پایگاه خبری پریشهر

پریشهر
کتابخانه روستایی بالاجاده

کم مهری مدیران به فعالیت کتابخانه مستقل “فرهنگ” روستای بالاجاده

مهشید گودرزیان:  نشست دور همی سرای فرهنگ و رسانه با هیات امنای کتابخانه مستقل فرهنگ روستای بلاجاده کردکوی برگزار که در این نشست بر ضرورت توجه و حمایت بیشتر مدیران  از فعالیت های فرهنگی کتابخانه مذکور  تاکید شد.

«بالا جاده» روستایی است در دامنه شمالی کوه البرز و از توابع شهرستان کردکوی در استان گلستان. این روستا در سال ۱۳۹۹ به‌عنوان یکی از ۱۱ روستای دوستدار کتاب کشور در هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، برگزیده شد که این موفقیت به خاطر وجود «کتابخانه عمومی مستقل فرهنگ» و تلاش‌های «محمد رایجی» فرهنگی بازنشسته‌ای است که بیش از نیمی از عمر خود را به‌پای آن گذاشته و خود را خادم فرهنگ، کتاب و مردم می‌داند.

مؤسس کتابخانه عمومی غیردولتی و مستقل «فرهنگ» بالاجاده کردکوی در این دیدار گفت: این کتابهنه را با یک قفسه‌ دست‌ساز چوبی در خانه قدیمی و موروثی تاسیس کردم و بعد سالها، این کتابخانه به ساختمان تخلیه شده مدرسه روستا منتقل و به مدت سه سال از آموزش و پرورش، این ساختمان اجاره شد.

محمد راییجی ادامه داد: متاسفانه علیرغم فعالیت ها و برنامه های جنبی این کتابخانه، مدیران ذی ربط حمایت چندانی از کتابخانه مستقل نداشته و در حال حاضر تمامی هزینه ها از محل کمک های مردمی و دوست داران به اهل فرهنگ و کتاب تامین می شود.

وی که فرهنگی بازنشسته است،  افزود: این کتابخانه  با دارا بودن ۳۰ هزار عنوان کتاب با موضوعات: مذهبی، ادبی، تاریخی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، علمی، حقوق، مدیریت، هنری، رسانه، ادبیات پایداری و … از امکانات سیستم نرم افزاری و سخت افزاری و گرمایشی و سرمایشی و وسایل ایمنی و تجهیزات کتابخانه ای اعم از قفسه های مناسب و میز و صندلی به خاطر فقدان منابع مالی بی بهره است.

وی با ابراز گلایه از عدم کمک های عمومی و دولتی و عدم تحقق قول و وعده و وعید های مسئولین اجرایی شهرستان و استان اضافه کرد: در سفر اخیر ریاست جمهوری به گلستان ،  مرقومه ای تنظیم  و خواستار مساعدت برای حفظ و توسعه این کتابخانه شدیم که بعد از کلی پیگیری، هنوز مساعدتی به کتابخانه صورت نگرفته است .

راییجی ادامه داد: آن چیزی که موجب می شود با همه سختی ها و کاستی ها، چراغ این کتابخانه روش بماند،، لطف و عنایات خداوند و همراهی و همیاری انسان های نیکوکار و نیک اندیش است.

رییس هیات امنای کتابخانه مستقل “فرهنگ” نیز می گوید: انتظار داریم تجه و حمایت لازم از سوی مدیران مربوطه از فعالیت های کتابخانه صورت گیرد.

جعفری اضافه کرد: این کتابخانه درست است در روستای بالاجاده واقع شده اما علاقمندان زیادی برای بازدید مراجعه و با فعالیت ها و برنامه های آن آشنا می شوند و تعداد اعضای آن به بیش از ۵۰۰ نفر می رسد.

وی گفت: فعالیت کتابخنه صرفا ارایه کتاب به مراجعه کنندگان  نیست بلکه با برنامه های جنبی نظیر رونمایی از کتاب، نشست با فعالان فرهنگی و برگزاری مراسمات مختلف به فعالیت خود ادامه می دهد و تلاش می کند در ارتقای سطح آگاهی مردم منطقه نقشی ایفا کند.

رییس هیات مدیره تشکل سرای فرهنگ و رسانه هم در این دیدار گفت: تلاش های کتابخانه مستقل فرهنگ قابل تقدیر است و  علیرغم کم و کاستی ها، این تلاش ها متوقف نشده است.

رحمت اله رجایی اظهار داشت: “راییجی” یکی از  از روزنامه خوانان  بزرگ استان است که با علاقه فراوان، این گتابخانه را راه اندازی کرده است و این موسسه تصمیم گرفت تا در روز خبرنگار، از تلاش های چندین دهه وی تقدیر کند.

وی افزود:  تداوم فعالیت ها و وجود انگیزه در هیات امنای این کتابخانه، نشان از دغدغه مندی آنان دارد و بدون تردید این تلاش ها باید مورد حمایت مدیران ذی ربط و فعالان حوزه فرهنگ و رسانه و نخبگان قرار گیرد.

به گفته وی وجود هزاران عنوان کتاب و نشریات جمع آوری شده در این کتابخانه حاصل سالها تلاش و همت موسس و بانیان آن بوده است و باید قدردان این زحمات بود.

در ادامه این نشست مدیران مسئول و سردبیران  فصلنامه میرداماد،  روزنامه گلشن مهر، گلستان سلام و پایگاه خبری پرشهر مطالبی را بیان کردند.

بالا جاده» روستایی است در دامنه شمالی کوه البرز و از توابع شهرستان کردکوی در استان گلستان. این روستا در سال ۱۳۹۹ به‌عنوان یکی از ۱۱ روستای دوستدار کتاب کشور در هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، برگزیده شد که این موفقیت به خاطر وجود «کتابخانه عمومی مستقل فرهنگ» و تلاش‌های «محمد رایجی» فرهنگی بازنشسته‌ای است که بیش از نیمی از عمر خود را به‌پای آن گذاشته و خود را خادم فرهنگ، کتاب و مردم می‌داند.

این کتابخانه ابتدا در محل خانه‌ی قدیمی پدری‌ام بود و با تصمیم هیات امنا و مشورت دوستداران کتاب و مسئولان، ازآنجایی‌که مکان قبلی سالنی برای مطالعه نداشت و نیز کتاب‌ها در فضایی محدود و متراکم نگهداری می‌شدند، مقرر شد به مکان فعلی (مدرسه سابق شهید حاج اسدالله بالاجاده) منتقل شود.

کلاس‌های مدرسه تبدیل به مخازن و سالن‌های مطالعه شده‌اند و در حال حاضر بالای ۳۰ هزار جلد کتاب، ۶ هزار جلد مجله و ۲ هزار نرم‌افزار و فیلم‌های ویدئویی در این کتابخانه است.

هم‌اکنون ۵ مخزن در این مدرسه طراحی شده که ۲ مخزن آن مختص به کتب مرجع و مجلات و  همچنین سه کلاس درس تبدیل به سالن مطالعه و یک کلاس به‌عنوان دفتر آماده‌ی خدمت به دوستداران کتاب فراهم شده است.

f98ca1b3 e401 4290 9648 e1b0eb140596 300x135 - كم مهري مديران به فعاليت كتابخانه مستقل "فرهنگ" روستاي بالاجاده

 

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *