پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
معرفی ۲۵ رقم زراعی برای تولید پایدار کشاورزی در گلستان

طرح کشت قراردادی گندم، زمینه‌ساز جهش تولید

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران گفت: اجرای طرح کشت قراردادی گندم در راستای حمایت از بهره‌برداران و با هدف تامین کود پایه، پوشش بیمه و جهش تولید این محصول راهبردی در کشور انجام خواهد شد.

علیقلی ایمانی بیان کرد: اجرای این طرح از چند روز گذشته در استان های پایلوت شامل گلستان، خوزستان، فارس، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان در سطح ۲۵۰ هکتار آغاز شده و براساس مصوبه شورای قیمت گذاری و سیاستگذاری حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، استان های آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خراسان رضوی، مرکزی، همدان، لرستان هم به این طرح اضاضه شدند.

وی با بیان این که با افزایش استان های محل اجرای طرح مزبور، محدودیتی برای پوشش کشت قراردادی گندم وجود ندارد، افزود: گندمکاران برای استفاده از مزایای این طرح می توانند به مراکز خدمات جهادکشاورزی مراجعه کنند.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران گفت: در این طرح گندم کار به ازای هر هکتار زیر کشت، علاوه بر دریافت کود پایه موردنیاز به ارزش ۳۰ میلیون ریال، ازپوشش بیمه محصولات کشاورزی برخوردار می شود.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: در صورت استفاده از این طرح، گندمکار می تواند ۲ تن افزایش در واحد سطح داشته باشد که با تعیین قیمت تضمینی ۷۵ هزار ریالی برای خرید هرکیلوگرم گندم توسط دولت، ۱۵۰ میلیون ریال افزایش درآمد نصیب کشاورزان خواهد شد.

به گفته وی اجرای این طرح تا پایان کشت گندم در اواخر دی ماه سال جاری ادامه دارد.

ایمانی همچنین از پیگیری برای گنجاندن طرح حمایتی تامین سم علف کش در قرارداد کشت گندم خبر داد.

ایمانی یادآور شد: امسال برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی کشت گندم در سطح ۶ میلیون هکتار است که بیش از سه میلیون هکتار آن در مناطق سردسیر و معتدل استان ها زیر کشت رفته است.

به گفته وی سال زراعی قبل ۶ میلیون و ۳۰ هکتار گندم آبی و دیم در کشور کشت و پنج میلیون تن از محصول این اراضی به دولت فروخته شد.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *