پایگاه خبری پریشهر

4389649 - 15 مرداد آخرين فرصت تسليم اظهارنامه ماده 100/ مشوق هاي مالياتي در انتظار موديان مالياتي گلستان

۱۵ مرداد آخرین فرصت تسلیم اظهارنامه ماده ۱۰۰/ مشوق های مالیاتی در انتظار مودیان مالیاتی گلستان

۶ مرداد ۱۴۰۳

گروه اقتصادی پریشهر آئین نامه نشاندار کردن مالیات‌ها در تاریخ دهم تیر ماه سال جاری از سوی هیأت دولت تصویب و توسط سرپرست ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ شد که در ارتقا فرهنگ مالیاتی کشور، توجه بیشتر به موضوع مالیات‌ها و انگیزه‌دار کردن مودیان مالیاتی تأثیر بسزایی خواهد داشت و در مجموع یک آئین نامه کارشناسی شده محسوب می‌شود.

۴ مرداد سالجاری طرح «امکان انتخاب محل هزینه‌کرد مالیات توسط پرداخت‌کنندگان (مؤدیان)» در مراسمی با حضور سرپرست ریاست جمهوری، به صورت رسمی رونمایی شد که بر اساس آن مؤدیان مالیاتی می‌توانند به صورت الکترونیکی محل هزینه‌کرد مالیات خود را در پروژه‌های «ملی» و «استانی» مشخص کنند.

به باور کارشناسان اقتصادی، با تفویض اختیار به مودیان مالیاتی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ برای تعیین محل هزینه کرد مالیات، عدالت در تخصیص مالیات‌ها برقرار می‌شود.

وسعه و تعمیم راهبرد‌هایی مانند نشان‌دار کردن مالیات، می‌تواند ابزاری عملی در تحقق مشارکت مردم در توسعه کشور و عینیت بخشی به شعار سال شود و بسیاری از صاحب‌نظران به پیامد‌های مثبت این راهبرد خوش بین هستند

یکی از موارد مهم تحقق مشارکت مردمی، در حوزه تخصیص درآمدهای مالیاتی به پروژه‌های نیازمند بودجه نمود پیدا کرد که برای فعالان اقتصادی، انگیزه‌بخش بوده و باعث می‌شود آنها احساس کنند که می‌توانند در مسیر خدمات دولت و اولویت‌های منطقه‌ای و استانی نقش‌آفرینی کنند.

طرح نشاندار کردن مالیات با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، خزانه‌داری کل و سازمان امور مالیاتی کشور با کار کارشناسی و دقت بسیار، طراحی و عملیاتی شده و تمام اتصالات شبکه‌ای آن فراهم شد .

در اجرای طرح  نشاندار کردن مالیات «امکان انتخاب محل هزینه‌کرد مالیات توسط پرداخت کنندگان (مؤدیان)» سازمان برنامه و بودجه، اسامی طرح‌های ناتمام ملی و استانی اولویت‌دار در حوزه‌های آموزش، سلامت و رفاه اجتماعی و … که پروژه‌های احداثی و دارای مجوز بوده و حداکثر منافع عمومی را تأمین کرده و تا آخر سال به پایان می‌رسند، فهرست شده و مؤدیان می‌توانند با انتخاب آنها در این طرح‌ها مشارکت داشته و دین خود را به کشور و حتی استان خود ادا کنند.

در این طرح ۱۹۰۰ پروژه با اعتبار ۱۲ همت به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شد که در همین مدت کوتاه از اجرایی شدن طرح، ۳۲۱ پروژه ملی و ۱۲۸۱ پروژه استانی – جمعاً ۱۶۰۲ پروژه – از بین ۱۹۱۵ پروژه معرفی شده، از سوی مؤدیان انتخاب  و ۱۴۲ پروژه نیز به طور کامل تأمین اعتبار شده است.

بهره مندی ۴۴ پروژه گلستان از طرح نشاندار کردن مالیاتی

مدیر کل امور مالیاتی گلستان می گوید:  در راستای اجرای طرح نشان مالیاتی، مودیان می‌توانند کد یکی از ۲۷ طرح استانی یا ۱۷ طرح ملی مشخص شده را انتخاب کنند تا مالیات آنها برای تکمیل این طرح‌ها هزینه شود.

قربان حاجی مشهدی اظهار داشت: این طرح مخصوص مودیانی است که مشمول تبصره ۱۰۰ بوده که درآمد سالانه آنها پایین‌تر از ۱۸ میلیارد تومان است و افرادی که این طرح را انتخاب کنند مشوق‌های مالیاتی شامل حال آنها می‌شود.

وی افزود: مودیان مالیاتی مشمول ماده ۱۰۰ تا ۱۵ مردادماه  سالجاری فرصت دارند تا اظهار نامه خود را ارائه و از امکان مالیات‌های نشاندار استفاده کنند.

حاجی مشهدی گفت: بر اساس آیین نامه مصوب در ارتباط با نشان‌دار کردن مالیات تبصره ۱۰۰، برای ۱۷ طرح ملی رقمی معادل ۲۸۰ میلیارد تومان و برای ۲۷ طرح استانی رقمی معادل ۱۴۰ میلیارد در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مودیانی امکان استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ را دارا هستند که در آمد سالانه آن کمتر از ۱۸ میلیارد تومان و یا درآمد فعالیت اقتصادی مشارکتی آن‌ها کمتر از ۳۶ میلیارد تومان باشد.

مدیر کل امور مالیاتی گلستان گفت: در این آئین نامه تکالیف مشخصی برای دستگاه‌ها، سازمان امور مالیاتی و مودیان مالیاتی تعیین شده است. پاشنه آشیل این آئین نامه نشاندار کردن هزینه کرد مالیات‌های پرداختی است.

وی افزود: بر اساس این مصوبه مودیان مالیاتی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ همزمان که مالیات خودشان را پرداخت می‌کنند، اگر شرایط لازم را رعایت کنند می‌توانند از مزایای مصرف مالیات پرداختی خودشان منتفع شوند و از سوی دیگر مطلع نیز بشوند که این مالیات چطور و چگونه هزینه شده است.

image - 15 مرداد آخرين فرصت تسليم اظهارنامه ماده 100/ مشوق هاي مالياتي در انتظار موديان مالياتي گلستان

  نشاندار کردن مالیات و مشارکت خیرین مالیاتی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت: در طرح نشاندار کردن مالیات، مودیان مالیاتی به میل خود محل هزینه مالیات خود را تعیین می‌کنند و مالیات دهندگان هستند که تعیین می‌کنند که مبالغ پرداختی آنها کجا هزینه شود.

علیرضا نورانی افزود: ۴۲۱ میلیارد تومان سهم استان گلستان از این محل است که انتظار می رود  با مشارکت مردم انجام می‌شود.

وی افزود:  تلاش برای کسب درآمدهای مورد نیاز کشور از محل وصول مالیات یکی از راهکارهای در امان ماندن از نوسانات اقتصاد نفتی است.

وی با بیان اینکه ۴۴ پروژه و طرح ملی و استانی در استان گلستان از درآمدهای مالیاتی نشان‌دار ناشی از تبصره ماده ۱۰۰ بهره‌مند می‌شوند، اضافه کرد: استان گلستان از نظر میزان وصول مالیات جز چند استان آخر کشور است و این به دلیل آن است که استان ما یک استان کشاورزی بوده و محصولات استراتژیک نظیر گندم، کلزا و دانه های روغنی تولید و کمک بزرگی به تامین امنیتی غذایی کشور می‌کند.

نورانی افزود: در این طرح مودیان مالیاتی در صورت تمایل می توانند به خیران مالیاتی تبدیل شوند و با میل خود یکی از طرح های استانی و یا ملی را انتخاب و مالیات خود را برای صرف در اتمام آن پروژه واریز کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت: در حال حاضر مودی مالیاتی داریم، اما باید تلاش کنیم تا این مودیان به خیرین اجتماعی تبدیل شوند.

وی افزود: در تعیین پروژه‌های بهره‌مند از مالیات‌های نشاندار تلاش کرده ایم تا نیاز‌ها و اولویت‌های اصلی استان منظور شود و ویژه مطلوبی به مباحثی مانند زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، امنیتی و انتظامی، راه و ترابری، آموزش و پرورش و بهداشت درمان داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نشاندار کردن مالیات‌های مشمول تبصره ماده ۱۰۰ می‌تواند به یک گفتمان سازی اقتصادی برای فراگیری یک رفتار اجتماعی متعالی منجر شود.

نورانی افزود: انتظار است همه نهاد‌های مالی و اقتصادی دخیل با همکاری رسانه‌ها نسبت به تبیین حداکثری مقوله مالیات‌های نشاندار اقدام کنند.

تمام منابع مالیاتی گلستان به خود استان بر می گردد

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی گلستان نیز گفت: تمام منابع مالیاتی گلستان به خود استان بر می‌گردد و در امور زیربنایی و تولید در استان صرف می‌شود.

روح الله صلبی افزود:  انتظار داریم تجار و فعالان اقتصادی با مشارکت حداکثری در فرصت مالیات‌های نشان‌دار زمینه تکمیل هر چی سریعتر پروژه‌های زیرساختی و حیاتی را تسریع کنند.

وی افزود: مهمترین اصل در زمینه وصول مالیات به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمدی، مقوله اقناع سازی مودیان است که موضوع مالیات‌های نشان‌دار به همراهی بیشتر مودیان و بهبود نگرش آن‌ها منجر می‌شود.

 

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *