پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
اصلاح الگوي رفتاري خانوادهاي گلستاني براي افزایش ازدواج

اصلاح الگوی رفتاری خانوادهای گلستانی برای افزایش ازدواج

روح اله هراتی: بررسی ها نشان می دهد وضعیت نرخ جمعیت در گلستان چندان خوش نیست و با توجه به تنوع اقوام در این استان و تاثیر فرهنگ‌های مختلف در تعداد فرزند، نرخ باروری و فرزندآوری در برخی مناطق مطلوب اما در برخی مناطق پایین ارزیابی شده است.

متاسفانه گلستان جزو هشت استان پرخطر در حوزه ناباروری بوده و این موضوعی است که به راحتی نمی‌توان از آن عبور کرد که به باور کارشناسان، مسائل اقتصادی و معیشت خانواده‌ها یکی از مسائلی است که زوجین را برای فرزندآوری با تردید روبرو کرده و حتی برخی از آنها به کلی قید فرزنددوم را زده‌اند.

دبیر ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گلستان گفت: تحکیم و تقویت بنیان خانواده، اصلاح الگوهای رفتاری و تلاش برای افزایش ازدواج، اولویت ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در این استان است.

 آزاده رجبی  در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری نخستین رویداد جایزه استانی «جوانی جمعیت» در گلستان افزود: تحقق سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده و جمعیت، تشویق به فرزند آوری و حمایت از عوامل تحکیم و تقویت بنیان خانواده در ردیف اهداف مهم برگزاری این رویداد قرار دارد.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های حوزه جمعیت و فرزندآوری محور اصلی برگزاری این رویداد است که آثار شرکت‌کنندگان در بخش‌های نخبگان، رسانه‌ها، خانواده، سازمان‌های مردم نهاد و موسسات مردمی و شرکت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با اعلام اینکه این رویداد در هفته جمعیت سال جاری برگزار خواهد شد بیان کرد: قابلیت‌های پذیرش آثار در این رویداد شامل نقاشی، کلیپ، عکس، پژوهش، مقاله، پوستر و طراحی گرافیک، انمیشن، موشن‌گرافیک، ایده‌ها و نظرات کاربردی، شعر و جملات کوتاه و تاثیرگذار است و آثار برتر استانی به مرحله ملی رویداد راه خواهند یافت.

دبیری ستاد قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر عهده دفتر امور بانوان و خانواده استانداری است، از این رو برای اطلاع از اقدامات این حوزه به سراغ مدیرکل امور بانوان گلستان رفتیم. آزاده رجبی به خبرنگار مهر گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۷۲ ماده دارد که در راستای عملیاتی کردن این قانون اقدامات زیادی در حوزه‌های مختلف انجام شده است.

وی به پرداخت تسهیلات وام ازدواج و فرزندآوری اشاره کرد و افزود: سال گذشته به ۲۵ هزار و ۴۵۳ نفر با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۵۷۷ میلیارد تومان تسهیلات وام ازدواج به زوج‌های گلستانی پرداخت شد که گلستان از این حیث در جایگاه دوازدهم کشور قرار گرفت

رجبی اضافه کرد: همچنین در سال ۱۴۰۱ به ۱۶ هزار و ۹۷۴ گلستانی با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده است.

وی به مسکن ملی جوانی جمعیت هم اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۱ تعداد هزار و ۴۴۹ نفر از خانواده‌هایی که سه فرزند و بیشتر داشتند در سامانه ملی مسکن ثبت نام کردند که تاکنون برای ۶۴ نفر از این خانواده‌ها قرارداد واگذاری زمین انجام و ۵۵۴ خانوار هم در مرحله تخصیص زمین هستند که در همین راستا در روزهای آینده شهرک «امید و آرزو» برای ساخت مسکن این خانواده‌ها در شهرستان‌های کلاله و بندرترکمن کلنگ زنی خواهد شد.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *