پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
استان گلستان مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری پیش‌بینی احیای مراتع گلستان با اعتبار ۵۰ هزار میلیارد ریالی

پیش‌بینی احیای مراتع گلستان با اعتبار ۵۰ هزار میلیارد ریالی

دیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: طرح ۱۰ ساله احیای پوشش گیاهی زمین‌های در معرض بیابانی‌شدن شمال این استان با پیش‌بینی اعتبار ۵۰ هزار میلیارد ریال تدوین شد.

حمید سلامتی در نشست گروه خبری فجر گلستان اظهار کرد: اجرای این طرح سبب گسترش پوشش گیاهی، رونق مرتعداری، کاهش روان آب و خسارت به ابنیه فنی منطقه خواهد شد.

وی یادآور شد: ۱۳۰ هزار هکتار از زمین‌های گلستان مستعد تبدیل به بیابان و منشا ریزگرد است که در صورت جذب اعتبار از محل مصوبات دور دوم سفر رییس جمهور به گلستان و اجرای طرح‌های مورد نظر، خسارت ریزگردها به حداقل کاهش خواهد یافت.

سلامتی اجرای طرح‌های آبخیزداری را یکی از محوری‌ترین برنامه‌های اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اعلام کرد و گفت: همزمان با دهه فجر امسال ۲۰ طرح آبخیزداری با وسعت هزار و ۸۰۰ هکتار و صرف اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید و ۱۰ هزار نفر از مزایای آن برخوردار خواهند شد.

به اعتقاد کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری در گلستان، پروژه‌های تغذیه مصنوعی آبخوان، تغییر الگوهای مکانی و زمانی بارش و سیلاب ناشی از آن را تبدیل به فرصتی برای مدیریت سیلاب و تغذیه آبخوان در گلستان می‌کند که با افزایش سطح تراز آب زیرزمینی و تقویت آن، روند فزاینده فرونشست زمین کاهش یافته و از بروز خسارت به تاسیسات و زیرساخت‌ها جلوگیری خواهد شد.

گلستان با مساحت بیش از ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۲۱ هزار هکتار زمین ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی های متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان‌ قره قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *