پایگاه خبری پریشهر

171429328 - ۱۶ گونه حیات وحش گلستان در خطر نابودی قرار دارند

۱۶ گونه حیات وحش گلستان در خطر نابودی قرار دارند

۱۴ مهر ۱۴۰۳


معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: بر اساس آخرین بررسی‌ها ۱۶ گونه جانوری این استان در خطر نابودی قرار دارند که برنامه نگهداری از این گونه‌ها اعلام شده است.

وحید خیرآبادی اظهار کرد: گلستان میزبان ۸۳ گونه پستاندار، ۳۸۰ گونه پرنده، ۵۶ گونه خزنده، هشت گونه دوزیست و ۶۰ گونه ماهی است که در مناطق نگاهبانی‌شده از جمله پارک ملی گلستان و مناطق شکار ممنوع استان زندگی می‌کنند.

وی تاکید کرد: بیشترین زیست گونه‌های گیاهی و جانوری استان مربوط به پارک ملی گلستان به عنوان نخستین پارک ملی کشور با داشتن ۲ زیستگاه جنگل‌های هیرکانی و بوم‌سازگان (اکوسیستم) ایرانی- تورانی است طوری که بیش از هزار و ۳۶۰ گونه گیاهی، هزار و ۱۰۰ گونه حشره، ۱۵۰ گونه پرنده، ۶۹ گونه پستاندار، ۲۴ گونه خزنده و دوزیست و ۱۰ گونه ماهی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی و منابع آبی این ذخیره‌گاه زیست‌کره شناسایی شدند.

وی ادامه داد: لاکپشت آسیایی در گونه خزندگان و سمندر غارزی گرگانی معروف به سمندغار شیرآباد در گونه دوزیستان در کنار پنج گونه ماهی خاویاری شامل فیل‌ماهی، اوزون برون، قره برون، شیپ و چال باش در معرض نابودی قرار دارند.

وی افزود: همچنین گونه‌های در معرض خطر نابودی پرندگان هم شامل گیلانشاه خال‌دار، خروس‌کلی اجتماعی، کرکس مصری، عقاب دریایی، اردک سرسفید، تلیله بزرگ، شاهین و بالابال است.

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: سازمان محیط زیست برنامه عملیاتی مدیریت گونه‌های در خطر نابودی و حمایت‌شده را تدوین کرده و تاکنون برای گونه‌های شوکا، آهو، قوچ و میش، هوبره، بالابان، اردک سرسفید، سمندرغارزی گرگانی و فوک خزری به استان ابلاغ شده است.

خیرآبادی تاکید کرد: این برنامه که توسط مراکز علمی تهیه و جزییات تمام بخش‌ها در آن مد نظر است در قالب سرشماری، احیا گونه و جابجایی جمعیت اجرا می‌شود.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *