۳آبان ۱۴۰۴
پریشهر /سینا سپنتا-در روزهای گذشته، دو خبر به ظاهر متضاد از دو مقام ارشد استانداری گلستان درباره جزئیات اجرایی پلاک خودروهای منطقه آزاد اینچهبرون منتشر شد و این دوگانگی، موجی از سوال و ابهام را در میان مردم و فعالان اقتصادی استان ایجاد کرده است.
عبدالعلی کیانمهر،معاون اقتصادی استاندار گلستان اعلام کرد: پلاکگذاری خودروهای وارداتی مختص فعالان اقتصادی و شرکتهای مستقر در منطقه آزاد است.
به گفته وی، این خودروها تنها اجازه تردد در شعاع ۱۲۰ کیلومتری منطقه را داشته و استفاده از آنها در سراسر کشور، محدود به دو ماه در سال خواهد بود.
در مقابل علیاصغر طهماسبی، استاندار گلستان با بیانی عمومی و امیدبخش خبر از آن داد که این امتیاز شامل همه مردم استان شده و خودروهای پلاک اینچهبرون میتوانند در تمامی نقاط استان گلستان تردد کنند و این طرح تحولی برای “کاهش هزینهها و افزایش رضایت عمومی” خواهد بود.
این تفاوت فاحش در اعلام جزئیات یک طرح واحد،تنها یک تفاوت سلیقه در بیان نیست، بلکه نشان از یک عدم انسجام جدی در مدیریت و اطلاعرسانی در بالاترین سطح اجرایی استان دارد. این سوال مطرح است که کدام یک از این دو روایت، مبنای عمل و قانون قرار خواهد گرفت؟
· اگر روایت معاون اقتصادی درست است، آیا وعده استاندار به مردم، ایجاد انتظاری کاذب نیست؟
· و اگر روایت استاندار درست است، آیا حذف محدودیتهای منطقی، باعث برهم خوردن بازار، فرسایش مزیت منطقه آزاد و ایجاد چالشهای مدیریتی نخواهد شد؟
این گونه اظهارنظرهای متعارض،پیش از هر چیز به اعتماد عمومی آسیب میزند. مردم و سرمایهگذاران باید بدانند سخن نهایی کدام است.
وقتی دو مسؤول ارشد، دو نسخه متفاوت از یک واقعیت ارائه میدهند، شهروندان دچار سردرگمی شده و از شفافیت و برنامهریزی مدیریت کلان استان ناامید میشوند.
اکنون انتظار میرود استانداری گلستان به صورت فوری و شفاف به این ابهامات پایان دهد.ضروری است تا:
۱.متن مصوبه و دستورالعمل نهایی این طرح به صورت رسمی برای عموم منتشر شود.
۲.سخنگوی واحدی از سوی استانداری، جزئیات دقیق، قطعی و بدون تناقض طرح را برای رسانهها تبیین کند.
شفافیت و وحدت رویه، اولین قدم برای جلب اعتماد و همراهی مردم در اجرای هر طرحی است.




