پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
.webp - «خاموشی برق» نفس صنایع گلستان را به شماره انداخت

«خاموشی برق» نفس صنایع گلستان را به شماره انداخت

هرچند مدیران استانی در ابتدای فصل گرما نسبت به عدم خاموشی برق صنایع گلستان اظهار امیدواری کردند اما با تشدید گرما رفته رفته برق صنایع از یک روز به خاموشی دو روز در هفته رسیده است.

الهام رئوفی فر، پایگاه خبری پریشهر: با وجود وعده های مسئولان در سنوات گذشته، امسال هم واحدهای تولیدی استان به واسطه ناترازی برق تولیدی کشور درگیر خاموشی هستند. چند سالی است که به واسطه ناترازی تولید برق در کشور بار جبران این کمبود را دولت ها بر دوش صنایع قرار داده اند.

مطابق آمارهای مسئولان، حدود ۱۲ هزار مگاوات ناترازی تولید برق در کشور داریم به همین دلیل در زمان اوج مصرف، امکان تامین برق خانگی و صنایع با هم میسر نیست و به این ترتیب مدیریت مصرف برای واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی اعمال شده است اقدامی که با تبصره سه ماده سه مصوبه هیأت وزیران در تیرماه ۱۴۰۰ مغایرت دارد زیرا بر اساس این مصوبه شهرک‌های صنعتی از شمول اعمال خاموشی برق معاف هستند.

گذشته از اینها بحث ناترازی برق موضوعی نیست که به یکباره ایجاد شده باشد چراکه پیشتر در برنامه ششم توسعه افزایش ۲۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق دیده شده بود که ظاهرا عملی نشده است. به هر ترتیب تاوان این کاستی را صنایع در شرایط سخت اقتصادی کشور و دقیقا در بازه زمانی که به حوزه تولید تاکید شده، می دهند. گواه این موضوع خبری است که چندی پیش از سوی احمد موسوی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان در رسانه منتشر شد. این مسئول گلستانی اعلام کرده: در حال حاضر صنایع استان گلستان هفته ای یک روز درگیر خاموشی هستند اما بسته به شرایط اضطرار ممکن است چندین ساعت به این زمان اضافه شود.

به گفته موسوی، به صنایع اعلام شده به جای روزهای جمعه یک روز دیگر از ایام هفته را برای تعطیلی در نظر بگیرند.

به باور کارشناسان ایجاد زیرساخت هایی نظیر برق و گاز وظیفه حاکمیت است و دولت نباید مسئولیت این کاستی ها را به دوش بخش خصوصی بگذارد. موضوعی که رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان هم آن را تائید می کند.

خسارت جبران ناپذیر قطعی برق

parishahr.ir bahrami - «خاموشی برق» نفس صنایع گلستان را به شماره انداخت
رمضان بهرامی

رمضان بهرامی رئیس خانه صنعت و معدن گلستان دراینباره به خبرنگارما، می گوید: گویا برخی از مدیران مفهوم تولید را نمی دانند و اقتصاد را بلد نیستند.

وی با بیان اینکه به ازای هر روز تعطیلی صنعت، کارکرد ۱۵ روز یک واحد تولیدی را از بین می رود، می افزاید: مدیریت استان جوابگوی توسعه گلستان نیست.

به باور این فعال اقتصادی، مسئولان حاضر به تعامل با بخش خصوصی نیستند چراکه نپذیرپند به جای قطعی برق در ساعت ۱۱ ظهر، برق صنایع را از ساعت ۱۴ ظهر قطع کنند.

او اضافه می کند: واحد تولیدی که ۱۰۰ کارگر در آن فعال است باید نزدیک به دو میلیارد تومان ماهانه برای حقوق و بیمه کارگران پرداخت کند و راه جبران این هزینه ها از طریق تولید است که با قطعی برق این امکان پذیر نیست.

این سال ها به واسطه برخورد با کمبود زیرساخت هایی مانند برق اغلب مسئولان به استفاده صنایع از سوخت جایگزین در زمان خاموشی تاکید دارند موضوعی که به باور تولیدکنندگان برای خیلی از صنایع غیرممکن است چراکه صرفه اقتصادی ندارد.

استفاده از سوخت جایگزین غیرمنطقی است

یک کارشناس اقتصادی در این باره می گوید: استفاده از سوخت جایگزین را برای بسیاری از واحدهای تولیدی غیرمنطقی است زیرا مصرف برخی از واحدهای تولیدی استان حدود دو مگاوات است بنابراین برای چنین صنعتی استفاده از سوخت جایگزین اصلاً توجیه اقتصادی ندارد.

هدی اصغری می افزاید: بسیاری از صنایع استان فصلی است و اعمال سوخت جایگزین برای چنین واحدهای تولیدی صرفه ندارد تا در این مدت کم فعالیت از دیزل ژنراتور برای کار استفاده کنند.

او ادامه می دهد: اینکه زیر ساختی مثل برق یا گاز که ایجاد آن وظیفه حاکمیت بوده و به واسطه عدم سرمایه‌گذاری ابتر مانده را دولت یا مسئولان نباید بر دوش سرمایه‌ گذار بگذارند.


ایجاد و توسعه زیرساخت‌ تکلیف دولت است

3940507 - «خاموشی برق» نفس صنایع گلستان را به شماره انداخت
نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان نیز قطعی برق صنایع را منجر به خسارت تولید می داند و می گوید: قطعی برق واحدهای تولیدی از ظرفیت تولید استان کاسته و منجر به خسارت صنایع می‌شود.

علی محمد چوپانی با تاکید بر اینکه حاکمیت باید زیرساخت واحدهای تولیدی و صنعتی شامل آب، برق و گاز را فراهم کند، می افزاید: ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها در تکلیف دولت است و در شرایطی که دولت توانایی مهیاسازی زیرساخت را برای واحد تولیدی نداشته باشد باید به بخش خصوصی واگذار کند.

وی معتقد است:وزارت نیرو به دلیل اینکه می‌خواهد رضایت مصرف‌کننده خانگی را جلب کند و سبب نارضایتی بخش عظیمی از جمعیت نشود، برق مصرفی واحدهای کشاورزی، تولیدی و صنعتی را کاهش داده است.

این فعال اقتصادی گذشته از خاموشی برق صنایع، نوسان برق را یکی دیگر از مشکلات این بخش می داند و می گوید: نوسانات برق به الکترو موتورها فشار وارد کرده و باعث خرابی آن می‌شود که این برای واحدهای تولیدی و صنعتی خسارت به بار می‌آورد.

چوپانی در خصوص شرایط قطعی برق استان در مقایسه با دیگر استان‌های کشور، می گوید: شرایط گلستان به نسبت استان‌های مجاور مطلوب نیست، زیرا در استان نیروگاه برق، آب و خورشیدی وجود ندارد ضمن اینکه استان در بحث آب شرب و گاز نیز با مشکل روبرو است.

با توجه به اهمیت تولید در اقتصاد استان گلستان و فعالیت صنایع کوچک و متوسط در این منطقه، به نظر می رسد مدیران استانی باید توجه بیشتری نسبت به این بخش داشته باشند تا همین میزان تولید هم در استان از پا نیافتد و امکان توسعه صنعت در اقتصاد استان بیش از گذشته شود.

 

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *