پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
parishahr.ir nahal - نهالي به نام فرزندان بكاريم

نهالی به نام فرزندان بکاریم

مهندس هوشنگ امیرلطیفی: درخت از زیباترین موهبتهای خدادادی است که برای استفاده ما انسانها آفریده شده و دارای خواص بسیار زیادی می باشد که باید در حفظ و صیانت از این سرمایه خدادادی نهایت جدیت و مراقبت را به عمل آورد.

اهمیت کاشت نهال و نگهداری از این سرمایه طبیعی تا جایی است که در آیه شریفه ۹۸ سوره انعام بر این موضوع تصریح شد :” وَهُوَ الَّذِی أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ کُلِّ شَیْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَرَاکِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِیَهٌ وَجَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ انْظُرُوا إِلَى ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَیَنْعِهِ إِنَّ فِی ذَلِکُمْ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ

)و اوست کسى که از آسمان آبى فرود آورد پس به وسیله آن از هر گونه گیاه برآوردیم و از آن [گیاه] جوانه سبزى خارج ساختیم که از آن دانه ‏هاى متراکمى برمى ‏آوریم و از شکوفه درخت‏ خرما خوشه ‏هایى است نزدیک به هم و [نیز] باغهایى از انگور و زیتون و انار همانند و غیر همانند خارج نمودیم به میوه آن چون ثمر دهد و به [طرز] رسیدنش بنگرید قطعا در اینها براى مردمى که ایمان مى ‏آورند نشانه‏ هاست (

درختان در روز با کمک نور خورشید و به وسیله برگ ها عمل کربن گیری یا فتوسنتز را انجام می دهند که در این فرایند سبب تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن شده و این فرایند سبب  تلطیف هوا و رفع آلودگی های زیست محیطی می گردد.

درختان با استفاده از کربوهیدراتی که خودشان می‌سازند و مواد مغذی که توسط تارهای کشنده و ریشه می گیرند، مواد مورد نیاز برای رشد و نمو خود را تامین کرده بدین معنا که پروتئین، چربی، مواد قندی و نشاسته و… را بسازند.

از گیاهان و درختان به طرق مختلف در مصارف دارویی، غذایی و صنعتی استفاده می‌شود به طوری که از انواع درختان میوه نظیر هلو، شلیل، مرکبات، انجیر، زیتون، انار، گردو و بید و سایر درختان که حاوی انواع ویتامین ها، املاح و آنتی اکسیدان ها می باشند همه روزه و با مقدار زیاد مورد مصرف قرار می گیرد

برگ درختان علاوه بر مصارف خوراکی عمدتاً در صنعت داروسازی استفاده می شوند که برای مثال می توان به برگ درخت بید و اوکالیپتوس برای پاشویه و تب بر نام برد.

ریشه درختان و گیاهان نیز علاوه بر مصارف خوراکی عمدتا در تثبیت خاک نقش عمده ای دارند.

تنه درختان بیشتر از نظر صنعتی حائز اهمیت بوده و در صنعت تهیه خمیر کاغذ، میز و صندلی، انواع روکش ها، mdf و غیره از آن استفاده می شود و شاید هزاران مصارف دیگر.
آیا می دانید یک هکتار جنگل از نوع درختان پهن برگ مانند افرا، توسکا، چنار، بلوط، پالونیا و.. در هر سال چه میزان اکسیژن تولید و چه مقدار دی اکسید کربن جذب  می کنند؟ جواب سوال روشن است به طوری که براساس آمارهای علمی، در هر هکتار جنگل پهن برگ، ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن اکسیژن تولید و رقمی معادل دو برابر آن یعنی ۲۵ هزار و ۶۰۰ تن دی اکسید کربن از هوا جذب می کند.

فتوسنتز علاوه بر تامین غذای جانداران، در تولید اکسیژن و مصرف دی اکسید کربن نقش حیاتی دارد که متاسفانه امروزه مقدار دی اکسید کربن به علت وجود گازهای گلخانه‌ای از حد مجاز بیشتر شده که این خود سبب افزایش دمای کره زمین نیز شده است.

۱۵ اسفند ماه روز درختکاری  بهانه ای است که  آحاد جامعه به ویژه  فرزندان این مرز و بوم که نسل آینده کشور به شمار می آیند با کاشتن درختان و نهال های زیبا به زیباسازی شهر و کشور کمک کنند.

پس بیایید با درخت مهربان باشیم و از شکستن شاخه های آن خودداری کنیم و بیاییم برای ادای سهم و وظیفه خود هر سال در خانه، مدرسه، باغ، کوچه خیابان، شهر و یا واحدهای تولیدی و صنعتی  نهال یا درختی به نام فرزندانمان بکاریم، آبیاری و مراقبت از نهال را به خودشان واگذار کنیم تا به شوق روییدن آن درخت، بزرگ شوند به درخت و درختکاری علاقمند و کوشا بوده و از محیط سالم و شاداب برخوردار شوند.

 

# مشاور  فضای سبز

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *