پایگاه خبری پریشهر

پریشهر

نامگذاری یک خیابان به نام “مه‌لقا ملاح” مادر محیط زیست ایران

پریشهر- رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از رای مثبت اعضای این شورا برای نامگذاری خیابانی در شهر تهران به نام “مه لقا ملاح “فعال محیط زیست خبر داد.

محمد جواد حق شناس اظهار داشت: در جلسه امروز شورای شهر تهران شصت امین جلسه اعضای شورای شهر تهران با تغییر نام یک خیابان به نام مه لقا ملاح و هنریک مجنونیان از چهره های سرشناس محیط زیست کشور رای مثبت دادند.

مَه‌لَقا مَلّاح (زاده ۳۱ شهریور ۱۲۹۶ در نوکنده)کتابدار و فعال محیط زیست اهل ایران است.

دکتر مه لقا ملاح ، مادر محیط زیست و بنیان‌گذار سازمان غیردولتی جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست صد ساله شد. از مه‌لقا ملاح مقالات متعددی دربارهٔ آلودگی محیط زیست و شیوه‌های مبارزه با آن در نشریات گوناگون منتشر شده و مدتی مدیر مسئول و سردبیر فصلنامهٔ فریاد زمین نیز بوده است. خواهر دکتر مه لقا ملاح ، خانم مهرانگیر ملاح متولد سال ۱۳۰۲ ، نویسنده و نقاش ایرانی است. مهرانگیر ملاح در نوکنده از روستاهای بندرگز از توابعاسترآباد(گرگان) به دنیا آمده است.

 

%D9%85%D9%87+%D9%84%D9%82%D8%A7+%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%AD - نامگذاری یک خیابان به نام "مه‌لقا ملاح" مادر محیط زیست ایران

مه لقا ملاح متولد سال ۱۲۹۶ در کاروانسرای عباسی مشهد ، فعال محیط زیست، هنگامی که پدر و مادرش با کاروان برای زیارت به مشهد می‌رفتند در کاروان‌سرای عباسی مشهد و در میانه راه به‌دنیا آمد. خانم دکتر مه لقا در خانواده ای با ۲ دختر و ۳ پسر به دنیا آمده و زندگی کرد. مادرش خدیجه افضل وزیری و مادربزرگ‌ وی بی‌بی‌خانم استرآبادی از زنان پیشگام عصر خود بودند. پدرش آقابزرگ ملاح به دلیل داشتن منصب دولتی در شهرهای مختلف ساکن می‌شد به همین دلیل مه‌لقا در شهرهای مختلفی مانند مشهد، قوچان، اصفهان، دامغان، همدان و کرمانشاه تحصیل کرد.

مه لقا ملاح بعد از تحصیل  در زمینه “علوم تربیتی” در مقطع لیسانس و “علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی” در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه تهران ، برای ادامهٔ تحصیل به پاریس رفت و در دانشگاه سوربن رشته “علوم اجتماعی”  را ادامه داد و با مدرک دکترا به ایران بازگشت. علاوه بر این مه لقا ملاح در زمان حضورش در فرانسه، دورهٔ کتاب‌داری را نیز در کتاب‌خانه ملی فرانسه گذراند. دکتر ملاح پس از بازگشت به ایران در کتاب‌خانه دانشگاه تهران مشغول به کار شد و بعد از مدتی در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانهٔ مؤسسهٔ تحقیقات روان‌شناسی برگزیده شد

مه‌لقا ملاح در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاهی علاقه‌مند به محیط زیست سازمان غیردولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» را بنیان گذاشت و این سازمان در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۴ رسماً اعلام موجودیت کرد. دکتر مه لقا ملاح پس از بازنشستگی تمام وقت خود را در راه مبارزه برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست گذاشت. وی که متولد سال ۱۹۱۷ میلادی است ، هم اکنون ۱۰۰ ساله و ساکن تهران است.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *