پایگاه خبری پریشهر

Screenshot ۲۰۲۵۰۷۲۳ ۱۷۰۹۴۰ Telegram scaled - رسانه در زمان جنگ باید آرامش بخش اما خالی از دروغ باشد

رسانه در زمان جنگ باید آرامش بخش اما خالی از دروغ باشد

۱ مرداد ۱۴۰۴

در کارگاه آموزشی نقش رسانه در جنگ تأکید شد:
رسانه در زمان جنگ باید آرامش بخش اما خالی از دروغ باشد.

مهشید گودرزیان _کارگاه یکروزه آموزشی نقش رسانه در جنگ با همت موسسه ترکمن دیار در بوستان دکتر بسکی برگزار شد.

محمد آریان نیا مدرس این کارگاه آموزشی یکی از مهم ترین کارکردهای رسانه در زمان بحران و به طور اخص در زمان جنگ را «آرامش بخشی» عنوان و تصریح کرد: اما این امر هرگز بدان معنا نیست که رسانه در لباس آرامش بخشی قرار است به مخاطبین خود دروغ بگوید.

آریان نیا ادامه داد: ضروری است خبرنگار و رسانه به شیوه بهره گیری از کلمات در حوزه «روابط عمومی بحران» مسلط بوده و به نقش واژه ها و مدل انتخاب کلمه در تنظیم اخبار و مطالب بیش از هر زمان دیگر دقت کند.

مدرس دانشگاه گلستان گفت: یکی از اشتباهات عجیب و رایج رسانه های ملی و محلی ما در جنگ ۱۲ روزه شیوه مصاحبه با مردم و نمایش «یک فضای آرام و بدون ترس» به جامعه بین الملل بود.

وی افزود: این در حالی بود که در آن سوی ماجرا، رژیم صهیونیستی به طور مداوم ویدئوهایی را از مردم خود منتشر می کرد که در حال فرار به سوی پناهگاهها هستند و بدین ترتیب به افکار عمومی القا می‌کرد که مناطق مسکونی و غیرنظامی مورد حمله جمهوری اسلامی قرار گرفته اند.

این فعال رسانه ای گلستان یادآور شد: این درحالی است که در این سو رسانه های ما با نشان دادن مردم در حال گذران زندگی روزمره، جهان را مطمئن می کرد که رژیم غاصب، علیه غیرنظامیان و مردم عادی هیچ اقدامی صورت نمی‌دهد، این کاری غلط، ناپخته و غیرحرفه ای بود که از سوی رسانه های ما در آن زمان سر زد.

آریان نیا خاطرنشان کرد : یکی دیگر از کارکردهای مهم رسانه در زمان جنگ، ورود به مثابه ابزار پروپاگانداست به این معنا که دستاوردها و موفقیت‌های داخلی را پررنگ و اقدامات دشمن را کوچک و کم اهمیت نشان داده شود اما در عین حال باید مراقب بود که این مرز باریک با نشر دروغ حفظ شده و رسانه تبدیل به بنگاه دروغ پراکنی و خلاف واقعیت نشود.

مدرس حوزه ارتباطات و روابط عمومی اظهار داشت: انتقال اطلاعات در زمان جنگ باید از کانال منابع رسمی صورت گیرد و یکی از ضعف های مسوولین در دوران جنگ دوازده روزه عدم ارائه اطلاعات کافی و به موقع به رسانه ها بود.

وی گفت: این امر باعث شد تا رسانه های محلی به دلیل کاهش ورودی مطلب، به انتشار اخبار کشوری روی بیاورند در حالی که رسانه محلی در هر شرایطی باید هویت محلی بودن خود را حفظ کند.

آریان نیا تاکید کرد: جنگ و بحران برای رسانه های محلی خصوصاً برای مناطقی نظیر گلستان که در وضعیت نسبتاً امن و پایداری قرار داشتیم می‌توانست به عنوان یک فرصت تلقی شود و این فرصت نباید با پوشش اخبار ملی، حیف می شد.

مدرس دانشکاه گلستان خاطرنشان کرد: از جمله شیوه های سر پا نگه داشتن رسانه در این دوران، پیگیری اخبار ملی در مقیاس محلی بود، پیگیری و نشر اخبار مربوط به ارزاق و دارو و کالاهای اساسی، وضعیت اسکان مسافرین، نحوه مدیریت و بازرسی راه‌ها و اطمینان بخشی از منظر حفظ امنیت، از جمله نمونه هایی است که می‌توانست در آن دوران از سوی رسانه های محلی مورد توجه و پرداخت قرار گیرد.

مدیر مسوول پایکاه خبری کاسپین خبر افزود: رسانه های محلی باید به این مهم دقت کنند که دوره جنگ، به هیچ وجه وقت مناسبی برای نقد شیوه حکمرانی نیست.

به گفته وی در زمان جنگ باید صدای واحدی از همه ارکان کشور بیرون بیاید، چون در این زمان، مراقبت و محافظت از کیان کشور از هر چیز دیگری مهم تر است.

کارگاه آموزشی «نقش جنگ در رسانه» با همت موسسه ترکمن دیار و با استقبال اهالی رسانه در شرق استان در بوستان دکتر بسکی شهرستان گنبد کاووس برگزار شد.

.

.

.

.

درباره نویسنده خبر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *