پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
تردد مسافر و رونق تجارت چمداني در گلستان

تردد مسافر و رونق تجارت چمدانی از گمرک اینچه برون

۱۱ مهر ۱۴۰۲


فائزه نوچمنی خبرنگار پریشهر: استاندار گلستان از  رونق تردد مسافر و رونق تجارت چمدانی از گمرک اینچه برون خبر داد و گفت: مقدمات در حال تکمیل است وتلاش می شود همزمان با سفر دوم رئیس جمهوری به این استان، این مهم عملی شود.

علی‌محمد زنگانه در کارگروه توسعه صادرت غیر نفتی استان افزود: عملیاتی شدن این طرح، اقتصاد مرزنشینان را دچار تحول کرده و شرکت‌های تعاونی منطقه را رونق خواهد بخشید.

وی حل مشکل ویزای رانندگان، تسهیل در ایجاد و راه‌اندازی اتاق تجاری مشترک با ترکمنستان، علملیاتی شدن توسعه جاده‌ای از اینچه‌برون- جاده نفت- خوش ییلاق آزادشهر و ایجاد بازارچه مرزی حسن‌قلی گمیشان را از جمله مصوبات کارگروه توسعه صادرات استان برشمرد.

استاندار گلستان همچنین گفت: تکلیف اجرای راه آهن اینچه‌برون – شاهرود توسط اداره کل راه اهن شمال شرق استان از طریق سازمان مربوطه پیگیری است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

به گفته وی این طرح به دلیل شیب حداقلی و نداشتن تونل، دارای توجیه اقتصادی است اما معلوم نیست چرا با وجود اتمام مطالعات علمی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

وی با تاکید بر ضرورت حل مشکل پایانه صادرات محصولات کشاورزی گرگان گفت : این طرح در نشست شورای گفت و گو، شورای برنامه ریزی و سایر نشست های مرتبط استان مطرح شده و به دلیل ضرورت اجرا، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری یک ماه مهلت دارد این طرح را به سرانجام برساند.

وی همجنین بر پیگیری اجرای جاده ٢٣٠ کیلومتری شهر ترکمن‌باشی ترکمستان به اینچه برون با هماهنگی راهداری گلستان تاکید کرد.

استاندار گلستان پیش از این از افزایش ۲۵ درصدی صادرات در گلستان خبر داد و اعلام کرده بود: به دنبال این هستیم صادرات چمدانی را به روزهای پررونق گذشته بازگردانیم و  تبادلات مرزی ما از اینچه برون به حدود روزی ۱۰۰ کامیون در روز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که صادرات چمدانی را به شرایط ایده آل برسانیم، افزود: با برنامه ریزیهای صورت گرفته میزان ماندگاری مسافر در استان ۲۰ درصد بیشتر شده است.

مهرماه سالجاری هیات استان گلستان جمهوری اسلامی ایران به«عشق آباد» سفر کرده و با «وفا حاجی‌اف»، معاون وزیر خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در جریان این دیدار دو طرف بر توسعه مداوم همکاری‌های دوجانبه سودمند بین ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

همچنین دوطرف در خصوص مسائل مربوط به توسعه همکاری بین استان‌های «بالکان» ترکمنستان و «گلستان» جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، حمل و نقل، ترانزیتی، فرهنگی و بشردوستانه، بحث و تبادل نظر کردند.

هیات  استان گلستان جمهوری اسلامی ایران اخیرا با هدف شرکت در رویدادهای مربوط به سی‌ودومین سالگرد استقلال ترکمنستان به ریاست استاندار این استان وارد عشق آباد پایتخت ترکمنستان شده است.

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *