پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
ستار سوقی شاعر ترکمن

ستار سوقی شاعر ترکمن راهی دیار باقی شد

 ستار سوقی متخلص به ساوچی از شاعران پیشکسوت ترکمن‌صحرا پس از تحمل مدتی رنج بیماری بدرود حیات گفت و رهسپار دیار ابدی شد.

در آق‌قلا، ستار سوقی متخلص به ساوچی در بین دوستداران شعر و ادبیات ترکمنی از شهرت بالایی برخوردار بود. وی ساکن روستای صحنه سُفلی بود که آثاری ماندگار به نام‌های ساوچی، گیجه‌لر، بوشلیق و اون‌یدینگ میوه‌لری را تقدیم مشتاقان شعر و ادبیات ترکمنی کرد.

او در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی در روستای صحنه سفلی از توابع شهرستان آق‌قلا چشم به جهان گشود. پدرش قلیچ محمد نیز اهل شعر و ادب بود و مادرش گوزل نام داشت و بعد از تولد فرزندش چندان عمر نکرد. به همین خاطر ستار سوقی بعدها برای مادرش که هیچ‌گاه او را ندیده بود شعر «باغیشلایان انمه» را سرود.

ستار سوقی فرزند قلیچ‌محمد به سال ۱۳۲۵ در روستای صحنه سفلی شهرستان آق‌قلا در خانواده‌ای فرهنگ‌پرور دیده به‌جهان گشود.

تحصیلات را تا دیپلم اقتصاد ادامه داد و سپس جذب آموزش و پرورش شد. بعد از ۳۰ سال خدمت در حساس‌ترین اداره با خوشنامی در سال ۱۳۸۲ به بازنشستگی نائل گردید. وی اولین شعر خود را در سن ۱۵ سالگی به‌نام «بیلبیل غوش» یا «بیلبیل غوشوم» (بلبل یا بلبلم) سرود.

   شعرهای ستار سوقی با شیوایی خاصّ در بین عوام، باخشی‌ها و روشن‌فکران رسوخ کرد، اولین مجموعه‌ی شعر او تحت عنوان (ساوچئ) از استقبال خوبی برخوردار بود و سه بار تجدید چاپ شد. دیوان دوم شاعر بزرگوار تحت نام «گیجه‌لر» (شبها) به همراه شاعر نوپرداز و جوان … بدخشان چاپ و توزیع گردید و سومین اثر سوقی «بوشلئق» به صورت وسیع بین علاقمندان پخش گردید و مورد استقبال اهل فرهنگ قرار گرفت .

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *