پایگاه خبری پریشهر

ترافیک گرگان

برخی خیابان های گرگان یک طرفه شد/یک طرفه سازی، مسکّن یا درمان

۱۴ آبان ۱۴۰۳


 

در راستای کنترل ترافیک، برخی خیابان های گرگان یک طرفه شد

یک طرفه سازی، مسکّن یا درمان

آن‌طور که مسئولان شهری گرگان می‌گویند در برخی از محدوده های شهر به دلیل توپوگرافی و تپه ماهور بودن آن، شبکه معابر کامل نشده و فقر شبکه معابر در آن نواحی وجود دارد، به همین دلیل یک‌طرفه‌سازی برخی خیابان‌ها با هدف روان‌سازی ترافیک اعلام شده است.

گرگان جمعیتی نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر و بیش از یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد که به دلیل رشد روزافزون جمعیت و افزایش مهاجرت، از سکنه به نوعی اشباع شده است و معابر و خیابان‌های آن تحمل این حجم از تردد خودرو را ندارد.

گره‌های ترافیکی و سنگین این روزهای شهر ناشی از ساخت‌وسازهای بی‌رویه مجتمع‌های تجاری و تراکم مجتمع‌های پزشکی، مراکز درمانی و تفریحی در برخی نقاط خاص شهر است.

به گزارش پایگاه خبری پریشهر، این گره های ترافیکی موجب شده تا شهروندان به جای احساس رضایت از فرایند توسعه شهر، نسبت به آینده نگران و درباره شرایط فعلی نیز دغدغه‌مند باشند که برای استفاده از خدمات آموزشی، تفریحی و حتی درمانی چگونه می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان و بدون وقوع حادثه تصادف به مقاصد مورد نظرشان برسند.

به اعتقاد برخی کارشناسان، بی‌توجهی به افزایش تعریض معابر و خیابان‌ها در قبال رشد روزافزون خودروها در شهر موجب شده است که این روزها در شهری که حتی کلان‌شهر نیز محسوب نمی‌شود، شهروندان برای تردد دغدغه داشته باشند.

این متخصصان معتقد هستند که بی‌توجهی به سرویس حمل‌ونقل عمومی و نبود سرویس‌دهی مناسب در این بخش نیز یکی دیگر از عوامل افزایش ترافیک در شهر است.

از سویی، فقدان پیش‌بینی پارکینگ برای مجتمع‌های تجاری احداث شده یا در حال احداث نیز یکی دیگر از عواملی است که به ترافیک شهر گرگان دامن زده است.

مشکلات شهر از گذشته بر جای مانده است

مدیر ترافیک شهرداری گرگان در این باره می‌گوید: یک سری مشکلات شهر، از گذشته برایمان مانده است، به عبارتی شبکه معابر در گرگان نسبت به متوسط کشور کمتر است که این حاصل مصوبات شورا در دهه‌های گذشته بوده است.

محمد کریمی نژاد در توضیح تصمیمات جدید شورای ترافیک مانند یک‌طرفه شدن برخی خیابان‌های گرگان می‌گوید: در برخی از محدوده های شهر به دلیل توپوگرافی و تپه ماهور بودن آن، شبکه معابر کامل نشده است و فقر شبکه معابر در آن نواحی داریم، به همین دلیل برخی خیابان‌ها با هدف روان‌سازی ترافیک، ناگزیر یک‌طرفه اعلام شد.

وی درباره تراکم داروخانه و نمایشگاه اتومبیل و مراکزی از این دست در شهر می‌گوید: متأسفانه برای ارائه چنین مجوزهایی از شهرداری یا راهنمایی و رانندگی تائیدیه اخذ نمی‌شود اما در چند مورد تلاش شد تا با استفاده از ظرفیت فرمانداری مانع صدور چنین مجوزهایی شویم.

وی در توضیح خط‌کشی معابر شهر می‌افزاید: برای بازگشایی معابر اجرای پنج هزار متر در برنامه داشتیم که از حدود یک ماه پیش کار را آغاز کردیم و تاکنون نزدیک به چهارهزار متر خط‌کشی عابرپیاده در شهر انجام شده است.

کریمی‌نژاد ادامه می‌دهد: نزدیک به ۳۰ هزار متر خط‌کشی طولی معابر، ۵۰۰ متر مربع خط‌کشی سرعت‌گاه برای ایمن‌سازی معابری که دانش‌آموزان از آن عبور می‌کنند، ایجاد شود و هزار متر باقیمانده که به دلیل شرایط آب و هوایی امکان خط‌کشی نبود اما تا دو هفته آینده تکمیل خواهد شد.

مشکلات ترافیکی امروزه به یکی از بزرگترین مشکلات شهرها تبدیل شده است و راهکارهای موقتی نمی‌تواند علاج حل این مشکلات باشد چرا که گسترش جمعیت شهرها و خودروهای موجود در خیابان‌ها بدون توقف به پیش می‌رود.

به باور کارشناسان، مدیران شهری باید با کارهای کارشناسی شده اقدام به اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی کنند که بتوانند به مشکلات ترافیکی و دغدغه شهروندان در این خصوص پایان دهند.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *