پایگاه خبری پری شهر

راه آهن اینچه برون

مقدمات احداث راه آهن اینچه برون – شاهرود در مراحل نهایی قرار دارد

 

روح اله هراتی- استاندار گلستان گفت: مقدمات احداث راه آهن “اینچه برون – گنبدکاووس – آزادشهر – شاهرود – طبس” در مراحل نهایی قرار دارد و پس از تحقق کامل آن، عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد

علی‌محمد زنگانه افبا بیان اینکه پیش از این مطالعات این پروژه انجام شده بود اما مطالعات تکمیلی آن برای انتخاب بهترین و به‌صرفه‌ترین مسیر توسط شرکت مشاور به پایان رسید افزود: گردش کاری اجرای این پروژه با معاونت برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی انجام شده تا اگر سرمایه‌گذار وارد شود، مراجع ذیربط تاییدیه‌های لازم را صادر کنند.

ایجاد حمل و نقل ریلی در حوزه بار و مسافر به اعتقاد کارشناسان از مهمترین زیرساخت‌های توسعه‌ است که علاوه بر مزیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی، در صورت داشتن موقعیت جغرافیایی و مرزی به توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و همچنین ترانزیت، صادرات و واردات به دیگر کشورها از طریق خطوط ریلی، کمک زیادی می‌کند.

استان گلستان از شمال ۴۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۹۰ کیلومتر مرز آبی با کشور ترکمنستان دارد و از جنوب نیز به استان سمنان، از شرق به استان خراسان شمالی و از غرب به مازندران و دریای خزر محدود می‌شود.

گمرک اینچه‌برون واقع در نوار شمالی شهرستان گنبدکاووس که حدود سه دهه قدمت دارد و از آن به‌عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه یاد می‌شود، تنها محل تردد زمینی استان گلستان به ترکمنستان است که در آذر ۹۳ یک خط ریلی از این مرز به مقصد ترکمنستان و در ادامه قزاقستان به بهره‌برداری رسید.

مطالعه و اجرای طرح راه آهن اینچه برون- گنبد – آزادشهر – شاهرود که حدود ۲ دهه قدمت دارد با وجود مزایای اقتصادی و توسعه‌ای قابل توجه آن و پیگیری‌های مسوولان گلستان هنوز اجرا نشده است و اکنون فعالان اقتصادی و مدیران استان چشم امید به سفر رییس جمهور دارند تا دستور تسریع  در ساخت این پروژه حیاتی که مهمترین حلقه‌ مفقوده در ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای، توسعه اقتصادی و صادرات غیرنفتی این استان شمالی به کشورهای شرق و مرکز آسیا خواهد داشت، صادر نماید.

زنگانه اضافه کرد: برای اجرای پروژه راه‌آهن اینچه‌برون – گنبد – آزادشهر – شاهرود – طبس، قراردادی با یک سرمایه‌گذار خارجی امضا شده و شرایط کار از طرف استان فراهم است.

استاندار گلستان ادامه داد: بحث انتخاب مسیر این پروژه باقی مانده که باید بهترین، کم هزینه‌ترین مسیر با شیب و فراز کمتر و با اثربخشی بالاتری انتخاب شود.

وی بیان کرد: این پروژه قرار است جایگزین راه آهن اینچه برون – گرمسار شود و به‌همین دلیل باید مزایای بیشتر، ظرفیت انتقال کالای بیشتر و زمان جابجایی کمتری داشته باشد.

زنگانه بابیان اینکه راه آهن اینچه برون – گنبد – آزادشهر – شاهرود – طبس، فاصله دسترسی به کریدور جنوب را حداقل ۶۰۰ کیلومتر و مدت زمان جابجایی بار را پنج روز کاهش می‌دهد، گفت: اجرای این خط ریلی می‌تواند یک مسیر جایگزین در کنار راه آهن غرب خزر باشد ضمن اینه به لحاظ سیتسم پدافند غیرعامل هم قابل توجه است.

استاندار گلستان ۱۹ تیرماه امسال هم در دیدار با آخوند “عبدالکریم جاور” امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس به مناسب عید سعید قربان، گفته بود: آیت‌الله سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور به اهمیت و جایگاه احداث خط ریلی اینچه‌برون – گنبدکاووس – آزادشهر – شاهرود اشراف و آگاهی کامل داشته و بر لزوم تسریع در اجرای این پروژه مهم تاکید دارد.

زنگانه افزوده بود: بخشی از اعتبار اجرای این خط ریلی در پیوست بودجه امسال پیش بینی شده که باید موافقت کمیسیون ماده ۲۳ و ۵۳ اخذ شود ضمن اینکه کسب موافقت این کمیسیون‌ها در دستور کار سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که درخواست داریم این ۲ دستگاه دولتی و اجرایی در این خصوص تسریع نمایند.

وی بابیان اینکه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای اجرای این خط ریلی در دستور کار قرار دارد، اضافه کرده بود: بهترین مسیر اتصال اینچه برون به کریدور شمال به جنوب از مسیر گنبدکاووس – آزادشهر – شاهرود است که توسط وزارت راه و شهرسازی مطالعات آن انجام شده است.

بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند: احداث راه آهن اینچه برون – گنبد – آزادشهر – شاهرود می‌تواند گره کمبود زیرساخت‌های توسعه‌ای گلستان را باز کند و ارتباط این استان با کشورهای آسیای میانه را از طریق این خط ریلی و اتصال آن به خطر سراسری شمال – جنوب بیشتر و فرصت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این استان شمالی را بیش از پیش فراهم کند.

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *