طریق سامانه تدارکات اداری (ستاد) و در چارچوب قانون و مقررات پیش بردم .

جرجانی یادآور شد: برخی دوستان در شورای شهر دست به نامه هستند و به جای کمک و دعوت از شهردار برای پاسخگویی، فقط مکاتبه می کنند.

او به اعضای شورا پیشنهاد داد که سواد کاری خود را بالا ببرند، چون شهرداری هزینه پروژه ها را عین مصوبه شورا انجام داده و تخلفی نکرده است.

وی با اشاره به عدم عایدی مالی بازارچه شهرداری کردکوی خاطرنشان کرد: این بازارچه تقریباًهیچ درآمدی برای شهرداری نداشت و اینکه گفته می شود محل کسب عده ای از کسبه بوده است هم درست نیست چون در این پاساژ فقط یک سمساری و قهوه خانه فعال بوده است.

این مقام مسئول در شهر کردکوی با بیان اینکه درآمد شهرداری از محل اجاره مغازه های بازارچه در طول ۳ سال تنها حدود ۲۱۰ میلیون ریال بوده است اظهار داشت: این در حالی است که با تخریب بازارچه تا زمان استقرار سرمایه گذار جدید، این محل می تواند به عنوان پارکینگ عمومی با ظرفیت ۶۰ خودرو قرار گیرد.

شورای شهر کردکوی اما مدعی است که به دلیل نبود سند قطعی برای این پاساژ، جذب سرمایه گذار میسر نیست.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: به عنوان شهردار وظیفه داشتم درآمد کسب کرده و از محل درآمدها برای توسعه شهر هزینه کنم و در نهایت مطابق قانون گزارش تفریغ بودجه را آماده و به شورا ارایه کردم.

جرجانی ادامه داد: اکنون نیز شورای شهر وظیفه دارد گزارش تفریغ را بررسی و تصویب کند تا بتوانیم حسابرسی را به انجام برسانیم.

شهردار کردکوی خاطرنشان کرد: انتخابات شوراها در پیش است و از این نظر فعلاً زمان مناسبی برای جابجایی شهرداران نیست و بهتر است ضمن بهبود تعاملات این دو نهاد، رفع مشکلات و نیازهای مردم در اولویت قرار گیرد.

با این تفاسیر به نظر می رسد فرماندار شهرستان به عنوان نماینده استاندار نتوانست زمینه رفع اختلاف شهرداری و شورا را فراهم کند  درحالی که انتظار می رفت با ورود به موقع نسبت به آتش بس بین طرفین اقداماتی را انجام می داد.

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *