پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
parishahr.ir eftetah - افتتاح 946 هزار ميليارد ريال طرح و پروژه عمراني و اقتصادي و توليدي

افتتاح ۹۴۶ هزار میلیارد ریال طرح و پروژه عمرانی و اقتصادی و تولیدی

استاندار گلستان گفت: همزمان با سفر دوم رییس جمهور به استان، ۹۴۶ هزار میلیارد ریال طرح و پروژه آماده افتتاح و آغاز عملیات اجرایی است

به گزارش پایگاه خبری پریشهر، علی‌محمد زنگانه اظهار کرد: این میزان طرح و پروژه، گلستان را به چشم‌انداز هزار و ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی با مشارکت دولت، مردم، متخصصان داخلی و بخش خصوصی نزدیک خواهد کرد.

وی بیان کرد: از این میزان اعتبار ۱۵۸ هزار میلیارد ریال افتتاحی است و ۷۸۹ هزار میلیارد ریال دیگر عملیات اجرایی خواهد داشت.

وی گفت: در این سفر عملیات اجرایی و تجهیز کارگاه فاز ۲ پتروشیمی گلستان با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ هزار میلیارد ریال و نیز آغاز عملیات اجرایی سیکل ترکیبی نیروگاه علی‌آبادکتول با ۲۰۰ هزار میلیارد ریال آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه  این ۲ پروژه باعث توسعه صنعتی،‌ اشتغال و ظرفیت‌سازی خواهد شد یادآور شد: در پتروشیمی گلستان شاهد اشتغالزایی مستقیم ۲ هزار نفر و با احداث سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی‌آبادکتول ، زیرساخت‌های منطقه آزاد اینچه‌برون و شهرک هزار هکتاری اترک تکمیل و زمینه‌های حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم می شود.

وی خاطرنشان کرد: از نیمه دوم سال جاری تا پایان دولت با برنامه‌ریزی انجام شده، شاهد رونق بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات استان با توجه به ظرفیت‌های موجود خواهیم بود.

استاندار گلستان گفت: استفاده از ظرفیت‌های استان و تحقق‌ ۱۲۰ درصدی ایجاد اشتغال سبب‌ شده نرخ بیکاری‌ گلستان از میانگین ۸.۳ درصد کشوری به مقدار هفت دهم درصد، پایین‌تر باشد.

زنگانه اضافه کرد: نرخ رشد صنعت، معدن، خدمات و کشاورزی استان به صورت چهارگانه رشد داشته که تنها وضعیت رشد مثبت چهار بخش تنها در سه استان گلستان، سمنان و قم ثبت شده است.

وی اظهار کرد: در آغاز دولت سیزدهم در استان، هدف‌گذاری اصلی، رسیدن سرانه درآمد مردم استان به میانگین کشوری با سرمایه‌گذاری ۱۱۲۰ هزار میلیارد ریال بود که در سفر اول رییس جمهور به گلستان ۵۸۰ هزار میلیارد ریال محقق شد.

وی یادآور شد: اعتبارات عمرانی استان در ۲ سال آخر دولت قبلی تنها ۴۰ هزار میلیارد ریال بود که در ۲ سال اول دولت فعلی این اعتبارات به ۱۶۳ هزار میلیارد ریال رسیده و با توجه به این که گلستان به کارگاهی بزرگ مبدل شده، تا پایان دولت سیزدهم شاهد افزایش این ردیف اعتباری به میزان چندین برابر خواهیم بود.

استاندار گلستان گفت: دولت سیزدهم در این استان بالغ بر ۱۲۰۰ پروژه نیمه تمام را تحویل و بعد از ۲۲ ماه، اکنون این عدد را به کمتر از ۸۰۰ پروژه رسانده است.

زنگانه افزود: در حوزه آب، گلستان‌ جزو چهار استان پرتنش آبی کشور بود بطوری که در تابستان سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰، مردم استان به ویژه گرگان و مناطق محروم و مرزی تا ۱۶ ساعت در شبانه‌روز آب نداشتند و اگر اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریالی در این بخش هزینه نمی‌شد، حداقل مردم مناطق عنوان شده تابستان امسال یک ساعت بیشتر آب نداشتند.

وی یادآور شد: این اعتبارات در بخش‌های حفر چاه‌های جدید، توسعه شبکه خطوط انتقال و افزایش ظرفیت مخازن و سدنرماب هزینه شده که تنها برای پروژه احداث، تکمیل و آبگیری سد نرماب ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب شد و تاکنون ۹۷ درصد آن محقق شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه توزیع اعتبارات، با شعار عدالت‌محوری حرکت کردیم و ملاک توزیع را توجه به مناطق محروم و کم‌برخوردار و توسعه روستاها قرار دادیم.

زنگانه اضافه کرد: فرصت توزیع عادلانه اعتبارات جلوی رانت و فساد را می‌گیرد و شاهد پیشرفت مناطق مختلف خواهیم بود.

استاندار گلستان با تاکید بر این که مساله توسعه اجرای طرح فاضلاب شهرهای استان با توجه به اهمیت بهداشت و سلامت عمومی جامعه مد نظر قرار داشته، گفت: برخورداری استان از شبکه فاضلاب تنها ۱۸ درصد بود که با اقدامات انجام شده تنها به عنوان نمونه در سفر پاییزی رییس جمهور به گلستان شاهد بهره‌برداری از ۳۰ هزار انشعاب در گنبدکاووس خواهیم بود که این پروژه در این شهرستان سال‌ها متوقف شده بود.

وی اظهار کرد: سهم و تعهد دولت در گذشته در بخش ساخت و توسعه مدارس، ۵۰ درصد و مابقی از محل کمک‌های خیران بود، اما گذشتگان نتوانستند تعهد خود را محقق کنند، اما دولت سیزدهم مبلغ هشت هزار میلیارد ریال در این بخش هزینه کرده است.

وی تصریح کرد: مطالبات گندمکاران با مبلغ ۱۱۵ هزار ریال به میزان ۸۰ درصد پرداخت شده و مابقی در حال پرداخت است و بقیه مطالبات آنان تا مبلغ ۱۵۰ هزار ریال هم به زودی با مطالبات گندمکارانی که گندم بذری تحویل دادند، پرداخت خواهد شد.

استاندار گلستان گفت: بن‌بست‌ها در حوزه گردشگری استان شکسته شده و تله‌کابین گرگان و علی‌آبادکتول در این دولت به سرانجام خواهد رسید.

زنگانه افزود: گردشگری در آشوراده و پارک ملی گلستان مشکلات از طریق مطالعات زیست محیطی برطرف شده که برای جزیره آشوراده یک و برای پارک ملی گلستان چهار نقطه گردشگری تعریف و جانمایی شده که بخشی در حال اجرا است.

وی یادآور شد: ۹۳ درصد لایروبی خلیج گرگان و اتصال آن با کانال‌های ارتباطی با دریای خزر انجام شده که با رفع موانع مالی، در سفر رییس جمهور به گلستان شاهد بهره‌برداری از این خلیج خواهیم بود.

وی اظهار کرد: با لایروبی منطقه مورد نظر شاهد احداث اسکله گردشگری آشوراده به مساحت ۲ هکتار خواهیم بود که بخشی از کار انجام شده و با اتمام این پروژه، زمینه حضور قایق‌های تفریحی و اتوبوس دریایی فراهم خواهد شد.

استاندار گلستان این استان را سرزمین هوشمند دانست و گفت: باید منطقه آزاد و شهرک هزار هکتاری و پایانه مرزی و شهرهای تازه تاسیس باید هوشمندسازی شوند، ضمن این که طرح ملی فیبررسانی به منازل و مناطق مورد نظر در همه شهرهای استان با هشت هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال توسط یک‌ شرکت پیمانکار بومی به سرانجام رسیده و در سفر رییس جمهور به گلستان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

زنگانه بیان کرد: بهره‌برداری از اجرای طرح زهکشی در ۱۴ هزار هکتار اراضی استان، بهره‌برداری از سامانه نوین آبیاری در ۲۱ هزار و ۱۷۰ هکتار اراضی، ۲۵ پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری، بوته کاری ۴۸۰ هکتاری مناطق استان و ایجاد روان‌آب‌ها در مساحت ۳۰۰ هکتار بخش دیگری از پروژه‌های در نظر گرفته شده در سفر رییس جمهور خواهد بود.

وی یادآور شد: در بخش کشاورزی سه هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و در بخش راهداری نیز ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال طرح و پروژه افتتاح و آغاز عملیات اجرایی خواهد داشت.

وی افزود: قرار بود در سفر مورد نظر سه هزار و ۶۰۰ منزل شهری و روستایی افتتاح شود که هفته گذشته همزمان با ۱۰۰ هزار منزل کشور، ۲ هزار و ۸۰۰ خانه در گلستان‌ افتتاح شد که برای سفر رییس جمهور هزار و ۵۰۰ خانه شهری و روستایی با ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

استاندار گلستان گفت: دولت سیزدهم مشکل زیرساخت‌های برق استان را با ۶۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برطرف کرد که ۲۶ هزار میلیارد ریال آن در سفر رییس جمهور به گلستان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

زنگانه اضافه کرد: دولت سیزدهم ۲۰ پروژه نیمه تمام ورزشی از گذشته را به اتمام رساند و تا پایان سال جاری ۳۵ پروژه دیگر در کنار ۳۰ خانه ورزش روستایی تحویل جامعه ورزشی استان خواهد شد.

وی افزود: دولت سیزدهم همچنین هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار در بخش فنی و حرفه‌ای هزینه کرد

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *