پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
اختتاميه جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين

اختتامیه جشنواره اقوام ایران زمین در گلستان

۴ آذر ۱۴۰۲


پایگاه خبری پریشهر- اختتامیه شامزدهمین جشنواره اقوام ایران زمین در گلستان با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محل دایمی نمایشگاههای بین المللی استان گلستان برگزار شد.

در این جشنواره ۲۷ گروه سیاه چادر و ۲۵ گروه هنری ، هشت مزرعه گردشگری در کنار برپایی نمایشگاه صنایع دستی با شرکت هنرمندان ۳۱ استان و غرفه‌های صنایع دستی خارجی افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان با حضور ۳۵۰ هنرمند آداب و رسوم اقوام و ملل گوناگون را به نمایش گذاشتند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این آیین گفت: بیش از سه هزار میراث فرهنگی ناملموس در این کشور وجود دارد و هنرمندان شرکت کننده در جشنواره گرگان به خوبی با هنرمندی و با سلیقه‌، هویت والای ایرانی را به نمایش گذاشتند.

سیدعزت‌الله ضرغامی ادامه داد: من توصیه می‌کنم به خیلی از قلم به دستان و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در راستای وحدت و یکی شدن تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه  این جشنواره‌ها در واقع اقوام را به رسمیت می‌شناسد و باید از این رویدادها استقبال کرد.  اضافه کرد: اقوام کشورمان در طول تاریخ درگیر نبوده، اما به کشورهای دیگر که نگاه می کنیم با هم جنگ طولانی داشتند.

ضرغامی خاطرنشان کرد: اقوام ایرانی هزاران سال همراه یکدیگر بوده اند و مردم فهیم و شریف گلستان یک ویترین از این تنوع اقوام در خود جای داده که با زیبایی با هم زندگی می‌کنند و مایه افتخار هستند.

وی عنوان کرد: اقوام نشان دهنده تفاوت های مختلف در رنگ، لباس، زبان، گویش، موسیقی، آداب و رسوم هستند.

ضرغامی با اشاره به آیه ۱۳ سوره حجران افزود: در این آیه تفاوت‌ها به رسمیت شناخته می‌شود و همگان بدانند جان کلام من به عنوان وزیر این است که پرودگار متعال تفاوت‌ها را به رسمیت شناخته و آنها را مایه تقارب و شناخت متقابل قرار داده است.

وی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند به زور باید همه را یکسان کنند، اما نمی‌شود؛ یعنی نباید بشود، این کار را ۷۰ سال قبل کمونیست‌ها کردند، موفق نبودند و فروپاشیدند.

ضرغامی گفت: غربی‌ها و آمریکایی‌ها نیز با ایده‌های جدیدشان دنبال یکسان سازی هستند، جوانان عزیز ما که اهل مطالعه هستند بدانند، یکسان‌سازی یکی از توطیه‌های غربی است.

استاندار گلستان نیز گفت: استان ما با توجه به نگاه خاص و ویژه دولت، امروز در مسیر توسعه قرار گرفته است.

علی‌محمد زنگانه اظهار داشت: رشد استان در حوزه‌های اقتصادی، صنعتی و اعتبارات تملک دارایی به ترتیب، سه درصد، ۷.۹ درصد و نیز چهار برابر شده است.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم در دور اول سفر به گلستان در حوزه زیرساخت‌های گردشگری هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال مصوب کرده بود و انتظار داریم برای دور دوم و سفر پاییزی، به منظور گسترش و احیا گردشگری استان، حمایت ویژه و لازم انجام شود.

وی ادامه داد: گلستان‌ آمادگی خود را برای افتتاح و آغاز عملیات اجرایی هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال طرح و پروژه عمرانی در دور دوم سفر هیات دولت به استان اعلام می‌کند.

استاندار گلستان گفت: با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریالی، تلاش داریم تا درآمد ناخالص استان را ارتقا دهیم و با توجه به چشم‌انداز تعریف شده، تا پایان دولت سیزدهم، سرانه درآمد مردم گلستان‌ را به میانگین کشوری خواهیم رساند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان‌ گفت: این استان با توجه به ظرفیت‌هایی که در زیرساخت‌های توسعه‌ای دارد، ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری در آن دیده می‌شود.

محمدجواد ساوری اظهار کرد: البته با تلاش‌ها و خدماتی که دولت سیزدهم در ۲ سال اخیر در گلستان انجام داده، این استان از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شده است.

وی بیان کرد: همچنین در ۲ دوره اخیر این جشنواره، پیوست اقتصادی را در کنار پیوست فرهنگی قرار دادیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: دولت، شادی و نشاط برای مردم را در راس برنامه‌هایش قرار داده و بر همین مبنا ما در مدت حضورمان در دوره جدید مدیریتی تلاش مضاعف برای تغییرات اساسی این جشنواره داشتیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان‌ گفت: شور و نشاط اجتماعی لازمه زندگی اجتماعی است و ما هویت خود را از حضور گرم شما مردم در چنین مراسماتی می‌گیریم.

ساوری اضافه کرد: در ۲ سال گذشت از عمر دولت سیزدهم، وعده‌هایی برای استان داده شد و یکی از آن وعده‌ها در سفر اسفند ماه سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به گلستان، محقق شدن طرح طبیعت‌گردی و گردشگری جزیره آشوراده بود که با پیگیری‌های متعدد ملی و استانی، این طرح در مرداد ماه در کمتر از نیم ساعت تصویب شد.

وی ادامه داد: آبرسانی به خلیج گرگان از اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم برای این استان بود که توانست از هجوم ریزگردها به گلستان‌ جلوگیری کند.

ساوری اضافه کرد: مطالبه امروز ما، توجه ویژه به محرومیت‌زدایی در استان با تزریق منابع مالی مورد نیاز و به موقع است.

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *