پایگاه خبری پریشهر

.jpg - فرصت‌ها وچالش‌های نیروی انسانی کارآمد درگمرک جدي گرفته شود

فرصت‌ها وچالش‌های نیروی انسانی کارآمد درگمرک جدی گرفته شود

۱۵شهریور ۱۴۰۳


مدیر سابق در گمرک ایران و  صاحب نظر حوزه تجارت کشور گفت: نقش نیروی انسانی در سازمان گمرک به عنوان کنترل کننده منابع مالی را نمی توان نادیده گرفت.

مهدی محمدی در گفت و گو با پایگاه خبری پریشهر اظهار داشت: آنچه موجب تعالی یا نزول یک سازمان تاثیرگذار مانند گمرک می‌شود اهمیت و توجه به سرمایه و منابع انسانی است بر این اساس نیروی انسانی شاغل در گمرک  می‌توانند روش‌هایی برای کاهش هزینه‌ها در این سازمان را به کار گیرند.

به گفته وی نقش دیگر نیروی انسانی در سازمان، آموزش صحیح و توسعه توانمندی‌های کارکنان است که  با استفاده از نیروی کار متخصص و کاربلد می‌توان تا حد بسیار زیادی بهره‌وری سازمان را افزایش داد.

مدیر سابق در گمرک ایران یادآور شد:  منابع انسانی شامل تمام منابع و فعالیت‌های مربوط به مدیریت انسانی از جمله جذب، آموزش، ارزیابی و ارتقای توانمندی‌های نیروی انسانی شده و سرمایه انسانی نیزبه مجموعه توانمندی‌ها، دانش‌ها و تخصص نیروی انسانی اطلاق می‌شود.

وی افزود: مدیریت سرمایه اصلی هر سازمان (نیروی انسانی) و از ضروری ترین نیازهای سازمان می باشد و راهبری مدیریت منابع انسانی از نقش های اثرگذار و ماندگار سازمان ها پیشرو و مهمترین عامل موفقیت سازمان ها در تحقق منشور و هدف سازمانی خواهد بود.

این صاحب نظر ادامه داد: از جمله مهمترین اهدافی که طی دهه اخیر به طور جد مورد اقدام سازمان گمرک بوده و با تمام توان و قوا به سمت آن حرکت نموده توسعه الکترونیکی بوده. لیکن در تحقق این مسیر، متاسفانه توسعه منابع انسانی سازمان از جمله توانمندی سازی ؛ آموزش و توسعه ؛ جبران خدمات ؛ انگیزه و مدیریت مسیر شغلی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی گفت: به همین دلیل سازمان گمرک به جی تمرکز بر افزایش دانش و تخصص ؛ فرهنگ سازمانی ؛ سلامت اداری و … نیروی انسانی و همچنین ایجاد شرایط بهینه جهت نگهداشت کارآمد و امکان ارتقاء اثر بخشی و بهره وری این سرمایه عظیم سازمانی که شالوده و اساس موفقیت در تحقق اهداف و برنامه سازی می باشد را هم راستا و هم سطح درنظر نگرفته است.

IMG 20240831 WA0022 - فرصت‌ها وچالش‌های نیروی انسانی کارآمد درگمرک جدي گرفته شود

محمدی افزود: نادیده گرفتن همسویی راهبردی و استراتژی منسجم انسانی با خط مشی های موجود در جذب ؛ ارتقاء ؛ پاداش ؛ آموزش و جبران خدمات و استراتژی کسب و کار مهمترین عامل و مانع جهت عدم نیل به اهداف از پیش تعیین شده سازمانی گمرک خواهد بود.

این مدیر سابق در گمرک ایران خاطرنشان کرد:  عدم شایسته سالاری ؛ عدم توجه به ارتقا مسیر شغلی ؛ عدم توجه به نیاز های کارکنان از جمله تامین مسکن ؛ صندوق رفاه و … رابطه مستقیم با انگیزش کارکنان و نهایت رابطه با میزان تحقق اهداف از پیش تعیین شده سازمانی خواهد بود.

وی اضافه کرد: متاسفانه باید به این نکته اذعان داشت که کاربر و هدایت کننده، پیچیده ترین و پیشرفته ترین تکنولوژی و سامانه های رایانه‌ای هوشمند درنهایت یک انسان (سرمایه انسانی )می باشد ، بنابراین حذف نقش عامل انسانی و تاثیر آن ، تحقق اهداف و برنامه های سازمانی را با مشکل و تاخیر روبرو خواهد کرد.

وی گفت: در حال حاضر در سازمان حاکمیتی گمرک جمهوری اسلامی ایران مغفول مانده اهمیت به سرمایه انسانی و هدر رفت این سرمایه ارزشمند است و عدم توجه به شاخص های پدافند غیرعامل، سبب دلسردی کارکنان و نزول بازدهی ایشان در بعد مادی و معنوی شده است.

ممدی اظهار داشت: پایین بودن حقوق و دستمزد ، کافی نبودن منازل مسکونی(سازمانی) ، عدم  تطابق دریافتی با تکالیف محوله ، فقدان آتیه روشن در انتهای دوره سی ساله خدمت ، -انتصابات مغایر ضوابط ، ضعف بیمه های تکمیلی،-عدم ارتباط کاربردی میان گمرک ایران و سازمان جهانی گمرک و عدم اعمال خط مشی سازمان جهانی گمرک در مسیر توسعه و رشد گمرک ایران از جمله دلایل دلسردی نیروهای گمرک بوده است.

وی ادامه داد: راه اندازی صندوق ذخیره کارکنان گمرک جمهوری اسلامی ،احیاء و تقویت شرکت تعاونی اعتبار کارکنان گمرک ایران ، حمایت از پروژه مسکن کارکنان ، انعقاد قرارداد با شرکت های بیمه گر در بالاترین سطح ارائه خدمات، ازنگری در قرارداد های خدمات فوق العاده گمرک به ذینفعان در ساعات غیر موظفی و استفاده از ظرفیتهای قانونی برای افزایش حقوق کارمندان در قالب های رفاهی ذیل ماده ۱۶۲ قانون امور گمرکی و زنده نموده حق از دست رفته ارزش افزوده و مالیات واحیای حق الکشف از راهکارهای رفع مشکلات این حوزه است.

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *