پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
روند رو به کاهش فرزند آوری در گلستان

روند فرزندآوری در گلستان همچنان رو به کاهش است

مدیرکل ثبت احوال گلستان با اعلام روند کاهشی ۴.۵ درصدی فرزندآوری در این استان گفت: سال ۱۴۰۰، تعداد فرزندان متولد شده در استان ۳۰ هزار و ۹۹۲ نفر بود که این تعداد سال گذشته و با کاهش هزار و ۴۰۴ نفری به ۲۹ هزار و ۵۸۸ نفر رسید.

حمیدرضا مطیع  به کاهش آمار ازدواج در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۵ هزار و ۹۴۳ مورد ازدواج در گلستان به ثبت رسید در حالی در سال ماقبل ۱۶ هزار و ۸۶۴ مورد ازدواج در استان ثبت شد.

مدیرکل ثبت احوال گلستان با بیان کاهش تعداد طلاق در گلستان طی ۲ سال اخیر ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تعداد هزار و ۸۱۵ فقره طلاق در استان ثبت شد که این آمار سال گذشته با رشد منفی ۷.۸ درصدی معادل ۳۷۸ نفر کمتر به چهار هزار و ۴۳۷ فقره رسید.

وی گفت: سال گذشته ۵۹ هزار و ۴۶۴ مورد درخواست کارت هوشمند ملی در استان ثبت شد که ۱۲۴ هزار و ۳۰ عدد کارت تحویل مردم استان گردید.

مطیع با یادآوری این که اختلاف آمار درخواستی با تحویلی به عدد صدور و تحویل کارت‌های سال‌های ماقبل بوده، اضافه کرد: همچنین ۱۴ هزا رو ۷۳۱ کارت هوشمند ملی در دفاتر پست پیشخوان استان آماده تحویل به مردم است.

وی در خصوص فراوانی اسامی نوزادان متولد شده پسر گفت: محمد، علی، امیرعلی، آیهان و ماهان به ترتیب بیشترین آمار نامگذاری را در سال گذشته در استان داشتند و در اسامی دختران فاطمه، زهرا، هلما، مرسانا و سدنا بیشترین تعداد ثبت شده را داشتند.

کارشناس مسائل دینی در این باره می گوید: فرهنگ مصرف گرایی باعث کاهش جمعیت می شود و از سویی دیگر یکی دیگر از عوامل موثر بر فرزندآوری افزایش معنویت است.

حجت الاسلام «مجتبی نوعدوستی» با بیان اینکه فرزندآوری یک حس فطری در هر انسان است، بیان کرد: عده ای بیش از ۶۵ میلیون تومان برای درمان ناباروری هزینه می کنند تا بتوانند فرزندی داشته باشند و این به واسطه حس فطری است که در انسان ها وجود دارد.

این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: تحقیقات نشان می دهد که قشر تحصیلکرده و متمول جامعه فرزند کمتری دارند و خانواده هایی با وضعیت مالی ضعیف فرزندان بیشتری دارند و به نظر می رسد که برنامه های رسانه ای دشمن برای تغییر ذائقه جامعه برای فرزندآوری به این افراد بیشتر تاثیر گذاشته است.

حجت الاسلام نوعدوستی بیان کرد: نزدیک به ۶ میلیون جوان در آستانه ازدواج داریم که سیاست مداران کشور باید در این خصوص برنامه ریزی کنند، در کشور  کمیته صیانت از جمعیت راه اندازی شده ولی باید کمیته افزایش جمعیت شکل می گرفت چرا که فرزندآوری و باروری جمعیت در کشور نزدیک به صفر است و این شرایط بحرانی برای کشور به شمار می رود و باید مسئولان تلاش کنند که جمعیت کشور را به حد تعادل برسانند.

وی ابراز داشت: شبهاتی در حوزه فرزند آوری مثل گرانی وجود دارد، سبک زندگی ایرانی ها عامل تشدید کننده عدم فرزندآوری است و خانواده ها تلاش می کنند که صفر تا ۱۰۰ زندگی کودکان خود را تامین کنند و این در حالی است که در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی مردم بی وقفه برای زندگی روز مره خود تلاش می کنند.

این کارشناس مسائل مذهبی به احساس رضایتمندی در خانواده تاکید کرد و گفت: اگر به جامعه احساس رضایت از داشته ها را تزریق کنیم به فرزندآوری تشویق می شوند ولی با جامعه ای رو به رو هستیم که احساس بدبختی می کردند و لذا به سمت فرزندآوری نمی رود.

حجت الاسلام نوعدوستی بیان کرد: کم شدن معنویت در خانواده ها نیز عوامل متعددی دارد و معنویت در ما رو به افول است و این مهم سبب شده که اعتماد ما به خدا کم شود و به این مسئله اعتقاد نداشته باشیم که خداوند به ما رزق و روزی می دهد.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *