پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
1399042414242911920775564 - جذب 57درصد مهارت‌آموزان بیکار كسور با مدرک مرتبط  در بازار كار

جذب ۵۷درصد مهارت‌آموزان بیکار کسور با مدرک مرتبط در بازار کار

۱۰ آبان ۱۴۰۲


پایگاه خبری پریشهر- بیست و یکمین دوره مسابقات ملی در ۶ رشته فناوری طراحی گرافیک، طراحی و توسعه وب، مدیریت سیستم‌های تحت شبکه، توسعه نرم‌افزارهای موبایل، پردازش ابری و راهکارهای نرم‌افزاری برای کسب و کار در گرگان برگزار شد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت:۵۷ درصد  مهارت‌آموزان بیکار با مدرک مرتبط جذب بازار کار می‌شوند

علی‌حسین شهریور اظهار داشت: نتیجه راستی‌آزمایی‌های انجام شده از افراد بیکار که دوره‌های مهارت‌آموزی رشته‌های مختلف این سازمان را با موفقیت سپری کرده اند، نشان دهنده ورود و جذب ۵۷ درصدی آنان به بازار کار است.

وی با اشاره به اینکه درصد اعلام شده در برخی استان‌ها همچون گلستان بیش از ۹۰ درصد است ادامه داد:  از ۴۰۰ مهارت‌آموز بیکار در استان گلستان بیش از ۳۸۰ نفر جذب بازار کار شدند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار مهارت‌آموزان بیکار، مهارت‌آموزان شاغل هم وجود دارند که علم، دانش و مهارت خود را در دوره‌های تخصصی بروز می‌کنند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای یادآور شد: نفرات برتر مسابقات ملی مهارت در رشته‌های مختلف از امتیازاتی همچون مربی مدعو و آزمون‌گر در استان‌های خود بهره خواهند برد.

شهریور افزود: از این افراد در زمینه بازنگری استانداردهای آموزشی و تدوین استانداردهای جدید می‌توان استفاده کرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که مسابقات ملی مهارت به نوعی در سطح نخبگان برگزار می‌شود، براساس توافق‌نامه امضا شده با بنیاد نخبگان، برترین‌های این رقابت‌ها می‌توانند از مزایا، امکانات، تجهیزات و تسهیلات این بنیاد استفاده کنند.

وی اضافه کرد: همچنین براساس مصوبه شورای آموزش کشور، برترین‌های رقابت‌های ملی مهارت، می‌توانند بدون کنکور در همان رشته تحصیلی خود تا یک مقطع تحصیلی بالاتر در دانشگاه‌ها ادامه تحصیل دهند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: پسرانی که در مسابقات ملی مهارت عناوین برتر را کسب می‌کنند، می‌توانند از اجرای طرح سرباز امریه در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و ادارات تابعه استان‌ها استفاده کنند.

شهریور با اشاره به کمبود مربی در رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیرشاخه‌های مرتبط در کشور خاطرنشان کرد: برترین‌های مسابقات ملی مهارت در این بخش‌ها می‌توانند درخواست تاسیس آموزشگاه و تدریس کنند که مجوزهای مربوطه در مدت سه روز صادر خواهد شد.

وی افزود: به این افراد در صورت داشتن طرح و ایده نو، تسهیلات مورد نیاز با کمترین کارمزد از محل بند الف تبصره ۱۸ و صندوق کارآفرینی امید پرداخت خواهد شد.

شهریور افزود: رویکرد سازمان فنی و حرفه‌ای، توجه بیشتر به رشته‌های مهارتی و ترغیب جوانان برای یادگیری آن با هدف ایجاد شغل است.

وی ادامه داد: نیاز آینده بازار به مهارت آموزان بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین تاکید دولت و مجلس در برنامه هفتم توسعه، موجب برنامه ریزی برای آموزش این تخصص‌ها به ۵۰۰ هزار نیروی کار در حوزه اقتصاد دیجیتال است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: نفرات برتر مسابقات ملی مهارت راهی مسابقات آسیایی، مسابقات مهارت روسیه و رقابت‌های جهانی فرانسه اعزام می‌شوند.

شهریور ادامه داد: طبق پیش‌بینی متخصصان، با حرکت رو به رشد فناوری تا چند سال آینده حدود ۴۰ درصد مشاغل فعلی از بین خواهد رفت و مهارت‌ جدید با تکیه بر هوش مصنوعی جایگزین آن خواهند شد که در این شرایط لازم است نیروی کار مشاغل موجود خود را به فناوری‌های جدید مجهز کنند.

وی یادآور شد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ۲۱۲ استاندارد آموزشی در ۱۴ حرفه کلیدی با رویکرد فناوری‌های نوظهور تهیه کرده که در آینده نزدیک آموزش ها بر اساس آن ارائه خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان نیز گفت: در شرایط کنونی جوانان، انگیزه و تخصص بسیاری به ویژه در حوزه مهارت آموزی دارند که باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

سیدعلی مهاجر افزود: جوانان کشورمان برای مهارت آموزی الگوهای بسیار دارند که یکی از آن‌ها شهید تهرانی مقدم پدر موشکی ایران است.

وی گفت: معتقدیم گره های کشور به دست جوانان باز می‌شود که برگزاری چنین مسابقاتی راه را برای تقویت انگیزه در راستای درخشش جوانان همواره می‌کند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جمهوری اسلامی برای بالندگی هرچه بیشتر نیاز به درخشش جوانان دارد.

غلامرضا منتظری موفقیت و ‌کسب بازارهای جهانی را در گرو ارتقای مهارت های فناوری و ارتباطات دانست و گفت: اجرای مسابقات مهارتی یکی از راهکارهای ارتقای مهارت ها برای نوجوانان و جوانان و شناخت استعدادها و استفاده از ظرفیت نخبگان است.

هیات داوران بیست و یکمین مسابقات ملی مهارت پس از رقابت ۱۱۴ شرکت کننده از ۲۸ استان، در رشته‌های فناوری طراحی گرافیک، پردازش ابری، مدیریت سیستم‌های تحت شبکه، راهکارهای نرم‌افزار برای کسب و کار، فناوری‌های وب و توسعه نرم‌افزارهای موبایل نفرات برتر را به شرح ذیل معرفی کردند:

در رشته فناوری طراحی گرافیک، «راضیه آقاباباپوربهنمیری» از استان قم به مدال طلا دست یافت و «امیر امینی‌جونقانی» از استان اصفهان دوم شد و «زهرا پاشنه‌طلا» از استان فارس در جایگاه سوم قرار گرفت.

در رشته پردازش ابری، «امیر بکایی»، «علیرضا پورچالی» و «امیرعلی رباط‌جزی» به ترتیب از استان‌های اردبیل، قم و مازندران اول تا سوم شدند.

در رشته مدیریت سیستم‌های تحت شبکه، «آروین یهمن‌یار» از استان گیلان، «سیدآرشام غفاری‌زاده» و از استان البرز و «محمدحسین هراتیان» از چهارمحال و بختیاری اول تا سوم شدند.

در رشته راهکارهای نرم‌افزار برای کسب و کار، «شهاب‌الدین بختیاری» از استان قم و «مهرداد شیروانی» از استان خراسان شمالی اول و دوم شدند و جایگاه سوم مشترک به «نیوشا نذری‌دوست» از البرز و «مانی آگاه‌ اسماعیل‌زاد» از استان قزوین رسید.

همچنین «امیرعباس قاسمی»از استان قم، «علیرضا مردانی‌پور» از استان‌ سکوهای اول و دوم رشته فناوری وب را از آن خود کردند و در این بخش «امیرحسین لطفی» از استان زنجان، «وصال ژولانژاد» از خوزستان و «امید عبدالرحمانی» از فارس به طور مشترک سوم شدند.

در رشته توسعه نرم‌افزارهای موبایل نیز «احسان نرمانی‌کهنموئی» از آذربایجان شرقی و «مهران فرجی‌باغچه‌میشه» از آذربایجان غربی اول و دوم شدند و «آرمین آصفی» از البرز، «محمدامین امانی» از کرمانشاه و «پرهام هاشم‌آبادی» از گلستان بطور مشترک سوم شدند.

بیست و یکمین دوره مسابقات ملی مهارت از ۶ تا هشت آبان با حضور ۱۱۴ شرکت کننده از ۲۸ استان در ۶ رشته فناوری طراحی گرافیک، پردازش ابری، مدیریت سیستم‌های تحت شبکه، راهکارهای نرم‌افزار برای کسب و کار، فناوری‌های وب و توسعه نرم‌افزارهای موبایل در گلستان برگزار شد.

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *