پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
الگوی کشت

اجرای طرح الگوی کشت ۱۴ محصول زراعی در گلستان

الهام رئوفی فر: دبیر الگوی کشت استان گلستان گفت: طرح الگوی کشت ۱۴ محصول زراعی تهیه شده و برای اجرا به شهرستان‌های استان ابلاغ گردید.

علیرضا کیانی  افزود: محصولات زراعی که برای اجرای الگوی کشت در گلستان معرفی شده شامل گندم، جو، کلزا، برنج، سویا، پنبه، ذرت علوفه‌ای، چغندرقند، سیب زمینی، گوجه فرنگی، یونجه، نخود، پیاز و ذرت دانه‌ای است.

این پژوهشگر بخش کشاورزی گلستان افزود: در اجرای این طرح قرار است تولیدات محصول زراعی در زمین‌های دیم ۵۵ درصد، آبی ۱۸ درصد و درآمد ناخالص از دیم‌زارها ۴۰ و آبی ۱۰ درصد افزایش یابد.

وی یادآور شد: تمرکز اجرای الگوی کشت در استان روی زمین‌های دیمزار با افزایش ۳۰ درصد سطح بوده و در مقابل سطح زمین‌های آبی زیر کشت، پنج درصد کاهش می‌یابد.

دبیر اجرای الگوی کشت در گلستان گفت: زراعت چغندرقند ۵۰۰ درصد، گیاهان دارویی ۱۰۰ درصد، سبزی ۳۵ درصد و حبوبات ۱۰ درصد در استان افزایش خواهد یافت.

کیانی با اشاره به این که اجرای الگوی کشت راهکاری موثر برای استفاده بهینه از منابع در اختیار تولیدات کشاورزی است، افزود: ترغیب بهره‌برداران در اجرای این طرح نیازمند فرهنگ سازی در جامعه است که این طرح با برگزاری نشست‌های هماهنگی با متخصصان مراکز آموزش عالی و کارشناسان و مسوولان دستگاه‌های مرتبط آغاز شده است.

۱۹ مهر سال ۱۴۰۱ در نخستین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی، با حضور مسوولان دولتی، بخش خصوصی و نمایدندگان مجلس شورای اسلامی از این سند رونمایی و برای اجرا در سال زراعی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ ابلاغ شد.

با اجرای الگوی کشت در کشور کاهش ۶ درصدی مصرف آب معادل (۳ میلیارد مترمکعب)، افزایش ۱۸ درصدی بهره‌وری آب، افزایش ۱۱ درصدی تولید، صرفه‌جویی ۲.۲ میلیارد دلاری ارزی، افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولیدات دیمزارها، افزایش ۱۵۸ درصدی تولید دانه‌های روغنی را موجب می‌شود.

به گزارش ایرنا، در این طرح بخشودگی ۵۰ درصدی آب‌بها به‌ازای افزایش بهره‌وری تخفیف ۵۰ درصدی به کشاورزان از جمله مشوق‌های این طرح است.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *