پایگاه خبری پریشهر

images - کدام مطالعات راهبردی می‌گوید که گرگان نیاز به تله کابین دارد؟

کدام مطالعات راهبردی می‌گوید که گرگان نیاز به تله کابین دارد؟

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴


#نوعی_نگاه

یادداشت محمدجعفر جمال، آرشیتکت و فعال در عرصه بازآفرینی شهری، در واکنش به موضوع احداث تله کابین در گرگان

کدام مطالعات راهبردی می‌گوید که گرگان نیاز به تله کابین دارد؟✴️مسوولین منطقه با کدام مطالعات راهبردی و موضوعی و موضعی و توسط کدام مشاور و با کدام منطق به این نتیجه رسیده اند که گرگان نیاز به تله کابین دارد؟؟

✴️با کدام منطق حرفه ای به این نتیجه رسیده اند که مبدأ تله کابین از پیرامون تالار و مجموعه باباطاهر در محور گردشگری جاده پر ترافیک ناهارخوران باشد و مقصدش هم نامشخص!!

✴️در خصوص احداث تله کابین همین بس که در بدو امر بروند و ببینند که در مسیر ناهارخوران آیا یک سرویس بهداشتی آبرومندانه ای وجود دارد یا خیر؟

✴️در مرحله بعد اینکه مسیر ناهار خوران باندازه کافی شلوغ و پر ترافیک است. حال به عنوان یک کارشناس که دست بر قضا در این خصوص اندکی تجربه دارم باید بگویم:

✴️اول از همه تله کابین با کدام منطق باید ایجاد گردد؟

✴️دوم اینکه؛ تله کابین یک مبدأ دارد و یک مقصد.
مقصد کجاست؟ اگر مقصد تجهیز نشود و تاسیسات گردشگری ۲۴ ساعته ای را برای گردشگران ایجاد نکند بی شک نه تنها توجیه اقتصادی ندارد، بلکه جدای از خسارت های جبران ناپذیر به محیط زیست شکننده جنوب ناهار خوران، نیز موجبات خسارت های جبران ناپذیر و غیر قابل بخشش را به مانند چند پروژه تله کابین در کشور را فراهم ساخت.

✴️ اگر مبداء آن در پیرامون مجموعه باباطاهر باشد، بدون تردید میزان ترافیک آنچنان سخت و سنگین خواهد شد که هر تلاشی برای جبران آن مشکل با شکست مواجه خواهد شد.

✴️به نظر می‌رسد که هدف آن سرمایه گذار بیش از آنکه موضوع تله کابین باشد همانا و به احتمال بسیار قوی ایجاد یک مرکز تجاری بزرگ در پیرامون مبدأ باشد که امیدوارم این شنیده ها درست نباشد.

✴️با مطالعات حداقلی صورت گرفته در گذشته، پیشنهاد این بوده که مبدأ در جبهه غربی استانداری باشد تا آن مسیر پرترافیک محور ناهارخوران بیش از این شلوغ تر و سنگین و سخت تر نگردد و جدای از آن بویژه گردشگرانی که از جبهه غربی استان وارد شهر گرگان می‌شوند، در بدو ورود با پارک نمودن ماشین خود در آن مبدأ پیشنهادی و در پارکینگ کاملا تجهیز شده و با خرید اقلام مورد نظر خود، سوار بر کابین های مسیر تله کابین شوند تا در ایستگاه اول که همانا مجموعه گردشگری در حال تجهیز هزار پیچ میباشد پیاده شده و پس از لذت بردن از آن مجموعه دوباره سوار بر تله کابین شده تا با نظاره نمودن شهر زیبای گرگان در جبهه شرقی محور تله کابین از یک سوی و با تماشای جنگل هیرکانی در جبهه غربی بیش از پیش لذت برده تا به مقصد دوم که یحتمل همان مجموعه گردشگری جنگل النگدره میباشد و بایستی متناسب با آن فضا تجهیزات مورد نظر آن پارک جنگلی هم با شایستگی هر چه تمام تعریف و طراحی و اجرا گردد برسند.

✴️آنگاه می‌توان با کمترین خسارت به جنگل هیرکانی از مسیر جاده ناهار خوران پایه های تله کابین را نصب نمود تا با رسیدن به مقصد سوم که همانا پیرامون فلکه ناهار خوران باشد، گردشگران بومی و غیر بومی را به مقصد های مورد نظر که در مقیاس جهانی تجهیز شده باشند برسانند.
✴️دوستان عزیز و گرانمایه، عزیزان تصمیم گیر مسئول، شهردار محترم گرگان، اعضای محترم شورای شهر گرگان، فرماندار محترم شهرستان گرگان جناب استاد دکتر علی نصیبی، جناب دوست آقای مهندس مهدی مهیایی عزیز، استاندار محترم و دلسوز گلستان جناب طهماسبی عزیز و…. خواهشمند است نسبت به تجربیات این کمترین مداقه نموده و با بازدید های میدانی و  بررسی کاملا کارشناسی و  حرفه مندانه از تله کابین های کشور از یک سوی (که عمدتاً بنا به دلایلی کاملاً روشن ضرر ده هستند!!) و دیگر کشورها و علی الخصوص کشور و شهر زیبای سنگاپور و ساحل زیبای سنتوزا ی آن شهر از دیگر سوی نسبت به خلاصه موارد یاد شده توجه و عنایت ویژه کاملا تخصصی را مبذول نمایید تا خدای ناخواسته موجبات پشیمانی را به مانند ساحل سازی برای جذب گردشگر و بسیار پرهزینه شهرهایی چون نوکنده و بندرگز و بندر ترکمن را فراهم نسازیم.

✴️ضمناً عزیزان یاد شده توجه بفرمایند که آیا تا به حال مسیرهای جایگزینی به غیر از محور پر ترافیک ناهار خوران و در مقیاس ملی و حتی در مقیاس جهانی اندیشیده شده است یا خیر؟

✴️آیا کماکان این محور باید سبب ساز ترافیک و گران شدن زمین های پیرامونی پائین دست شود؟

✴️برای آن همه جمعیت شهر گرگان و با آن همه جمعیت گردشگر و…آیا کماکان باید محور ناهارخوران که کماکان هیچ گونه تجهیزات شایسته و از جمله سرویس های بهداشتی مدرن ندارد و…را باید در بوق و کرنا بدهیم و آن را به دنیا معرفی کنیم؟؟؟

✴️آیا تا به حال به محورهای موازی آن محور در شرق ( محور نومل) با آن همه زیبایی، با آن سد و آبگیری اش اندیشیده شده است؟

✴️آیا تا به حال به محور شصت کلا در غرب گرگان به درستی اندیشیده شده است؟

آیا ورودی همه شهرهای کشور و از جمله مرکز استان که یکی از عمده ترین عامل منطقی توسعه آن همانا گردشکری می‌باشد باید به همین گونه زشت و ناپسند با آن همه تعمیرگاه های ماشین و آپاراتی و ….باشد؟؟؟ بدان اندیشه نموده ایم ؟؟
آیا به محور کمربندی شمالی اندیشیده اید؟؟
و در نهایت آیا می‌توانیم این همه موارد را بعنوان پازل های پراکنده در یک مجموعه جامع طرح ریزی نماییم؟؟

✴️فلذا استان ما و به ویژه استاندار محترم ما به این مهم توجه و عنایت ویژه داشته باشند که اگر بخواهیم استان را بعنوان یک استان گردشگری و با آن همه داشته های بی بدیل جهانی اش به مردم ایران زمین و دیگر ملل علاقه مند به سرزمین گلستان معرفی نماییم، بدون شک و تردید و با اطمینان خاطر باید گفت که مادامی محصول ما محصولی بی بدیل خواهد شد که نسبت به موارد یاد شده به مانند
کاشت، داشت و برداشت توجه، تاکید، پیگیری و نظارت دقیق مبذول داشته شود.
این مهم نیز مادامی محقق می‌شود که مدیران و حتی کارشناسان استان زر خیز گلستان فهم درستی از “خرد سرزمینی” داشته باشند.
در غیر آن جدای از نارضایتی شهروندان منتظر معجزه نباید بود و خواهشاً بیت المال و حتی پول های سرمایه گذاران را بی اندیشه هزینه نکنید.

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *